Zaprojektowana trasa jest częścią planu, mającego na celu stworzenie wygodnego połączenia komunikacyjnego, które pozwoli mieszkańcom na podróże między Wolą, Ochotą, Mokotowem i Wilanowem, bez konieczności przejazdu przez zatłoczone centrum. Rozpoczęte postępowanie przetargowe jest pierwszym krokiem do realizacji tego projektu, który odciąży śródmiejskie arterie miasta.
– Tak jak obiecywaliśmy, rozpoczynamy dziś prace nad kolejnym odcinkiem tramwaju do Wilanowa, czyli trasą z ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego. Nowa trasa połączy Wolę z Ochotą, dzięki czemu pasażerowie będą mogli wygodnie i szybko podróżować pomiędzy tymi dzielnicami – bez konieczności wjeżdżania do centrum miasta. Jest to zarazem kolejny krok w rozwoju Dworca Zachodniego, który staje się ważnym hubem/węzłem komunikacyjnym dla stolicy i aglomeracji warszawskiej – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Mapa projektowanej trasy
Tunel pod ziemią i trzy warianty trasy
Nowa trasa tramwajowa będzie miała około 1,4 km długości, z czego zdecydowana większość, bo aż 0,9 km, znajdzie się pod ziemią. Tory poprowadzą przez już istniejący tunel pod stacją kolejową, a następnie przez nowy, który powstanie w ciągu ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Projektant będzie musiał przygotować trzy różne warianty przebiegu trasy, różniące się miejscem wyjazdu z tunelu na powierzchnię. Rampa wyjazdowa zostanie zlokalizowana w rejonie ulic Prądzyńskiego lub Krzyżanowskiego, a optymalny wariant zostanie wybrany na podstawie analiz projektowych.
Trzy nowe zespoły przystankowe
W ramach inwestycji powstaną trzy zupełnie nowe zespoły przystankowe, kluczowe dla integracji komunikacyjnej. Pierwszy, podziemny przystanek, zostanie zlokalizowany w rejonie peronu 9 Dworca Zachodniego. Będzie on bezpośrednio połączony z przejściem podziemnym stacji za pomocą schodów stałych, ruchomych oraz wind, co ułatwi przesiadki. Zaplanowano tam również rozjazdy, które umożliwią tramwajom kończenie kursów – zarówno tym jadącym z Ochoty, jak i z Woli.