13.3°C
1011 hPa
Życie Warszawy

Radni Bemowa proponują budżet obywatelski w szkołach. Co na to urząd dzielnicy?

Publikacja: 10.07.2025 07:30

Szkolny budżet obywatelski miałby objąć każdą szkołę publiczną na Bemowie

Szkolny budżet obywatelski miałby objąć każdą szkołę publiczną na Bemowie

Foto: Adobe Stock

Propozycję wprowadzenia uczniowskich budżetów partycypacyjnych w szkołach na Bemowie złożyli radni Maksymilian Ciszkowski i Mikołaj Ojrzanowski. Inicjatywa ma na celu wzmocnienie pozycji uczniów poprzez umożliwienie im zgłaszania i realizacji projektów w swoich szkołach.

Szkolny budżet obywatelski miałby objąć każdą szkołę publiczną na Bemowie. Radni wnioskują o przeznaczenie środków finansowych specjalnie na projekty uczniowskie. Podkreślają potencjalne korzyści z tej inicjatywy, powołując się na liczne pomysły uczniów z lokalnych placówek oświatowych.

„Wprowadzenie szkolnych budżetów obywatelskich byłoby doskonałym uzupełnieniem edukacji obywatelskiej” – czytamy w interpelacji. „Przyczyniłoby się również do wzrostu zaangażowania społecznego wśród bemowskiej młodzieży” – dodają radni.

Twierdzą też, że uczniowie mają wiele pomysłów na ulepszenia i inwestycje w swoich szkołach, choć często brakuje im niezbędnych środków lub wsparcia ze strony dyrekcji szkół i rad rodziców, aby te pomysły zrealizować.

Budżet obywatelski w szkołach na Bemowie

Urząd Dzielnicy Bemowo pozytywnie odniósł się do tej propozycji. Burmistrz Grzegorz Kuca napisał, że takie działania dają młodym ludziom realny wpływ na kształtowanie środowiska edukacyjnego. Zaznaczył, że budżety uczniowskie funkcjonują od kilku lat w trzech bemowskich szkołach podstawowych, a w bieżącym roku szkolnym uruchomiono tę inicjatywę w kolejnych dwóch szkołach.

Dyrektorzy bemowskich szkół zostali zobowiązani do przeprowadzenia rozmów z przedstawicielami samorządów uczniowskich w celu rozpoznania ich potrzeb i pomysłów na zmiany w otoczeniu

Z odpowiedzi burmistrza wynika, że wszystkie pozostałe szkoły wyraziły chęć wdrożenia tego rozwiązania w nadchodzącym roku szkolnym, pod warunkiem uzyskania wsparcia finansowego ze strony Urzędu Dzielnicy Bemowo.

Dyrektorzy bemowskich szkół zostali zobowiązani do przeprowadzenia rozmów z przedstawicielami samorządów uczniowskich w celu rozpoznania ich potrzeb i pomysłów na zmiany w otoczeniu. Burmistrz poinformował, że większość tych spotkań już się odbyła.

Kuca zapewnił też, że zarówno on, jak i przedstawiciele Wydziału Oświaty oraz dyrektorzy bemowskich szkół podstawowych i liceów pozostają otwarci na współpracę w zakresie opracowania jednolitych zasad funkcjonowania budżetów, ustalenia wysokości ich finansowania oraz realizacji programu edukacyjnego na ten temat.

Szkolny Budżet Obywatelski w Mrągowie, Krakowie i Opolu

Szkolny budżet obywatelski funkcjonuje już w innych miastach. To narzędzie umożliwiające uczniom realny wpływ na środowisko szkolne poprzez realizację projektów poprawiających komfort, integrację i warunki nauki.

Szkolny Budżet Obywatelski w Mrągowie to inicjatywa, która od 2020 roku angażuje uczniów w proces zarządzania miejskimi środkami przeznaczonymi na potrzeby szkół. Uczniowie mogą zgłaszać własne projekty, które po weryfikacji są poddawane głosowaniu, a te z największą liczbą głosów są realizowane z budżetu miasta. W 2025 roku na SBO przeznaczono 40 tys. zł, a środki są dzielone między szkoły, maksymalnie 5 tys. zł na jedną placówkę. Proces trwa około czterech miesięcy i jest wspierany przez urzędników, dyrekcje szkół oraz opiekunów samorządów uczniowskich. SBO w Mrągowie jest także doceniany jako innowacyjna forma edukacji obywatelskiej, ucząca młodzież współdecydowania i odpowiedzialności za wspólne środowisko szkolne i miejskie.

W Krakowie Szkolny Budżet Obywatelski funkcjonuje jako część programu „Młody Kraków” i obejmuje liczne szkoły, w których uczniowie mają realny wpływ na wydatkowanie środków na projekty poprawiające warunki nauki i integrację. W Krakowie SBO jest rozbudowany i angażuje tysiące młodych ludzi, którzy zgłaszają pomysły dotyczące m.in. wyposażenia sal, przestrzeni rekreacyjnych czy organizacji wydarzeń szkolnych. Inicjatywa ta jest przykładem szerokiej partycypacji młodzieży w życiu szkoły i miasta.

W Opolu działa program pod nazwą „Szkolny Budżet Uczniowski”, który ma na celu aktywizację młodzieży i umożliwienie im współdecydowania o wydatkowaniu środków na potrzeby szkoły. Budżet inicjatyw szkolnych wynosił tam ok. 7 tys. zł na placówkę, a dodatkowo wprowadzono „mikrobudżety” dla zespołów wdrażających SBO. Wsparcie merytoryczne i organizacyjne zapewniają trenerzy i koordynatorzy, co wzmacnia edukację obywatelską i rozwój kompetencji społecznych uczniów.