Metro niezmiennie pozostaje kręgosłupem komunikacyjnym Warszawy, a jego planowana rozbudowa to jeden z najistotniejszych elementów transformacji miasta w nowoczesną metropolię. Obecnie władze miasta koncentrują się na finalizacji prac konstrukcyjnych na zachodnim krańcu linii M2 oraz na pracach przedprojektowych dla całkowicie nowej i przełomowej, czwartej linii kolei podziemnej, M4. Realizacja tych inwestycji jest jednak ściśle uzależniona od zapewnienia finansowania, w szczególności od niezbędnego wsparcia z Unii Europejskiej i budżetu centralnego.
Projekt czwartej linii metra. M4 jako podziemna linia autonomiczna
Projekt linii metra M4 jest zdecydowanie najbardziej ambitnym przedsięwzięciem w historii warszawskiej kolei podziemnej. Będzie to linia o ogromnych, integrujących miasto, parametrach: jej trasa rozciągnie się na ponad 26 kilometrów długości i obsłuży 23 stacje, łącząc aż dziewięć dzielnic stolicy. Ma ona przebiegać w osi północ-południe, zaczynając na Białołęce w rejonie stacji Myśliborska, a kończąc na Wilanowie.
Realizacja całego wieloletniego programu rozbudowy metra jest wprost zależna od uzyskania wsparcia finansowego z Unii Europejskiej oraz od rządu
Nowa trasa została zaprojektowana tak, by pokonać wszelkie kluczowe bariery komunikacyjne przecinające miasto, takie jak Wisła, gęsta sieć arterii drogowych oraz istniejące linie kolejowe, co znacząco wpłynie na efektywność transportu. Ponadto, na Białołęce przewidziano budowę niezbędnej infrastruktury w postaci stacji techniczno-postojowej (STP) wraz z tunelami dojazdowymi.
Metro bez maszynistów
Najważniejszą innowacją, która wyniesie warszawskie metro na kolejny poziom nowoczesności, jest decyzja o pełnej automatyzacji linii M4. Będzie to pierwsza w pełni autonomiczna linia w stolicy. W praktyce oznacza to, że pociągi będą kursować bez udziału maszynistów. System sterowania przejmie wszystkie zadania operacyjne, w tym kontrolę nad prędkością, precyzyjnym zatrzymywaniem na stacjach, otwieraniem i zamykaniem drzwi, a także skutecznym reagowaniem w sytuacjach awaryjnych.