Unikatowa technika i artystyczne powiązania
Rzeźbę wykonano z niepolerowanego lastryka, w którym spoiwem był szaro-biały cement, a wypełniaczem drobno kruszony marmur. Mokotowska figura nie jest jedynym tego typu dziełem w Warszawie. Jest ona stylistycznie zbliżona do Matki Boskiej Akademickiej, kamiennej rzeźby znajdującej się na dziedzińcu Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, wykonanej przez tę samą artystkę prawdopodobnie w 1938 roku.
Zakres przeprowadzonych prac konserwatorskich
Z biegiem lat rzeźba uległa znacznemu zniszczeniu na skutek niekorzystnych warunków atmosferycznych. Deszcz, mróz oraz naturalne procesy starzenia doprowadziły do wypłukania spoiwa, powstania pęknięć i zatarcia detali rzeźbiarskich.
Podczas remontu figura została zdemontowana, a jej powierzchnię dokładnie oczyszczono z zabrudzeń oraz mikroflory. Pęknięcia i szczeliny uzupełniono żywicą w kolorze dopasowanym do struktury lastryka. Konserwacji poddano również postument oraz płyty z inskrypcjami znajdujące się u jego podstawy.
Wsparcie miasta dla ochrony zabytków
Prace konserwatorskie zostały dofinansowane przez m.st. Warszawę kwotą 12,5 tys. zł, co stanowiło blisko 60 procent kosztów poniesionych przez Spółdzielnię Mieszkaniową Szare Domy. Dzięki temu możliwe było zachowanie cennego zabytku i przywrócenie mu pierwotnych walorów estetycznych oraz historycznych.
Odnowiona Figura Matki Boskiej z Dzieciątkiem ponownie stanowi ważny element przestrzeni wspólnej i przypomina o historii Mokotowa oraz jego mieszkańców.