Inteligentne sterowanie ruchem w ramach nowej umowy opiera się na kilku kluczowych elementach:
-
System sterowania ruchem drogowym: Sygnalizacja świetlna na każdym skrzyżowaniu korzysta ze specjalnych programów, które na bieżąco dostosowują się do zmian w natężeniu ruchu, wykorzystując dane spływające z detektorów, czujników i kamer.
-
System priorytetu dla komunikacji publicznej: Umożliwia wymianę informacji między sterownikami sygnalizacji a pojazdami publicznymi (np. tramwajami) na podstawie ich pozycji GPS, co pozwala na szybsze przejazdy.
-
System monitoringu wizyjnego: Obejmuje 240 kamer obrotowych na skrzyżowaniach, które na bieżąco rejestrują sytuację na ulicach.
-
System zarządzania tunelem Wisłostrady: Automatycznie wykrywa zdarzenia drogowe na podstawie obrazu z 80 kamer.
-
System gromadzenia danych o ruchu: Wykorzystuje 16 zdalnych stacji pomiarowych.
-
Informacja dla kierowców: Ostrzeżenia o utrudnieniach w ruchu są wyświetlane na tablicach zmiennej treści nad największymi ulicami.
-
Dodatkowe narzędzia: System informacji pogodowej, serwis internetowy (www.zszr.zdm.waw.pl) informujący o poziomie swobody ruchu, a także system symulacji ruchu drogowego.
Inteligentne sterowanie i rola sztucznej inteligencji
Dotychczas ZSZR dostosowywał cykle świateł do natężenia ruchu. Nowy system idzie o krok dalej – ma samodzielnie reagować na przypadkowe zdarzenia na drogach i podpowiadać operatorom optymalne rozwiązania. Zgodnie ze słowami Łukasza Puchalskiego, dyrektora ZDM, planowane jest stopniowe przejście na sterowanie całymi korytarzami drogowymi, a nie pojedynczymi skrzyżowaniami.
Ma to pomóc w lepszym rozładowywaniu korków, dopasowując cykle sygnalizacji i kierując ruch na alternatywne trasy. Mimo to, w Centrum Sterowania całą dobę czuwać będą operatorzy, którzy będą mogli reagować „ręcznie” w sytuacjach wyjątkowych.
Kluczowym filarem przyszłego rozwoju jest sztuczna inteligencja (AI). W ramach umowy operator ma opracować strategię rozwoju systemu z wykorzystaniem tej technologii. Jednym z planowanych narzędzi jest „cyfrowy bliźniak” – samoucząca się platforma, która będzie służyć do testowania, przewidywania i projektowania zmian w ruchu.
Dzięki zasilaniu danymi z systemu Automatycznych Pomiarów Ruchu, algorytm AI będzie analizował coraz więcej zdarzeń, co pozwoli mu na projektowanie coraz lepszych rozwiązań optymalizujących przepływ pojazdów.
Modernizacja i rozbudowa sieci
Nowa umowa zakłada również stałą modernizację i rozbudowę infrastruktury systemu. Operator będzie miał za zadanie podłączać do ZSZR około 20 nowych skrzyżowań rocznie. W przeciwieństwie do poprzednich umów, tym razem operator musi stale unowocześniać sprzęt.
Planowane są następujące prace:
-
Włączenie kluczowego korytarza: Do ZSZR zostanie włączony jeden z kluczowych korytarzy wiodących do centrum – aleja Niepodległości (wraz z zaprojektowaniem tam trasy rowerowej).
-
Modernizacja tunelu Wisłostrady: Modernizacji ulegną systemy bezpieczeństwa w tunelu Wisłostrady.
-
Wymiana sprzętu: Wymienione zostaną przestarzałe urządzenia na około 50 skrzyżowaniach, a także około 300 słupów, 30 km kabli i 720 automatycznych detektorów.
-
Rondo Zesłańców Syberyjskich: Przygotowany zostanie projekt dla ronda wprowadzający na stałe dwa pasy ruchu w tamtejszym tunelu – doraźne rozwiązanie, które dobrze się sprawdziło w okresie tymczasowym.
Inwestycja w nowoczesny i inteligentny Zintegrowany System Zarządzania Ruchem ma na celu poprawę komfortu podróżowania, rozładowanie korków i przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników stołecznej komunikacji.