Świadczenia w ramach karty EKUZ nie obejmują zwykle kosztów akcji ratunkowych oraz kosztów powrotu do kraju w związku z nagłą chorobą. Jeśli jednak okaże się, że dalsze leczenie w ramach EKUZ wiąże się z wyższymi kosztami niż koszty transportu do kraju, NFZ może je sfinansować.
Gdzie
wyrobić kartę EKUZ w Warszawie?
Osoby ubezpieczone, które samodzielnie odprowadzają składki zdrowotne lub w ich imieniu odprowadza je płatnik, mają prawo złożyć wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego. Chcąc uzyskać dokument „od ręki” należy udać się osobiście do oddziału NFZ. W przypadku złożenia wniosku przez internet, jego rozpatrzenie trwa do 5 dni, jednak w okresie od czerwca do września nawet kilkanaście dni. Gdzie w Warszawie znajduje się oddział NFZ?
-
Osoby, które chcą wyrobić kartę EKUZ w stolicy, muszą udać się do Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, który znajduje się przy ulicy Tytusa Chałubińskiego 8.
-
Siedziba oddziału jest czynna w poniedziałki w godzinach 8:00-18:00, zaś od wtorku do piątku w godzinach 8:00-16:00. Numerki z kolejkomatu znajdującego się w Sali Obsługi Klientów można pobrać najpóźniej na pół godziny przed zamknięciem.
Osoby, które nie zdążyły wyrobić karty EKUZ, zgubiły ją lub zapomniały i nie są w stanie udać się osobiście do siedziby oddziału, mogą załatwić sprawę na Lotnisku Chopina (ul. Żwirki i Wigury 1). Funkcjonuje tam punkt NFZ, w którym po potwierdzeniu uprawnień, można w kilka minut wyrobić kartę. Gdzie dokładnie znajduje się punkt?
-
Punkt obsługi klientów NFZ znajduje się w hali odlotów, w pobliżu wejścia C, przy strefie kontroli bezpieczeństwa.
-
Punkt jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-15:00.
Jak
wyrobić kartę EKUZ?
Aby otrzymać kartę EKUZ, należy wypełnić wniosek. Można pobrać go ze strony NFZ, wypełnić, podpisać i zanieść do oddziału, ewentualnie pobrać i uzupełnić dopiero w siedzibie NFZ lub punkcie na lotnisku. Wnioski różnią się w zależności od tego czy dana osoba wyjeżdża w celach turystycznych, czy w związku z wykonywaniem pracy. Jakie dane są potrzebne?
-
W przypadku wyjazdu w celach turystycznych należy podać we wniosku dane osobowe (PESEL, datę urodzenia, imię, nazwisko, telefon oraz e-mail), status (osoba ubezpieczona, członek rodziny ubezpieczonego lub osoba nieubezpieczona z prawem do świadczeń) i adres do doręczeń (w przypadku złożenia wniosku pocztą lub drogą elektroniczną). Wniosek należy podpisać, a po otrzymaniu karty potwierdzić podpisem jej odbiór.
-
We wniosku o wydanie karty w związku z wykonywaniem pracy w innym państwie UE lub EFTA, oprócz wyżej wymienionych informacji, należy dodatkowo podać cel wyjazdu (praca, poszukiwanie pracy, służba poza granicami kraju lub praca w korpusie dyplomatycznym lub konsularnym).
Po złożeniu wniosku i zweryfikowaniu go przez pracownika, karta jest drukowana i wydawana na miejscu. EKUZ jest ważny tylko z dowodem tożsamości. Wyrobienie karty jest darmowe.
Uczniowie, studenci i doktoranci powyżej 18. roku życia, którzy korzystają z ubezpieczenia zdrowotnego jako członek rodziny, muszą dołączyć do wniosku kopię legitymacji lub zaświadczenie o kontynuowaniu nauki. Osoby, które wyjeżdżają za granicę w związku z wykonywaniem pracy, muszą dołączyć dokument A1 wydany przez ZUS lub KRUS. Bezrobotni wyjeżdżający w celu poszukiwania pracy dołączają z kolei dokument U2 wydany przez urząd pracy.
Co
jeszcze należy wiedzieć o karcie EKUZ?
-
Karta musi być wyrobiona osobno dla każdego członka rodziny, również dla dziecka.
-
Przed skorzystaniem z usług lekarza lub danej placówki, należy upewnić się, czy honorują oni kartę EKUZ. Nie wszystkie miejsca i specjaliści mają podpisaną umowę z ubezpieczalnią.
-
Wniosek o kartę EKUZ może złożyć w naszym imieniu osoba trzecia. W takim przypadku należy dołączyć do wniosku upoważnienie.
-
Oprócz osobistej wizyty w siedzibie lub punkcie na lotnisku, wniosek można złożyć również za pośrednictwem ePUAP, Internetowego Konta Pacjenta, tradycyjną pocztą lub za pomocą aplikacji mobilnej mojeIKP (zamiast karty wydawany jest tymczasowy e-Certyfikat).
-
Gotową kartę EKUZ można odebrać osobiście w siedzibie lub delegaturze NFZ, w której był składany wniosek lub otrzymać pocztą (po zaznaczeniu tej opcji we wniosku).
-
Jeśli w trakcie ważności karty osoba straci prawo do świadczeń finansowanych przez NFZ, prawo do posługiwania się EKUZ wygasa po 30 dniach.