0.5°C
1019.7 hPa
Życie Warszawy

Ujemne temperatury groźne dla wodomierzy. MPWiK w Warszawie przypomina

Publikacja: 01.12.2025 08:55

Podstawowe kroki, które powinien podjąć każdy użytkownik wodomierza, zależą od miejsca jego instalac

Podstawowe kroki, które powinien podjąć każdy użytkownik wodomierza, zależą od miejsca jego instalacji.

Foto: Adobe Stock

Niska temperatura może spowodować poważną awarię wodomierza, szczególnie jeśli znajduje się w nieogrzewanej piwnicy lub studzience - przypomina Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Firma przypomina właścicielom mieszkań i domów, aby po pierwszym ataku zimy wykorzystali odwilż i sprawdzili stan wodomierzy.

Skutki uszkodzenia wodomierza mogą być poważne: rozszczelnienie instalacji wodociągowej, zalanie pomieszczeń, a nawet przerwy w dostawie wody. Warto zatem wykonać prostą profilaktykę, by uniknąć tych kłopotów oraz kosztów związanych z naprawą lub wymianą urządzenia.

Jak zadbać o wodomierz zimą?

Podstawowe kroki, które powinien podjąć każdy użytkownik wodomierza, zależą od miejsca jego instalacji. W przypadku wodomierza umieszczonego wewnątrz budynku należy przede wszystkim zadbać o szczelność okien i drzwi, eliminując przeciągi. Urządzenie warto owijać materiałami izolacyjnymi - starymi kocami, gazetami lub specjalistycznymi matami z wełny mineralnej, pamiętając, by nie zasłonić okienka pokazującego wskazania wodomierza. Również odsłonięte rury trzeba zabezpieczyć styropianem lub izolacyjną pianką poliuretanową.

Jeśli wodomierz znajduje się w studzience, istotne jest sprawdzenie szczelności jej pokrywy. W razie wykrycia nieszczelności należy uzupełnić ubytki pianką montażową. Studzienkę trzeba również oczyścić i usunąć stojącą wodę, a urządzenie oraz pokrywę odpowiednio zaizolować.

Dodatkowo nie wolno zapominać o zabezpieczeniu sezonowych instalacji ogrodowych. Odwodnienie i zamknięcie dopływu wody do tych sieci uchroni rury przed uszkodzeniem spowodowanym zamarzaniem, które może prowadzić do kosztownych napraw.

Reklama
Reklama

Za stan instalacji wodomierzowej odpowiada klient

Ponieważ za stan instalacji wodomierzowej odpowiada klient, w przypadku jakichkolwiek awarii wodomierza należy natychmiast skontaktować się z Pogotowiem Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Warszawie. Pomoc jest dostępna całodobowo pod bezpłatnym numerem 994 lub poprzez formularz online na stronie MPWiK.

Odpowiednia ochrona wodomierza to najprostszy sposób, by uniknąć zimowych niespodzianek i niepotrzebnych wydatków. Warto zadbać o to, zanim nadejdą silne mrozy.

Reklama
Reklama
Reklama