Kolejną produkcją jest „Dzięcioł i Violetta”, której scenariusz napisany został przez Karolinę Bielawską i Małgorzatę Gospodarek, a reżyserią zajęła się Karolina Bielawska, co wskazuje na mocną kobiecą reprezentację twórców. Z kolei film fabularny „Cudze rzeczy” powstał na podstawie scenariusza i pod reżyserią Grzegorza Dębowskiego. Ostatnim wymienionym tytułem w tej kategorii jest „Skrzat. Nowy Początek”, którego scenariusz i reżyseria są dziełem Krzysztofa Komandera.
W kategorii film dokumentalny wsparcie otrzymały takie produkcje jak „Opera o zgruzowstaniu”, której scenariusz napisali Łukasz Czajka i Michał Kurowski, a reżyserem jest Łukasz Czajka. Kolejnym dokumentem jest „The Cameraman. Jacek Petrycki”, który powstał pod kierownictwem reżysera i scenarzysty Pawła Łozińskiego, znanego z klasyków polskiego kina dokumentalnego.
„Bez końca” to film w reżyserii i według scenariusza Michała Marczaka, twórcy cenionego zwłaszcza za połączenie formy dokumentalnej z eksperymentalnym podejściem. Dokumentalna produkcja „Dzień dziecka księdza Jana Kaczkowskiego” to realizacja Artura Wierzbickiego, która skupia się zapewne na postaci księdza Jana Kaczkowskiego i jego pracy społecznej.
Dofinansowanie otrzymał też film „Ghetto Classic”, którego scenariusz przygotowała Joanna Priwieziencew, a reżyserią zajęła się Katarzyna Priwieziencew. Ostatnim wymienionym dokumentem jest „Zakład fotograficzny”, film Katarzyny Sarnowskiej, która pełniła również rolę scenarzystki i reżyserki.
W tym roku na liście rezerwowej znalazły się trzy filmy fabularne „Powiedz mi, co czujesz” – scen. Agata K. Koschmieder, Łukasz Ronduda, reż. Łukasz Ronduda, „Incydent” – scen. Katarzyna Tybinka, Tomasz Wolski, reż. Tomasz Wolski, „Marysia zawsze dziewica” – scenariusz i reżyseria Anna Jadowska oraz dwa filmy dokumentalne „Gołda Tencer, pomiędzy/Cwiszyn” – scen. i reż. Łukasz Chotkowski, „Sceny Rodzinne” – scen. i reż. Anna (Anu) Czerwiński
Dofinansowanie z
Mazowieckiego i Warszawskiego Funduszu Filmowego. Przegląd produkcji
Dofinansowanie z Mazowsza i Warszawy w ramach Mazowieckiego i Warszawskiego Funduszu Filmowego jest jednym z głównych instrumentów wspierających zarówno ważne, nagradzane produkcje, jak i rozwijających debiutantów, w kategoriach filmów fabularnych, dokumentalnych i animacji. Fundusz działa już przeszło 14 lat i łącznie wsparł ponad 100 filmów. Budżety roczne konkursów mieszczą się w granicach 2,2-3 mln zł, pochodzących ze środków samorządowych Warszawy i województwa mazowieckiego.
Filmy wspierane przez Fundusz muszą mieć powiązanie z Mazowszem i Warszawą – zarówno poprzez miejsce produkcji, tematykę, jak i lokalizację. Wiele z tych produkcji zdobywa prestiżowe nagrody na festiwalach, co podnosi rangę regionalnego wsparcia filmowego i przyczynia się do promocji Mazowsza w polskim i światowym kinie.
Wśród najbardziej prestiżowych tytułów, które otrzymały dofinansowanie, znajduje się „Zimna wojna” w reżyserii Pawła Pawlikowskiego. Film ten zdobył międzynarodowe uznanie, w tym trzy nominacje do Oscara, i jest rozgrywany w dużej mierze na Mazowszu i w Warszawie. Fundusz znacząco przyczynił się do udźwignięcia kosztów produkcji tego wielokrotnie nagradzanego dzieła.
Kolejnym ważnym tytułem jest „Ikar. Historia Mietka Kosza”, film fabularny Macieja Pieprzycy poświęcony legendarnemu jazzowemu pianiście związanemu z tym regionem. Produkcja ta została objęta wsparciem Funduszu, co umożliwiło realizację filmu o wysokim poziomie artystycznym i kulturowym.
Jest też film oskarowy zagranicznego twórcy, który otrzymał wsparcie. To „Prawdziwy ból” w reżyserii Jessego Eisenberga z nagrodzoną złotą statuetką drugoplanową rolą Kierana Culkina.
„Zabawa, zabawa” w reżyserii Kingi Dębskiej to dramat społeczny poruszający temat alkoholizmu, który też otrzymał dofinansowanie, dając możliwość pokazania trudnych problemów społecznych w warunkach produkcji regionalnej.
Wsparcie uzyskał również film dokumentalny „Symfonia Fabryki Ursus” Jaśminy Wójcik, który opowiada o historii jednej z ważniejszych fabryk na Mazowszu, podkreślając lokalne dziedzictwo przemysłowe oraz istotę społecznego zaangażowania w film.
Warto wymienić także produkcje,takie jak „Ostatnia rodzina” w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego, film biograficzny o rodzinie Beksińskich, który zdobył liczne krajowe i międzynarodowe nagrody.
Wśród dokumentów finansowanych przez Fundusz znajdowały się takie produkcje jak „Boylesque”, opisujący kulturę drag queen w Warszawie oraz „Bestie ze Złego” Tomasza Knittla o alternatywnym klubie piłkarskim AKS Zły, a także film o wyjątkowym Teatrze 21, społecznej instytucji kulturalnej działającej w Warszawie dla osób z niepełnosprawnościami.
Filmem fabularnym wspieranym przez Fundusz był też debiut Marcina Filipowicza, „Bracia”, który powstał przy współpracy ze Studiem Munka SFP. Ten i inne debiuty młodych twórców są ważnym elementem działalności Funduszu.
Wśród produkcji, które otrzymały dofinansowanie, znajduje się również film „Zielona granica” w reżyserii Agnieszki Holland, który porusza temat migracji i granic, realizowany z budżetem wspartym przez Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy.
Region wspierał także nową animowaną ekranizację powieści Władysława Stanisława Reymonta „Chłopi” w technice animacji malarskiej, której prace trwały pięć lat i której produkcja uzyskała ponad 300 tys. zł wsparcia. Film ten zdobył nagrody na międzynarodowych i krajowych festiwalach oraz był polskim kandydatem do Oscara.
Dofinansowane zostały również filmy o bardzo różnej tematyce i charakterze, jak np. „Film balkonowy” – krótkometrażowa produkcja ukazująca życie warszawskiej przestrzeni miejskiej, czy „Kos”, thriller fabularny Macieja Łazowskiego.
Oprócz tego Fundusz wspierał filmy takie jak „Fuga”, „Body/Ciało”, „Wszystkie nieprzespane noce”, „Pan T.”, „Tarapaty” i ich kontynuację, a także ambitne animacje jak „Akademia Pana Kleksa cz. 1” oraz premiery młodych twórców.