24.4°C
1012.7 hPa
Życie Warszawy

12 filmów ze wsparciem Warszawy i Mazowsza. Jakie to produkcje?

Publikacja: 24.07.2025 08:00

Fundusz działa już przeszło 14 lat i łącznie wsparł ponad 100 filmów

Fundusz działa już przeszło 14 lat i łącznie wsparł ponad 100 filmów

Foto: Adobe Stock

12 produkcji filmowych – sześć fabularnych i sześć dokumentalnych otrzyma wsparcie z Mazowieckiego i Warszawskiego Funduszu Filmowego. Komisja konkursowa wybrała je spośród 56 zgłoszonych propozycji.

W ostatnim etapie konkursu znalazło się 36 projektów, w tym 15 filmów fabularnych pełnometrażowych, 2 filmy fabularne krótkometrażowe, 18 filmów dokumentalnych oraz 1 animacja.

Komisja w składzie: Błażej Hrapkowicz, Artur Jóźwik, Natalia Koryncka-Gruz, Agnieszka Kuźmińska, Justyna Pawlak, Wiesław Raboszuk, Anna Spisz, Magdalena Ulejczyk, Beata Żurawska rozdysponowała prawie 2,5 mln zł.

Filmy z tegorocznym dofinansowaniem Mazowieckiego i Warszawskiego Funduszu Filmowego

W tym roku wsparcie otrzyma 6 produkcji w kategorii film fabularny i 6 filmów dokumentalnych.

W kategorii film fabularny dofinansowanie otrzymał film „Bez Ciebie mnie nie będzie. Historia Jacka i Grażyny Kuroniów”, którego scenariusz napisał Maciej Pisuk, a reżyserią zajął się Piotr Domalewski. Film opowiada o życiu i działalności Jacka Kuronia, ikony opozycji w czasach PRL, oraz jego żony Grażyny Boruckiej-Kuroń, skupiając się zarówno na ich roli w ruchu Solidarności, jak i na osobistych kosztach tej walki. Premiera planowana jest na 2026 rok, a główną rolę Jacka Kuronia zagra Arkadiusz Jakubik.

Drugim fabularnym projektem jest „Chopin, Chopin!”, którego scenariusz napisał Bartosz Janiszewski, a reżyserię powierzono Michałowi Kwiecińskiemu. Wśród dofinansowanych filmów znajduje się także „Słońca blask”, gdzie zarówno scenariusz, jak i reżyserię stworzył Jan Komasa, jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich reżyserów młodego pokolenia.

Kolejną produkcją jest „Dzięcioł i Violetta”, której scenariusz napisany został przez Karolinę Bielawską i Małgorzatę Gospodarek, a reżyserią zajęła się Karolina Bielawska, co wskazuje na mocną kobiecą reprezentację twórców. Z kolei film fabularny „Cudze rzeczy” powstał na podstawie scenariusza i pod reżyserią Grzegorza Dębowskiego. Ostatnim wymienionym tytułem w tej kategorii jest „Skrzat. Nowy Początek”, którego scenariusz i reżyseria są dziełem Krzysztofa Komandera.

W kategorii film dokumentalny wsparcie otrzymały takie produkcje jak „Opera o zgruzowstaniu”, której scenariusz napisali Łukasz Czajka i Michał Kurowski, a reżyserem jest Łukasz Czajka. Kolejnym dokumentem jest „The Cameraman. Jacek Petrycki”, który powstał pod kierownictwem reżysera i scenarzysty Pawła Łozińskiego, znanego z klasyków polskiego kina dokumentalnego.

„Bez końca” to film w reżyserii i według scenariusza Michała Marczaka, twórcy cenionego zwłaszcza za połączenie formy dokumentalnej z eksperymentalnym podejściem. Dokumentalna produkcja „Dzień dziecka księdza Jana Kaczkowskiego” to realizacja Artura Wierzbickiego, która skupia się zapewne na postaci księdza Jana Kaczkowskiego i jego pracy społecznej.

Dofinansowanie otrzymał też film „Ghetto Classic”, którego scenariusz przygotowała Joanna Priwieziencew, a reżyserią zajęła się Katarzyna Priwieziencew. Ostatnim wymienionym dokumentem jest „Zakład fotograficzny”, film Katarzyny Sarnowskiej, która pełniła również rolę scenarzystki i reżyserki.

W tym roku na liście rezerwowej znalazły się trzy filmy fabularne „Powiedz mi, co czujesz” – scen. Agata K. Koschmieder, Łukasz Ronduda, reż. Łukasz Ronduda, „Incydent” – scen. Katarzyna Tybinka, Tomasz Wolski, reż. Tomasz Wolski, „Marysia zawsze dziewica” – scenariusz i reżyseria Anna Jadowska oraz dwa filmy dokumentalne „Gołda Tencer, pomiędzy/Cwiszyn” – scen. i reż. Łukasz Chotkowski, „Sceny Rodzinne” – scen. i reż. Anna (Anu) Czerwiński

Dofinansowanie z Mazowieckiego i Warszawskiego Funduszu Filmowego. Przegląd produkcji

Dofinansowanie z Mazowsza i Warszawy w ramach Mazowieckiego i Warszawskiego Funduszu Filmowego jest jednym z głównych instrumentów wspierających zarówno ważne, nagradzane produkcje, jak i rozwijających debiutantów, w kategoriach filmów fabularnych, dokumentalnych i animacji. Fundusz działa już przeszło 14 lat i łącznie wsparł ponad 100 filmów. Budżety roczne konkursów mieszczą się w granicach 2,2-3 mln zł, pochodzących ze środków samorządowych Warszawy i województwa mazowieckiego.

