4.2°C
1021.4 hPa
Życie Warszawy

Finisz prac na M2 i futurystyczna wizja M4. Metro w Warszawie pojedzie bez maszynistów

Publikacja: 02.12.2025 11:25

Na budowie bemowskiego odcinka metra linii M2 trwają prace związane z układaniem instalacji

Na budowie bemowskiego odcinka metra linii M2 trwają prace związane z układaniem instalacji

Foto: Metro Warszawskie

Rozwój sieci metra w Warszawie nabiera tempa. Stolica projektuje przyszłość podziemnej komunikacji, stawiając na w pełni autonomiczną linię M4. Jednocześnie trwają intensywne prace na budowanym odcinku linii M2.

Metro niezmiennie pozostaje kręgosłupem komunikacyjnym Warszawy, a jego planowana rozbudowa to jeden z najistotniejszych elementów transformacji miasta w nowoczesną metropolię. Obecnie władze miasta koncentrują się na finalizacji prac konstrukcyjnych na zachodnim krańcu linii M2 oraz na pracach przedprojektowych dla całkowicie nowej i przełomowej, czwartej linii kolei podziemnej, M4. Realizacja tych inwestycji jest jednak ściśle uzależniona od zapewnienia finansowania, w szczególności od niezbędnego wsparcia z Unii Europejskiej i budżetu centralnego.

Projekt czwartej linii metra. M4 jako podziemna linia autonomiczna

Projekt linii metra M4 jest zdecydowanie najbardziej ambitnym przedsięwzięciem w historii warszawskiej kolei podziemnej. Będzie to linia o ogromnych, integrujących miasto, parametrach: jej trasa rozciągnie się na ponad 26 kilometrów długości i obsłuży 23 stacje, łącząc aż dziewięć dzielnic stolicy. Ma ona przebiegać w osi północ-południe, zaczynając na Białołęce w rejonie stacji Myśliborska, a kończąc na Wilanowie.

Realizacja całego wieloletniego programu rozbudowy metra jest wprost zależna od uzyskania wsparcia finansowego z Unii Europejskiej oraz od rządu

Nowa trasa została zaprojektowana tak, by pokonać wszelkie kluczowe bariery komunikacyjne przecinające miasto, takie jak Wisła, gęsta sieć arterii drogowych oraz istniejące linie kolejowe, co znacząco wpłynie na efektywność transportu. Ponadto, na Białołęce przewidziano budowę niezbędnej infrastruktury w postaci stacji techniczno-postojowej (STP) wraz z tunelami dojazdowymi.

Metro bez maszynistów

Najważniejszą innowacją, która wyniesie warszawskie metro na kolejny poziom nowoczesności, jest decyzja o pełnej automatyzacji linii M4. Będzie to pierwsza w pełni autonomiczna linia w stolicy. W praktyce oznacza to, że pociągi będą kursować bez udziału maszynistów. System sterowania przejmie wszystkie zadania operacyjne, w tym kontrolę nad prędkością, precyzyjnym zatrzymywaniem na stacjach, otwieraniem i zamykaniem drzwi, a także skutecznym reagowaniem w sytuacjach awaryjnych.

Reklama
Reklama

Wprowadzenie takiego rozwiązania ma przynieść liczne korzyści eksploatacyjne, takie jak zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów, skrócenie czasu przejazdu, a także poprawę bezpieczeństwa poprzez eliminację błędu ludzkiego. Co równie istotne, pełna automatyzacja ma przyczynić się do wzrostu efektywności energetycznej, umożliwiając redukcję zużycia energii nawet do 30 proc.

Planowany przebieg trasy linii M4

Planowany przebieg trasy linii M4

Foto: Metro Warszawskie

Strategiczne węzły przesiadkowe

Linia M4 została zaprojektowana z myślą o maksymalnej integracji z resztą miejskiego systemu transportowego, stanowiąc oś komunikacyjną łączącą najważniejsze punkty w mieście. Zapewni to pięć kluczowych węzłów przesiadkowych metro-metro, przecinając się dwukrotnie z istniejącą Linią M1 (w rejonie Marymontu i Wilanowskiej) oraz Linią M2 (na Rondzie Daszyńskiego). Ponadto, stworzy ona węzły z planowanymi liniami: M3 (na Żwirki i Wigury) oraz M5 (na Placu Narutowicza).

