19.8°C
1009.3 hPa
Życie Warszawy

Lotnisko w Modlinie ma już 13 lat. Jakie są plany jego rozwoju?

Publikacja: 19.07.2025 08:30

Zwiększona zostanie liczba stanowisk postojowych dla samolotów o cztery nowe miejsca, co pozwoli na

Zwiększona zostanie liczba stanowisk postojowych dla samolotów o cztery nowe miejsca, co pozwoli na łącznie 12 stanowisk postojowych

Foto: Materiały prasowe

W sierpniu 2025 roku Lotnisko Warszawa/Modlin odprawi 30-milionowego pasażera – zapowiada podwarszawski port lotniczy. 15 czerwca lotnisko świętowało swoje 13-lecie.

Plany rozwoju lotniska Warszawa-Modlin obejmują szeroki zakres inwestycji strategicznych na lata 2022–2045, zatwierdzonych przez Ministerstwo Infrastruktury. Jednym z kluczowych elementów jest budowa nowej drogi startowej, która zwiększy przepustowość pola manewrowego. Obecna droga startowa zostanie przekształcona w drogę kołowania, co pozwoli poprawić efektywność operacyjną lotniska. Ponadto planowana jest rozbudowa terminala pasażerskiego o co najmniej osiem nowych bramek. Dzięki temu terminal w będzie mógł obsłużyć do około 7,5 mln pasażerów rocznie do 2029 roku, a docelowo po kolejnych etapach inwestycji przewidzianych do 2035 roku lotnisko będzie mogło przyjąć nawet 14 mln pasażerów rocznie.

Więcej stanowisk dla samolotów i pociąg pod terminal w Modlinie

W ramach inwestycji zostanie także zwiększona liczba stanowisk postojowych dla samolotów o cztery nowe miejsca, co da łącznie 12 stanowisk postojowych. Planowana jest również modernizacja i remont istotnych elementów infrastruktury lotniskowej, takich jak klimatyzacja i strefa kontroli bezpieczeństwa. Wpłynie to na poprawę komfortu pasażerów oraz efektywności kontroli. Ponadto przewiduje się budowę terminalu cargo oraz parkingu wielopoziomowego, a także rozbudowę dróg kołowania i stanowisk do odladzania samolotów bliżej progu drogi startowej, co usprawni operacje lotnicze, szczególnie w okresie zimowym.

Istotnym elementem rozwoju lotniska jest również budowa linii kolejowej oraz stacji kolejowej o nazwie Mazowiecki Port Lotniczy (MPL) Warszawa-Modlin, która połączy lotnisko z istniejącą siecią kolejową. Dokumentacja projektowa tej inwestycji ma zostać przygotowana do 2026 roku, a same prace budowlane planowane są do zakończenia około 2029 roku, co znacząco usprawni dostępność komunikacyjną portu. Nowa linia będzie dwutorowa i zakończy się nową stacją kolejową bezpośrednio przy terminalu pasażerskim. Koszt inwestycji szacowany jest na około 200 mln zł.

Obecnie podróżni dojeżdżają pociągami Kolei Mazowieckich do stacji Modlin, skąd kursują regularne autobusy Kolei Mazowieckich na trasie do terminalu lotniska.

Trzech przewoźników na lotnisku w Modlinie

Ważny filar rozwoju Modlina stanowi współpraca z linią Ryanair, która zobowiązała się do ponad trzykrotnego zwiększenia ruchu pasażerskiego z obecnych około 1,5 miliona do ponad 5 milionów pasażerów rocznie do 2030 roku. Ryanair planuje zainwestować 400 milionów dolarów, zwiększając flotę bazującą na Modlinie z czterech do ośmiu samolotów, otworzyć do 25 nowych tras oraz stworzyć ponad 200 miejsc pracy. Lotnisko zaś utworzy dodatkowo około 400 miejsc pracy, co przyczyni się do rozwoju lokalnej gospodarki.

Z lotniska Warszawa-Modlin planuje rozpocząć loty węgierska linia niskokosztowa Wizz Air, która wraca tam po 12 latach przerwy. Ten przewoźnik od grudnia 2025 roku uruchomi jedenaście nowych tras do ośmiu krajów, między innymi do Aten, Barcelony, Bergamo, Bergen, Palermo i Sofii. Wizz Air do Modlina przydzieli dwa samoloty Airbus A321neo, dzięki czemu zaoferuje ponad pół miliona miejsc rocznie i stworzy ponad osiemdziesiąt miejsc pracy w tym porcie.

Ponadto linia Air Arabia ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich planuje uruchomienie połączeń do Szardży. Nowa trasa będzie obsługiwana nowoczesnymi samolotami Airbus A320ceo, które są skonfigurowane na przewóz 174 pasażerów. Lot z Modlina do Szardży potrwa około 6 godzin i 30 minut, a rejsy będą odbywać się w godzinach popołudniowo-wieczornych – loty w kierunku ZEA zaplanowano na wieczór, a powrotne późnym wieczorem lub nocą.