Wśród najbardziej prestiżowych tytułów, które otrzymały dofinansowanie, znajduje się „Zimna wojna” w reżyserii Pawła Pawlikowskiego. Film ten zdobył międzynarodowe uznanie, w tym trzy nominacje do Oscara

Filmy wspierane przez Fundusz muszą mieć powiązanie z Mazowszem i Warszawą – zarówno poprzez miejsce produkcji, tematykę, jak i lokalizację. Wiele z tych produkcji zdobywa prestiżowe nagrody na festiwalach, co podnosi rangę regionalnego wsparcia filmowego i przyczynia się do promocji Mazowsza w polskim i światowym kinie.

Wśród najbardziej prestiżowych tytułów, które otrzymały dofinansowanie, znajduje się „Zimna wojna” w reżyserii Pawła Pawlikowskiego. Film ten zdobył międzynarodowe uznanie, w tym trzy nominacje do Oscara, i jest rozgrywany w dużej mierze na Mazowszu i w Warszawie. Fundusz znacząco przyczynił się do udźwignięcia kosztów produkcji tego wielokrotnie nagradzanego dzieła.

Kolejnym ważnym tytułem jest „Ikar. Historia Mietka Kosza”, film fabularny Macieja Pieprzycy poświęcony legendarnemu jazzowemu pianiście związanemu z tym regionem. Produkcja ta została objęta wsparciem Funduszu, co umożliwiło realizację filmu o wysokim poziomie artystycznym i kulturowym.

Jest też film oskarowy zagranicznego twórcy, który otrzymał wsparcie. To „Prawdziwy ból” w reżyserii Jessego Eisenberga z nagrodzoną złotą statuetką drugoplanową rolą Kierana Culkina.

„Zabawa, zabawa” w reżyserii Kingi Dębskiej to dramat społeczny poruszający temat alkoholizmu, który też otrzymał dofinansowanie, dając możliwość pokazania trudnych problemów społecznych w warunkach produkcji regionalnej.

Wsparcie uzyskał również film dokumentalny „Symfonia Fabryki Ursus” Jaśminy Wójcik, który opowiada o historii jednej z ważniejszych fabryk na Mazowszu, podkreślając lokalne dziedzictwo przemysłowe oraz istotę społecznego zaangażowania w film.

Warto wymienić także produkcje,takie jak „Ostatnia rodzina” w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego, film biograficzny o rodzinie Beksińskich, który zdobył liczne krajowe i międzynarodowe nagrody.

Wśród dokumentów finansowanych przez Fundusz znajdowały się takie produkcje jak „Boylesque”, opisujący kulturę drag queen w Warszawie oraz „Bestie ze Złego” Tomasza Knittla o alternatywnym klubie piłkarskim AKS Zły, a także film o wyjątkowym Teatrze 21, społecznej instytucji kulturalnej działającej w Warszawie dla osób z niepełnosprawnościami.

Filmem fabularnym wspieranym przez Fundusz był też debiut Marcina Filipowicza, „Bracia”, który powstał przy współpracy ze Studiem Munka SFP. Ten i inne debiuty młodych twórców są ważnym elementem działalności Funduszu.

Fundusz wspierał także nową animowaną ekranizację powieści Władysława Stanisława Reymonta „Chłopi”

Wśród produkcji, które otrzymały dofinansowanie, znajduje się również film „Zielona granica” w reżyserii Agnieszki Holland, który porusza temat migracji i granic, realizowany z budżetem wspartym przez Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy.

Region wspierał także nową animowaną ekranizację powieści Władysława Stanisława Reymonta „Chłopi” w technice animacji malarskiej, której prace trwały pięć lat i której produkcja uzyskała ponad 300 tys. zł wsparcia. Film ten zdobył nagrody na międzynarodowych i krajowych festiwalach oraz był polskim kandydatem do Oscara.

Dofinansowane zostały również filmy o bardzo różnej tematyce i charakterze, jak np. „Film balkonowy” – krótkometrażowa produkcja ukazująca życie warszawskiej przestrzeni miejskiej, czy „Kos”, thriller fabularny Macieja Łazowskiego.

Oprócz tego Fundusz wspierał filmy takie jak „Fuga”, „Body/Ciało”, „Wszystkie nieprzespane noce”, „Pan T.”, „Tarapaty” i ich kontynuację, a także ambitne animacje jak „Akademia Pana Kleksa cz. 1” oraz premiery młodych twórców.