Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego osiągnął kolejny, kluczowy etap przygotowań. Spółka CPK złożyła do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego 19 wniosków o pozwolenia na budowę, obejmujących najważniejsze elementy przyszłego lotniska oraz infrastruktury towarzyszącej w ramach tzw. Portu Polska.
Złożona dokumentacja dotyczy podstawowych obiektów niezbędnych do funkcjonowania nowego portu lotniczego, w tym terminala pasażerskiego, dworca kolejowego, dworca autobusowego oraz zaplecza służb ratowniczych.
Reklama
Reklama
Fundamenty pod terminal pasażerski CPK
Jednym z najważniejszych wniosków jest ten dotyczący budowy fundamentów terminala pasażerskiego. Projekt przewiduje wykonanie ponad 8100 pali fundamentowych o długości od 9 do 30 metrów, które przeniosą obciążenia konstrukcji na głębokie, stabilne warstwy gruntu.
Rozpoczęcie robót palowych zaplanowano na 2026 rok, natomiast ich zakończenie ma nastąpić do końca 2027 roku. Jest to jeden z kluczowych etapów umożliwiających realizację największego obiektu całego przedsięwzięcia.
Jeden z największych terminali lotniczych w Polsce
Terminal pasażerski Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie jednym z największych tego typu obiektów w kraju. Jego powierzchnia wyniesie około 450 tys. m², co oznacza niemal trzykrotnie większy obszar niż obecny terminal Lotniska Chopina w Warszawie.
Reklama
Reklama
Reklama
Pasażerowie będą mogli korzystać z 72 rękawów lotniczych
Foto: Foster + Partners
Budynek główny zostanie połączony z pirsami umożliwiającymi bezpośrednie dojście do samolotów. W dniu otwarcia lotniska pasażerowie będą mogli korzystać z 72 rękawów lotniczych oraz około 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej.
Projekt architektoniczny terminala powstał przy udziale renomowanych, międzynarodowych biur projektowych, w tym pracowni Foster & Partners. Dokumentacja budowlana, obejmująca terminal, dworzec kolejowy i węzeł przesiadkowy, liczy ponad 6200 rysunków technicznych i została przygotowana we współpracy około 30 firm. Podpisanie umowy na realizację terminala planowane jest na 2026 rok.
Podziemny dworzec kolejowy i zintegrowany węzeł przesiadkowy
Złożone wnioski obejmują również budowę podziemnego dworca kolejowego, który stanie się integralną częścią portu. Obiekt będzie posiadał sześć peronów o długości 400 metrów, obsługujących dwanaście torów.
Dworzec kolejowy stanie się integralną częścią portu
Foto: CPK/ materiały prasowe
Tunel kolejowy osiągnie maksymalnie 166 metrów szerokości i zostanie zlokalizowany na głębokości do 17 metrów. Do realizacji tej części inwestycji planuje się wykorzystanie ponad 2 milionów metrów sześciennych betonu. Dworzec kolejowy zostanie bezpośrednio połączony z terminalem lotniczym, dworcem autobusowym oraz centralnym węzłem przesiadkowym.
Reklama
Reklama
Dworzec autobusowy i infrastruktura ratownicza
Dokumentacja obejmuje także dworzec autobusowy, który będzie składał się z hali obsługi pasażerów, pirsu autobusowego, peronów północnego i południowego oraz pętli manewrowych. Hala autobusowa zostanie zintegrowana z centrum przesiadkowym, tworząc spójny system komunikacyjny dla podróżnych.
Hala autobusowa zostanie zintegrowana z centrum przesiadkowym
Foto: mat. pras.
W ramach inwestycji zaplanowano również budowę dwóch strażnic lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej. Obiekty zaprojektowano tak, aby zapewnić możliwie najkrótszy czas reakcji po ogłoszeniu alarmu oraz pełne zabezpieczenie dróg startowych i infrastruktury lotniskowej.
Harmonogram i oddanie lotniska do użytku
Rozpoczęcie zasadniczych robót budowlanych w 2026 roku było możliwe m.in. dzięki realizacji Programu Dobrowolnych Nabyć, w ramach którego spółka CPK pozyskała większość nieruchomości objętych decyzją lokalizacyjną bez konieczności stosowania wywłaszczeń.
Zgodnie z aktualnym harmonogramem nowe lotnisko CPK ma zostać oddane do użytku w 2032 roku, równolegle z uruchomieniem pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości na trasie Warszawa–Łódź. Kolejne odcinki linii KDP w kierunku Wrocławia i Poznania planowane są do realizacji trzy lata później.