1.7°C
1006.4 hPa
Życie Warszawy

Pies na szkolny stres. Czworonożni pedagodzy opanują korytarze warszawskich placówek?

Publikacja: 25.11.2025 12:00

W jednej z wrocławskich szkół pies stanowił wsparcie uczniów w adaptacji po trudnym okresie nauki zd

W jednej z wrocławskich szkół pies stanowił wsparcie uczniów w adaptacji po trudnym okresie nauki zdalnej i pandemii

Foto: wroclaw.pl

Czy czworonożni terapeuci dołączą do grona pedagogicznego w stołecznych szkołach? Inicjatywa, która od kilku lat z sukcesem wspiera dzieci we Wrocławiu, ma szansę trafić do Warszawy, by realnie obniżyć poziom stresu wśród uczniów i poprawić atmosferę nauki.

W trosce o zdrowie psychiczne i społeczne kompetencje dzieci i młodzieży, grupa warszawskich radnych wystosowała oficjalne zapytanie do Rafała Trzaskowskiego o możliwość wdrożenia pionierskiego programu. Mowa o akcji „Pies w szkole”, która jest z powodzeniem testowana przez placówki oświatowe na Dolnym Śląsku. Inicjatywa ma na celu wspieranie dobrostanu psychicznego uczniów poprzez regularną obecność odpowiednio przygotowanych i przeszkolonych psów w szkołach.

Warszawscy radni – Renata Niewitecka, Jarosław Szostakowski i Beata Michalec – opierają swoją interpelację na dowodach, które wskazują, że kontakt z psem może znacząco wpłynąć na redukcję napięć i poprawę wyników w nauce.

Wrocławski pierwowzór

Wrocław zasłynął jako jedno z pierwszych miast w Polsce, które zdecydowało się wprowadzić pilotażowy projekt „Pies w szkole”. Akcja ta jest realizowana od 2021 roku. Głównym celem programu było wsparcie uczniów w powrocie do szkół i adaptacji po trudnym okresie nauki zdalnej i pandemii, co przyczyniło się do zmniejszenia poziomu stresu i napięcia.

Program jest prowadzony we współpracy z kluczowymi jednostkami Urzędu Miejskiego, a także ze specjalistami w dziedzinie zoopsychologii i behawiorystyki.

Reklama
Reklama

Drops i Aiko. Czworonożni koledzy z ławki

We Wrocławiu program pilotażowo ruszył jednej z tamtejszych podstawówek. Uczniowie mieli okazję poznać mopsa Dropsa, który stał się pierwszym "uczniem" na czterech łapach i przez dwa dni w tygodniu pełnił dyżury w szkolnej bibliotece. Później dołączył do niego maltańczyk Aiko. Pozytywne wyniki pilotażu sprawiły, że akcję rozszerzono również na wrocławskie liceum.

Doświadczenia cieszące się bardzo dobrymi ocenami szkół uczestniczących w programie, pokazały, że obecność psa w placówce wpływa na lepsze nastawienie dzieci do nauki, obniżając poziom agresji i redukując lęki, co przekłada się na potencjalną poprawę wyników edukacyjnych.

Korzyści potwierdzone naukowo

Warszawscy radni w swojej interpelacji powołują się na szeroki wachlarz korzyści płynących z kontaktu z odpowiednio przygotowanym psem. Wskazują, że regularny kontakt ze zwierzęciem znacząco obniża poziom stresu u uczniów. Tego typu interwencje mają udokumentowany pozytywny wpływ na funkcjonowanie emocjonalne i społeczne dzieci.

Obecność psa w klasie przekłada się na poprawę atmosfery i integracji rówieśniczej, a także wspiera adaptację dzieci w trudnych momentach. Co więcej, programy takie jak czytanie z psem zwiększają pewność siebie i motywację uczniów do aktywności edukacyjnych. Poza aspektem terapeutycznym, akcja kształtuje w młodzieży empatię i odpowiedzialność wobec zwierząt.

Reklama
Reklama

Pies w warszawskich szkołach?

Radni, powołując się na fakt, że wrocławskie doświadczenia udowodniły możliwość wspierania zdrowia psychicznego uczniów przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów bezpieczeństwa, sformułowali trzy kluczowe pytania do władz miasta. Chcą, aby Warszawa przeanalizowała możliwość wdrożenia podobnego programu. i pilotażowo uruchomienić go w wybranych placówkach.

Cały proces miałby odbyć się we współpracy z ekspertami z zakresu dobrostanu zwierząt i psychologii dziecięcej. Radni wskazują, aby miasto zaczęło od podjęcia prac koncepcyjnych nad dostosowaniem programu do lokalnych uwarunkowań Warszawy, z udziałem Biura Edukacji oraz Biura Ochrony Środowiska.

Wymogi bezpieczeństwa

W interpelacji poświęcono szczególną uwagę kwestiom bezpieczeństwa, podkreślając, że dobrostan zwierząt i uczniów musi być priorytetem. Wskazano, że wdrożenie programu wymaga przestrzegania ściśle opisanych standardów. Obejmują one przede wszystkim rygorystyczne testy behawioralne psów i spełnienie wszystkich wymogów zdrowotnych takich jak szczepienia.

Niezbędne jest również stworzenie procedur dla uczniów z alergiami lub lękiem przed zwierzętami, a także określenie jasnych zasad kontaktu ze zwierzęciem. Wrocławska praktyka udowodniła, że takie wymogi są możliwe do spełnienia, minimalizując wszelkie potencjalne ryzyka związane z obecnością zwierzęcia w szkole.

Warszawa czeka na odpowiedź prezydenta Rafała Trzaskowskiego, która zdecyduje o tym, czy stołeczne placówki oświatowe pójdą śladem Wrocławia, otwierając swoje podwoje dla czworonożnych terapeutów w ramach miejskiego programu.

Reklama
Reklama
Reklama