15.7°C
1022.4 hPa
Życie Warszawy

Co dalej z budową WOW? Jest stanowisko Ministerstwa Infrastruktury

Publikacja: 06.08.2025 12:00

Czy budowę odcinka WOW da się przyśpieszyć?

Czy budowę odcinka WOW da się przyśpieszyć?

Foto: GDDKiA

Ministerstwo Infrastruktury informuje, że ostatni odcinek Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) ma zostać zrealizowany w latach 2032–2035. Harmonogram może się jednak zmieniać w czasie wykonywania prac. Przewidywane są również konsultacje społeczne i spotkania informacyjne.

WOW to trasa ekspresowa, która ma łączyć się od zachodu z drogą S8 Warszawa – Białystok, a od wschodu z autostradą A2 i drogą S2. Ostatnio do tematu wrócił poseł Jarosław Krajewski w interpelacji do Ministerstwa Infrastruktury. 

„Brak obwodnic przyczyni się do spowolnienia możliwości rozwojowych Warszawy”

W dokumencie nr 10837 z 8 lipca 2025 roku Krajewski przypomina, że 25 czerwca 2025 roku GDDKiA ogłosiła przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla WOW w ciągu drogi ekspresowej S17. Poseł wspomina również o tym, że aktualnie inwestycja WOW obejmuje ostatni 14-kilometrowy fragment pierścienia drogowego Warszawy od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 do węzła Warszawa Wschód (Zakręt). Udana realizacja może pozwolić na pełne rozłożenie ruchu tranzytowego i spowodować odciążenie istniejących tras. Aktualnie kierowcy muszą korzystać z dróg wojewódzkich nr 631, 637 oraz 638 i ulic Wesołej, a w związku z tym ruch w dzielnicach mieszkalnych jest większy i powstają korki.

Krajewski uważa również, że „warto przypomnieć, że dziś powodem do wstydu jest fakt, że Warszawa jako stolica Polski nie posiada nawet jednej pełnej bezkolizyjnej obwodnicy. Eksperci wskazują, że dalszy brak obwodnic przyczyni się do spowolnienia możliwości rozwojowych Warszawy i ograniczy możliwość szybkiej poprawy jakości życia mieszkańców w zakresie komunikacji”.

W związku z tym poseł wystosował kilka pytań do ministra infrastruktury. Chodzi m.in. o termin realizacji inwestycji, jej koszt, możliwe utrudnienia w ruchu oraz proces konsultacji społecznych.

Na jakim etapie jest inwestycja WOW? Ministerstwo odpowiada

Odpowiedzi na interpelację udzielił 21 lipca 2025 roku w imieniu ministra infrastruktury sekretarz stanu Stanisław Bukowiec. Jak czytamy, aktualnie realizację odcinka drogi ekspresowej S17 Drewnica – Warszawa Wschód (czyli WOW) zakłada się w latach 2032–2035, a termin ten wynika z „założeń podpisanego przez Ministra Infrastruktury aneksu do Programu Inwestycji umożliwiającego rozpoczęcie na nowo procesu przygotowawczego do przedmiotowej inwestycji przez zapewnienie finansowania na ten etap prac”. Oszacowano również, że koszt procesu przygotowawczego to około 88 mln zł, a ostateczny koszt inwestycji poznamy, dopiero gdy opracowana zostanie dokumentacja projektowa i wybrany wariant.

Bukowiec informuje również o ogłoszeniu dla WOW podstępowania przetargowego na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z materiałami do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. O tym przetargu opublikowanym 25 czerwca tego roku wspominał w interpelacji także poseł Krajewski. Ministerstwo precyzuje, że zakres rozważanych rozwiązań jest określony w Opisie Przedmiotu Zamówienia, z którego wynika, że wariantowanie trasy ma objąć minimum trzy warianty inwestycyjne, w tym:

  • wariant zbliżony do „wariantu czerwonego” trasy z poprzedniej dokumentacji (o parametrach zgodnych z aktualnymi przepisami);
  • wariant zbliżony do „wariantu zielonego” trasy z poprzedniej dokumentacji (o parametrach zgodnych z aktualnymi przepisami);
  • wariant będący najkrótszym technicznie możliwym połączeniem węzła Drewnica z węzłem Warszawa Wschód".

Każdy z tych wariantów zostanie przeanalizowany pod różnymi kątami, także z odcinkami tunelowymi.

Budowa WOW oznacza utrudnienia w ruchu 

Odnosząc się do możliwych przyszłych utrudnień w ruchu drogowym Bukowiec podkreśla, że aktualnie inwestycja jest na wczesnym etapie prac, dlatego niemożliwe jest ostateczne określenie rozwiązań je ograniczających. Przedstawiciel ministerstwa deklaruje jednak, że „ograniczenie potencjalnych utrudnień w ruchu na drogach składających się na układ komunikacyjny projektowanej trasy stanowi zawsze istotną kwestię dla GDDKiA i wykonawców prac”.

Harmonogram prac może się zmienić

Według Ministerstwa Infrastruktury należy wziąć pod uwagę, że założenia dla WOW, które zostały przyjęte, są nowym startem dla inwestycji. Poszczególne terminy mogą ulec zmianie, nie wszystkie okoliczności da się bowiem przewidzieć, a ponadto do wydawanych decyzji administracyjnych mogą być składane odwołania.

Konsultacje społeczne z mieszkańcami

Bukowiec odnosi się również do kwestii konsultacji społecznych z mieszkańcami Warszawy. „Zapewniam, że realizacja Wschodniej Obwodnicy Warszawy nie może odbyć się bez głosu bezpośrednio zainteresowanych” – czytamy.

W trakcie realizacji umowy na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego mają odbywać się spotkania informacyjne. Odbędą się również formalne konsultacje społeczne – na etapie postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, które prowadzone będzie przez właściwego Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.