W 1974 roku dwa pierwsze prototypy trafiły do Warszawy. Stolica stała się ich poligonem doświadczalnym – tramwaje testowano na linii 7. Mimo drobnych niedociągnięć wzbudziły duże zainteresowanie – były cichsze, jaśniejsze i dawały wrażenie nowoczesności, jakiej wcześniej w komunikacji miejskiej brakowało.
W 1975 roku pierwsze seryjne egzemplarze zasiliły tabor MZK Warszawa. Wagony otrzymały numery z serii 1000 i początkowo obsługiwały linie z zajezdni Wola.
Dla warszawiaków 105N szybko stały się symbolem miejskiego krajobrazu lat 70. i 80. Ich charakterystyczny dźwięk z trzaskającymi drzwiami, wnętrze z czerwonymi, głębokimi siedzeniami z tworzywa sztucznego i aluminiowymi poręczami oraz kanciasta sylwetka do dziś wzbudzają sentyment.
Z biegiem lat kolejne tramwaje z rodziny 105N poddawano modyfikacjom i modernizacjom – poprawiając nie tylko wygodę, ale i bezpieczeństwo. Ostatnie egzemplarze wyprodukowano w 2001 roku. Łącznie z Konstalu do Warszawy trafiło ponad 600 tych wagonów w różnych wersjach.
Dziś „stopiątki” ustępują miejsca nowoczesnym niskopodłogowym tramwajom, jednak na zawsze zapisały się w historii transportu publicznego jako najbardziej rozpoznawalny i najliczniejszy typ tramwaju w Polsce.
Weekendowa linia
specjalna
W sobotę i niedzielę, 11 i 12 października, kilka składów typu 105 oraz jedna „berlinka” – wszystkie oznaczone numerem 50 – będą kursowały w godz. 11-19 na trasie: KOŁO – Dywizjonu 303 - Obozowa – Młynarska – Wolska – Aleja „Solidarności” – Targowa – 11 Listopada – św. Jacka Odrowąża – Matki Teresy z Kalkuty – Rembielińska – ANNOPOL.
Na trasie powinny pojawić się składy:
403-1+1620 – wagon K (czyli „berlinka”) w wersji z końca eksploatacji w 1975 wraz ze zmodernizowaną doczepą typu ND;
1000+1001 – rocznik 1975, pierwszy skład warszawskich „stopiątek”, w oryginalnym wyglądzie;
1252+1251 – rocznik 1988, skład 105Na w wersji fabrycznej;
1276+1275 – rocznik 1989, klasyczny skład 105Na w wersji współczesnej;
2006+2007 – rocznik 1989, najstarszy skład z napędem energoelektronicznym (dawny typ 105NT obecnie 105Ni);
1284+1283 – rocznik 1989, skład 105Na z wnętrzem po modernizacjach z lat 90.;
1388+1389 – rocznik 1993, skład 105Nb/e, po naprawie głównej w historycznej czerwono – żółtej malaturze;
1462+1461 – rocznik 1996, skład 105Nm, ostatnia seria rozrusznikowych „stopiątek”;
2072+2073 – rocznik 2000, skład 105N2k, ostatnie „stopiątki” w klasycznej „kanciastej” wersji.
Godziny odjazdów można już sprawdzić w zakładce Rozkłady jazdy na stronie Warszawskiego Transportu Publicznego.
W tramwajach linii 50 obowiązuje pełna taryfa biletowa ZTM, a w wagonach bez współczesnych kasowników bilety kartonikowe będą kasować konduktorzy z Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie.
Posiadacze biletów krótko- lub długookresowych mogą podróżować na ich podstawie po wcześniejszym skasowaniu (lub aktywowaniu karty) w innym pojeździe komunikacji miejskiej lub w bramce metra.