24.9°C
1007.2 hPa
Życie Warszawy

Spersonalizowana Warszawska Karta Miejska. Do czego służy i jak ją uzyskać?

Publikacja: 12.05.2025 11:18

Spersonalizowana Warszawska Karta Miejska pełni funkcję nośnika biletu

Spersonalizowana Warszawska Karta Miejska pełni funkcję nośnika biletu

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Mieszkańcy stolicy, którzy poruszają się komunikacją miejską i posługują się Kartą warszawiaka/warszawianki, mogą skorzystać z praktycznego rozwiązania, jakim jest Spersonalizowana Warszawska Karta Miejska. Jest ona nośnikiem biletu, ale nie tylko.

Za pomocą karty można także potwierdzić uprawnienia do zniżek przysługujących osobom, które są zameldowane w stolicy lub mieszkają w Warszawie i płacą tu podatki. SWKM jest dostępna w różnych wzorach.

Czym dokładnie jest Spersonalizowana Warszawska Karta Miejska?

Spersonalizowana Warszawska Karta Miejska (SWKM) ma postać karty z nadrukowanym imieniem i nazwiskiem. Znajduje się na niej również aktualne zdjęcie posiadacza. Na karcie można zakodować elektroniczny okresowy bilet na komunikację miejską. SWKM może być także nośnikiem Karty warszawiaka/warszawianki, wystarczy zapisać na niej tzw. e-hologram, który potwierdza uprawnienia do zniżek. Osoby, którym przysługują bezpłatne przejazdy metrem, mogą dodatkowo wykorzystać SWKM jako wejściówkę.

Jak wyrobić Spersonalizowaną Warszawską Kartę Miejską?

SWKM jest wydawana przez Zarząd Transportu Miejskiego na wniosek zainteresowanego. We wniosku należy podać swoje imię, nazwisko, PESEL, datę urodzenia, adres zamieszkania, telefon kontaktowy, adres e-mail, wyrazić zgodę na przetwarzanie danych oraz złożyć podpis. Oprócz tego trzeba dołączyć zdjęcie w formacie 3,5 cm x 4,5 cm.

Osoby, które składają wniosek online, muszą wgrać zdjęcie 182 x 218 pikseli, o rozdzielczości 72 dpi, rozmiarze nieprzekraczającym 1024 KB i formacie .jpg lub .png. Istnieje także możliwość wgrania zdjęcia w formie elektronicznej podczas składania wniosku stacjonarnie. W tym celu trzeba zeskanować kod QR znajdujący się w okienku kasowym. Następnie należy za pomocą telefonu lub innego urządzenia mobilnego wejść na stronę https://foto.wtp.waw.pl i wybrać zdjęcie ze swojej galerii. Sam wniosek można złożyć na trzy sposoby.

  • Online – poprzez elektroniczny Punkt Obsługi Pasażerów Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie lub za pośrednictwem miejskiego portalu Moja Warszawa. W obu przypadkach wymagany jest profil zaufany.
  • Pocztą - wystarczy wydrukować i wypełnić wniosek, a następnie wysłać go na adres Zarządu Transportu Miejskiego: ul. Grochowska 316/320, 03-839 Warszawa. Na kopercie należy umieścić dopisek „Personalizacja SWKM”. 
  • Stacjonarnie - wniosek można wypełnić i złożyć w dowolnym  Punkcie Obsługi Pasażerów ZTM. Dostępne punkty: ul. Grochowska 316/320, Dworzec Centralny (punkt znajduje się od strony Al. Jerozolimskich), CH Blue City, Metro Młociny, Metro Dworzec Gdański, Metro Ratusz Arsenał, Metro Centrum, Metro Politechnika, Metro Służew, Metro Imielin, Metro Bemowo, Metro Księcia Janusza, Metro Rondo ONZ, Metro Dworzec Wileński, Metro Kondratowicza. Wniosek można złożyć także w Wydziale Obsługi Mieszkańców w każdej dzielnicy Warszawy
  • Dzielnica Bemowo - ul. Powstańców Śląskich 70.
  • Dzielnica Białołęka - ul. Modlińska 197.
  • Dzielnica Bielany - ul. Żeromskiego 29.
  • Dzielnica Mokotów - ul. Rakowiecka 25/27.
  • Dzielnica Ochota - ul. Grójecka 17a.
  • Dzielnica Praga-Południe - ul. Grochowska 274.
  • Dzielnica Praga-Północ, ul. Ks. I. Kłopotowskiego 15.
  • Dzielnica Rembertów - al. gen. A. Chruściela "Montera" 28.
  • Dzielnica Śródmieście - ul. Nowogrodzka 43.
  • Dzielnica Targówek - ul. Kondratowicza 20.
  • Dzielnica Ursus - pl. Czerwca 1976 r. nr 1.
  • Dzielnica Ursynów - al. Komisji Edukacji Narodowej 61.
  • Dzielnica Wawer - ul. Żegańska 1.
  • Dzielnica Wesoła - ul. 1 Praskiego Pułku 33.
  • Dzielnica Wilanów - ul. F. Klimczaka 2.
  • Dzielnica Włochy - al. Krakowska 257.
  • Dzielnica Wola - Al. Solidarności 90.
  • Dzielnica Żoliborz - ul. J. Słowackiego 6/8.