Kolejny ważny aspekt to cztery punkty integracji z transportem kolejowym, zapewniając dogodną przesiadkę na systemy Szybkiej Kolei Miejskiej, Kolei Mazowieckich i WKD. Już po wybudowaniu początkowych pięciu stacji (Myśliborska, Obrazkowa, Płochocińska, Ruda i Marymont) mieszkańcy Białołęki i okolic uzyskają możliwość przesiadki na istniejącą linię M1 na Żoliborzu.

Schemat 4 linii metra

Schemat 4 linii metra

Foto: Metro Warszawskie

Harmonogram inwestycji i poszukiwanie funduszy

Projekt M4 jest obecnie w fazie prac przedprojektowych, w ramach których prowadzone są szczegółowe badania geologiczne gruntu oraz analizy środowiskowe. Zgodnie z umową, projekt koncepcyjny całej linii ma być gotowy do listopada 2027 roku. Dopiero ten dokument stanowić będzie podstawę do przygotowania projektu budowlanego i umożliwi ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót.

Reklama
Reklama

Prezydent Warszawy podkreśla, że choć budowę planuje się rozpocząć od strony Białołęki, realizacja całego wieloletniego programu rozbudowy metra (w tym Linii M3, M4 i M5 do 2050 roku) jest wprost zależna od uzyskania wsparcia finansowego z Unii Europejskiej oraz od rządu, ponieważ żaden samorząd nie jest w stanie udźwignąć takiego ciężaru inwestycyjnego samodzielnie.

Zaawansowane prace na budowie linii M2 na Bemowie

Podczas gdy inżynierowie wyznaczają trasę przyszłej M4, ekipy budowlane na Bemowie intensywnie pracują nad finalizacją zachodniego odcinka Linii M2. Trzy nowe stacje – Karolin, Chrzanów i Lazurowa – nabierają ostatecznego kształtu. Prace są prowadzone w tunelach oraz na stacjach, koncentrując się na instalacjach, torowisku i wykończeniach.

Nowe stacje metra na Bemowie nabierają ostatecznego kształtu

Nowe stacje metra na Bemowie nabierają ostatecznego kształtu

Foto: Metro Warszawskie

Na stacjach gotowe są już perony, a w pomieszczeniach dla dyżurnego ruchu oraz w przestrzeniach technicznych trwają zaawansowane prace murarskie, tynkarskie i malarskie. Symbolicznym momentem jest montaż ruchomych schodów na przystanku Chrzanów, które obecnie pozostają zakryte folią ochronną. Równolegle prowadzone są prace instalacyjne: w pomieszczeniach podstacji energetycznych zamontowano już większość kluczowych urządzeń, a w wentylatorniach, w których ułożono już okładziny akustyczne i posadzki, zainstalowano wentylatory i rozpoczęto montaż głównego systemu wentylacyjnego.

Budowa torowiska

Jednym z najbardziej zaawansowanych i skomplikowanych etapów jest budowa nawierzchni torowej w tunelach, co obecnie ma miejsce na odcinku łączącym stacje Karolin i Chrzanów. Proces ten jest wielofazowy. Najpierw betonowane są tzw. bankiet dolny (podłoga tunelu) i bankiet boczny, który pełni funkcję korytarza technologicznego. Następnie na oczyszczoną powierzchnię trafia mata wibroizolacyjna, a na niej układane jest zbrojenie płyty torowej (podtorza). Dopiero w kolejnym kroku montowane są specjalne betonowe bloczki z uchwytami na szyny. Po przymocowaniu szyn, cały układ jest precyzyjnie regulowany z dokładnością do 1 milimetra, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Zwieńczeniem prac jest zalanie torowiska betonem, po czym nastąpi jego finalne szlifowanie.

Reklama
Reklama
Reklama