23.8°C
1013.7 hPa
Życie Warszawy

Linia 100 w Warszawie. Uroki zabytkowych autobusów w sezonie turystycznym

Publikacja: 27.06.2025 11:00

Trwa letni sezon Warszawskich Linii Turystycznych

Trwa letni sezon Warszawskich Linii Turystycznych

Foto: ZTM Warszawa

W Warszawie ruszyła linia autobusowa 100, oferująca turystyczne przejażdżki zabytkowymi pojazdami. To szansa na podróż po mieście z historią w tle, dostępna w wybrane dni sezonu letniego.

„Setka” to specjalna linia o charakterze sezonowym, która daje okazję do poznawania stolicy zza okna historycznych pojazdów. W ramach letniego sezonu turystycznego, linia 100 umożliwia pasażerom podróż w czasie, oferując jednocześnie dostęp do największych atrakcji miasta.

Autobusowa linia 100 – przewodnik po Warszawie z historią w tle

Linia 100 funkcjonuje jako linia turystyczna ZTM. „Setki” kursują w soboty, niedziele i święta, w okresie od 1 maja do 21 września. Autobusy na tej trasie odjeżdżają co 30 minut, a cały jednokierunkowy kurs trwa ponad godzinę.

Trasa linii rozpoczyna się i kończy na pętli przy Dworcu Centralnym. Autobusy przejeżdżają przez liczne punkty orientacyjne i obok atrakcji turystycznych Warszawy. Na trasie zobaczymy Fabrykę Norblina, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, dawny Kercelak, powojenny Muranów, Multimedialny Park Fontann, warszawskie zoo, Pragę z jej plażami, bulwary wiślane, Centrum Nauki Kopernik, Powiśle, Trakt Królewski, Łazienki Królewskie, Marszałkowską Dzielnicę Mieszkaniową oraz Halę Koszyki.

Linia 100 gwarantuje sentymentalną podróż dawnymi pojazdami warszawskiego ZTM

Linia 100 gwarantuje sentymentalną podróż dawnymi pojazdami warszawskiego ZTM

Foto: ZTM Warszawa

Wsiądź do „Ogórka” – historyczne pojazdy i konduktorzy

Unikalność linii 100 wynika z tego, że do jej obsługi przeznaczone są zabytkowe autobusy. Najczęściej na trasę wyjeżdżają Jelcze zwane „Ogórkami”. Przejażdżka tymi autobusami to doświadczenie podróży pojazdami, które niegdyś stanowiły codzienny element warszawskiego krajobrazu komunikacyjnego.

W autobusach, które nie są wyposażone w nowoczesne kasowniki, pasażerowie spotkają konduktorów z Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Ich zadaniem jest pomoc w kasowaniu biletów jednorazowych przy wykorzystaniu tradycyjnych „dziurkaczy” lub szczypców konduktorskich. Na linii 100 obowiązuje standardowa taryfa biletowa ZTM. Pasażerowie posiadający bilety krótko- i długookresowe kodowane na Warszawskiej Karcie Miejskiej proszeni są o ich wcześniejsze skasowanie w innym pojeździe komunikacji miejskiej lub bramce metra.

Od Linii „O” do „Setki” – historia warszawskiej linii 100

Linia 100 ma bogatą historię, która sięga 1949 roku, kiedy to zastąpiła regularną linię „O”, okrążającą Śródmieście. Pierwotnie „setka” wyróżniała się tym, że była uruchamiana w dwóch wariantach – 100P i 100L, kursując zgodnie i przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, a jej kursy zaczynały się i kończyły na placu Unii Lubelskiej.

Unikalny zabytkowy autobus na trasie linii 100

Unikalny zabytkowy autobus na trasie linii 100

Foto: ZTM Warszawa

W 1979 roku linia została zlikwidowana. Odrodziła się w 2001 roku jako linia jednokierunkowa, startująca z placu Zamkowego. Wówczas do jej obsługi skierowano piętrowy autobus MAN, sprowadzony z Berlina. W 2004 roku linię 100 zastąpiono linią 400, kursującą na trasie Plac Zamkowy – Park Kultury w Powsinie. „Setka” została ponownie reaktywowana w 2007 roku, tradycyjnie krążąc po Śródmieściu z placu Zamkowego. Jej ostatni kurs przed kilkuletnią przerwą odbył się w 2009 roku. Od 2018 roku linia 100 ponownie kursuje po warszawskich ulicach, będąc obecnie silnie kojarzoną z przejażdżkami zabytkowymi autobusami.

Unikalna atrakcja

Linia 100 stanowi nie tylko środek transportu, ale przede wszystkim unikalną atrakcję turystyczną i żywą lekcję historii Warszawy. Jest to doskonała okazja, aby poznać miasto z innej, historycznej perspektywy.