Wysoki wzrost wskaźnika wykorzystania kolei
Mazowsze zanotowało także największy wzrost średniej liczby przejazdów na mieszkańca. Wskaźnik wykorzystania kolei wzrósł tu o 0,7, osiągając poziom 5,5 przejazdu na osobę.
To wynik znacznie powyżej średniej krajowej (3 przejazdy), potwierdzający, że w regionie kolej jest jednym z kluczowych środków transportu, szczególnie na trasach aglomeracyjnych i podmiejskich prowadzących do Warszawy.
Mazowsze na tle innych regionów kraju
Choć największy procentowy wzrost liczby pasażerów odnotowało województwo łódzkie (+18,6 proc.), to Mazowsze pozostaje absolutnym liderem pod względem liczby przejazdów. Drugie w zestawieniu województwo pomorskie osiągnęło 22,2 mln pasażerów, a trzecie dolnośląskie – ponad 10 mln.
Warto podkreślić, że żadne inne województwo oprócz mazowieckiego i pomorskiego nie przekroczyło 10 proc. udziału w krajowej liczbie podróżnych.
Kolej coraz częściej wybierana w codziennych podróżach mieszkańców Warszawy
Statystyki UTK potwierdzają, że mieszkańcy Mazowsza – szczególnie aglomeracji warszawskiej – korzystają z kolei w sposób intensywny i regularny. Na wzrost popularności wpływają m.in.:
-
modernizacja infrastruktury kolejowej w regionie,
-
rosnąca liczba połączeń aglomeracyjnych,
-
rozwój SKM i Kolei Mazowieckich,
-
ułatwienia w integracji taryfowej (np. Wspólny Bilet ZTM-KM-WKD),
-
korki na głównych trasach wjazdowych do stolicy.
Sezonowe wzrosty w Polsce, ale Mazowsze trzyma stabilne tempo
W skali kraju największy kwartalny wzrost zanotowało województwo pomorskie (+1,6 mln pasażerów), jednak to Mazowsze utrzymuje najbardziej stabilny i konsekwentny trend wzrostowy, niezależny od sezonowości czy lokalnych zmian infrastrukturalnych.
Warszawa i Mazowsze siłą napędową polskiej kolei
Dane UTK wskazują jednoznacznie:
-
Mazowsze dominuje pod względem liczby pasażerów
-
Warszawa pozostaje najważniejszym węzłem kolejowym kraju,
-
Region jest liderem wzrostu wskaźnika wykorzystania kolei,
-
Udział Mazowsza w krajowych przewozach jest kluczowy dla całego systemu transportu publicznego.
Wzrosty te pokazują wyraźnie, że kolej na Mazowszu staje się nie tylko alternatywą, lecz często pierwszym wyborem w codziennych podróżach mieszkańców.