Jak odebrać kartę?

SWKM można odebrać w Punkcie Obsługi Pasażerów. Karta może zostać również wysłana pocztą na adres wskazany we wniosku. Osoby odbierające kartę w POP, muszą zabrać ze sobą dowód tożsamości, gdyż konieczna będzie weryfikacja danych. Osoby niepełnoletnie powinny okazać legitymację szkolną lub inny dokument. SWKM dla dziecka poniżej 13. roku życia może odebrać wyłącznie rodzic lub opiekun prawny.

Ile kosztuje Spersonalizowana Warszawska Karta Miejska?

Osoby, które po raz pierwszy wyrabiają SWKM, otrzymują ją bezpłatnie. Aby otrzymać kolejną kartę, należy uiścić opłatę w wysokości 14 zł. Opłata nie zostanie pobrana w przypadku zmiany danych osobowych lub reklamacji, jeśli karta uległa zniszczeniu bez winy właściciela. W razie kradzieży lub zagubienia karty należy złożyć wniosek o wydanie kolejnej.

SWKM a bilety miejskie

Na Spersonalizowanej Warszawskiej Karcie Miejskiej można zakodować bilety okresowe, w tym bilet 30-dniowy, 90-dniowy, bilet roczny dla dzieci z rodzin z trójką dzieci, bilet seniora, bilet warszawiaka oraz bilet młodego warszawiaka.

Chcąc sprawdzić ważność biletu, jego typ oraz przysługujące uprawnienia, wystarczy wejść na stronę sprawdzkarte.wtp.waw.pl oraz wpisać numer karty. Po zatwierdzeniu pojawią się wszystkie informacje. Osoby, które utraciły kartę, mogą odzyskać niewykorzystaną część zakodowanego biletu. W tej sprawie należy zgłosić się do wybranego Punktu Obsługi Pasażerów. SWKM nie ma okresu ważności. Kupując bilet zakodowany na tym nośniku, trzeba go aktywować, aby był ważny. Aktywacja następuje w momencie zbliżenia karty do kasownika w tramwaju i autobusie lub do bramki metra. Innym sposobem jest aktywacja w biletomacie.

Jak zawiesić SWKM?

Właściciele SWKM mają możliwość zawieszenia biletu okresowego zakodowanego na karcie trzy razy w ciągu roku kalendarzowego, nie krócej niż na pięć kolejnych dni. Zawieszenia można dokonać poprzez stronę https://zawieswkm.wtp.waw.pl/ lub w dowolnym Punkcie Obsługi Pasażerów. Odwieszenie następuje w momencie zakupu i aktywacji kolejnego biletu, poprzez zgłoszenie odwieszenia przez stronę zawieswkm.wtp.waw.pl/odwies lub poprzez zgłoszenie w Punkcie Obsługi Pasażerów. Liczbę wykorzystanych zawieszeń można sprawdzić na stronie sprawdzkarte.wtp.waw.pl.