Z odpowiedzi burmistrza wynika, że wszystkie pozostałe szkoły wyraziły chęć wdrożenia tego rozwiązania w nadchodzącym roku szkolnym, pod warunkiem uzyskania wsparcia finansowego ze strony Urzędu Dzielnicy Bemowo.
Dyrektorzy bemowskich szkół zostali zobowiązani do przeprowadzenia rozmów z przedstawicielami samorządów uczniowskich w celu rozpoznania ich potrzeb i pomysłów na zmiany w otoczeniu. Burmistrz poinformował, że większość tych spotkań już się odbyła.
Kuca zapewnił też, że zarówno on, jak i przedstawiciele Wydziału Oświaty oraz dyrektorzy bemowskich szkół podstawowych i liceów pozostają otwarci na współpracę w zakresie opracowania jednolitych zasad funkcjonowania budżetów, ustalenia wysokości ich finansowania oraz realizacji programu edukacyjnego na ten temat.
Szkolny Budżet
Obywatelski w Mrągowie, Krakowie i Opolu
Szkolny budżet obywatelski funkcjonuje już w innych miastach. To narzędzie umożliwiające uczniom realny wpływ na środowisko szkolne poprzez realizację projektów poprawiających komfort, integrację i warunki nauki.
Szkolny Budżet Obywatelski w Mrągowie to inicjatywa, która od 2020 roku angażuje uczniów w proces zarządzania miejskimi środkami przeznaczonymi na potrzeby szkół. Uczniowie mogą zgłaszać własne projekty, które po weryfikacji są poddawane głosowaniu, a te z największą liczbą głosów są realizowane z budżetu miasta. W 2025 roku na SBO przeznaczono 40 tys. zł, a środki są dzielone między szkoły, maksymalnie 5 tys. zł na jedną placówkę. Proces trwa około czterech miesięcy i jest wspierany przez urzędników, dyrekcje szkół oraz opiekunów samorządów uczniowskich. SBO w Mrągowie jest także doceniany jako innowacyjna forma edukacji obywatelskiej, ucząca młodzież współdecydowania i odpowiedzialności za wspólne środowisko szkolne i miejskie.
W Krakowie Szkolny Budżet Obywatelski funkcjonuje jako część programu „Młody Kraków” i obejmuje liczne szkoły, w których uczniowie mają realny wpływ na wydatkowanie środków na projekty poprawiające warunki nauki i integrację. W Krakowie SBO jest rozbudowany i angażuje tysiące młodych ludzi, którzy zgłaszają pomysły dotyczące m.in. wyposażenia sal, przestrzeni rekreacyjnych czy organizacji wydarzeń szkolnych. Inicjatywa ta jest przykładem szerokiej partycypacji młodzieży w życiu szkoły i miasta.
W Opolu działa program pod nazwą „Szkolny Budżet Uczniowski”, który ma na celu aktywizację młodzieży i umożliwienie im współdecydowania o wydatkowaniu środków na potrzeby szkoły. Budżet inicjatyw szkolnych wynosił tam ok. 7 tys. zł na placówkę, a dodatkowo wprowadzono „mikrobudżety” dla zespołów wdrażających SBO. Wsparcie merytoryczne i organizacyjne zapewniają trenerzy i koordynatorzy, co wzmacnia edukację obywatelską i rozwój kompetencji społecznych uczniów.