Punktem wyjścia do nich jest jego unikalna autorska technologia FIDU, dzięki której tworzy niezwykłe artystyczne i funkcjonalne meble oraz inne obiekty do wnętrz, a także nowoczesne rzeźby w przestrzeni publicznej.
Design i technologia
Podczas oprowadzania dla mediów Oskar Zięta podkreślał, że na wystawie w IWP przedstawia różnorodne eksperymenty. Konstrukcje ultralekkie, radykalne, bioniczne i brutalistyczne, nowoczesne, powstałe na różnych etapach twórczych działań – od pierwszych do najnowszych modeli. – Dziś żyjemy w przestrzeni, w której artysta może być informatykiem, a informatyk artystą – dodawał
Oskar Zięta wykorzystuje technologię FIDU do tworzenia trójwymiarowych form 3D z dwuwymiarowych stalowych membran. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu sprężonego powietrza i komputerowych algorytmów. FIDU to skrót od Freie Innendruck Umformung – swobodnego odkształcania pod wpływem ciśnienia wewnętrznego, czyli procesu swobodnej deformacji metalu za pomocą ciśnienia wewnętrznego. Zięta wykorzystuje tę technologię zarówno w projektowaniu użytkowych przedmiotów, jak np. kultowy stołek Plopp, oraz w instalacjach architektonicznych.
Oskar Zięta tworzy design nowoczesny i technologicznie zaawansowany
Jego meble i obiekty przypominają w formie współczesne rzeźby. Nic więc dziwnego, że od projektowania przedmiotów użytkowych przeszedł do tworzenia także architektonicznych rzeźb w przestrzeni publicznej. W Warszawie wewnątrz Galerii Północnej stoi gigantyczny „Wir”, sięgający od parteru po sklepienie. We Wrocławiu pawilon miejski „Nawa” o łukowo-żebrowej konstrukcji na Wyspie Daliowej (2017) i prawie 9-metrowy strzelisty obiekt „Hempel” (2024) na osiedlu przy Parku Szczytnickim. Wszystkie wykonane ze stali także przy użyciu technologii FIDU.