13.2°C
1011 hPa
Życie Warszawy

Film o Chopinie za 180 tys. zł. Ratusz chce promować Warszawę kompozytorem

Publikacja: 11.07.2025 08:00

Muzyka Fryderyka Chopina cieszy się popularnością na całym świecie

Muzyka Fryderyka Chopina cieszy się popularnością na całym świecie

Foto: Adobe Stock

Biuro Marketingu Miasta ogłosiło konkurs na realizację filmu promocyjnego „Chopin we współczesnej Warszawie”. Jego celem jest stworzenie nowoczesnego obrazu, który połączy dziedzictwo Fryderyka Chopina ze współczesną Warszawą.

Wybrany w konkursie wykonawca będzie odpowiedzialny za opracowanie koncepcji i scenariusza oraz produkcję filmu w dwóch wersjach czasowych: pełnej (90-120 sekund) oraz skróconej (45 sekund). Budżet projektu wynosi 180 000 zł brutto. Realizacja zamówienia powinna zakończyć się w ciągu 3 miesięcy od podpisania umowy. Gotowy materiał filmowy będzie wykorzystywany do promocji miasta podczas Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w październiku 2025 roku.

Jak ma wyglądać film o Chopinie promujący Warszawę?

Film powinien zawierać wyraźne powiązanie z postacią Fryderyka Chopina w formie narracyjnej, wizualnej lub symbolicznej. Obraz ma być silnie osadzony w przestrzeni Warszawy, wykorzystując rozpoznawalne lokalizacje oraz miejsca związane z życiem lub dziedzictwem Chopina.

Film ma przedstawiać Warszawę jako „miasto Chopina”, interakcję miasta z muzyką Chopina i jego wpływem na kulturę. Niezbędne jest również odwołanie do muzyki Fryderyka Chopina – wykorzystanie fragmentów utworów lub ich współczesnych interpretacji. Narracja ma uwzględniać różnorodność społeczną, a wstępna koncepcja powinna zawierać propozycję wykorzystania nowoczesnych technologii (w tym sztucznej inteligencji).

Ponadto wymagana jest forma wizualna zgodna z trendami komunikacji wideo w mediach cyfrowych i społecznościowych, a także wersja dwujęzyczna (polska i angielska).

Oceny ofert dokona komisja przetargowa, biorąc pod uwagę cena brutto (30 proc. punktów) oraz koncepcję i wstępny scenariusz spotu promocyjnego (70 proc. punktów).

Kryterium to obejmuje jakość i trafność koncepcji oraz wstępnego scenariusza w odniesieniu do wymagań merytorycznych, potencjał zaangażowania emocjonalnego odbiorcy, zakres i jakość zastosowania nowoczesnych środków wyrazu i technologii (w tym AI) oraz proponowane elementy dodatkowe, wykraczające poza wymagania urzędu.

Fryderyk Chopin popularny na całym świecie

Nie będzie to pierwszy film o kompozytorze przygotowany przez urząd miasta. Jednym z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych jest film „Warszawa Chopina” z 2010 roku. Ten film promocyjny przedstawia Warszawę jako miasto, które ukształtowało młodego Chopina, pokazując miejsca związane z jego życiem i działalnością, takie jak mieszkania rodziny Chopinów, Uniwersytet Warszawski, kościoły, sale koncertowe, kawiarnie oraz kościół Św. Krzyża, gdzie spoczęło jego serce.

Film ten powstał w ośmiu wersjach językowych i miał na celu promocję Warszawy jako miasta Chopina zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Muzyka Fryderyka Chopina cieszy się popularnością na całym świecie, a jego twórczość przyciąga miliony słuchaczy, zwłaszcza podczas prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, który odbywa się co pięć lat. Konkurs ten przyciąga uwagę milionów odbiorców na wszystkich kontynentach, a jego transmisje online i wydarzenia na żywo śledzą ludzie z całego świata.

W eliminacjach najbliższej XIX edycji konkursu w 2025 roku brała udział rekordowa liczba 641 pianistów z 58 krajów. Do Konkursu Głównego, który odbędzie się w dniach 2-23 października w Filharmonii Narodowej w Warszawie, zakwalifikowało się 85 pianistów z 20 krajów, z czego aż 29 pianistów jest z Chin, 13 z Japonii oraz 13 z Polski. Po kilku uczestników mają takie kraje jak Kanada, Korea Południowa, Włochy, Francja, Wielka Brytania, Gruzja, Bułgaria czy Hiszpania.