Przetarg został ogłoszony 14 sierpnia. Termin składania ofert pierwotnie wyznaczono na 16 września. Został jednak wydłużony do 23 września. Nowe pojazdy mają trafić do Warszawy między październikiem a grudniem 2026 r.
Przetarg na 120 autobusów, z możliwością zakupienia dodatkowych 100
„Przetarg na dostawę 120 autobusów przegubowych został podzielony na dwie części. W ramach każdej z nich ZTM planuje kupić po 60 nowych pojazdów. Producenci mogą składać oferty dotyczące całości zamówienia lub tylko jednej jego części. Dodatkowo, do każdej części przetargu możliwe jest zamówienie uzupełniające – na dodatkowe 100 autobusów (po 50 sztuk w każdej części)” – czytamy w komunikacie prasowym ZTM.
Zakupione pojazdy maja być niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, wyznaczone miejsca dla wózków i blokady alkoholowe dla kierowców. Posiadać mają także udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, które dzięki m.in. przyciskom opisanym alfabetem Braille’a będą mogły poinformować kierowcę o potrzebie rozłożenia rampy dla wózków inwalidzkich. Autobusy muszą także mieć możliwość wykonania tzw. przyklęku, czyli pochylenia na prawą stronę (ułatwiającego wsiadanie i wysiadanie, to ważne np. dla osób o obniżonej sprawności ruchowej).
Tak charakterystyka autobusów to forma zabezpieczenia na wypadek konfliktu zbrojnego czy klęski żywiołowej
Autobusy będzie można wykorzystać do ewakuacji
Nowy nabytek w taborze ZTM ma być także wyposażony w niestandardowe elementy. „Autobusy będą nie tylko na co dzień woziły pasażerów, zwiększając komfort podróżowania po stolicy, ale poprawią też bezpieczeństwo warszawiaków. W razie potrzeby – np. wystąpienia klęski żywiołowej – można będzie nimi ewakuować i przewozić ludzi, także w pozycji leżącej na noszach lub leżankach. Dlatego będą wyposażone w systemy ich mocowania. Adaptacja do takiego transportu ma być szybka i łatwa, możliwa do wykonania bez specjalistycznych narzędzi (a jeśli będą konieczne, mają się znaleźć na wyposażeniu)” – czytamy.