Główne zarzuty, jakie padają pod adresem planowanej inwestycji dotyczą tego, że pasażerowie z Pragi-Południe chcący dojechać metrem do Śródmieścia będą musieli się przesiadać na stacji Stadion Narodowy. Drugi często przytaczany argument dotyczy czasu przejazdu. Pojawiają się głosy, że będzie on o zaledwie o kilka minut krótszy niż czas, w jakim do centrum z Pragi Południe można dostać się autobusem.
Jak przebieg będzie miał pierwszy odcinek M3?
Pierwszy odcinek linii M3 ma mieć 8,1 km długości i siedem stacji, w tym jedną już istniejącą, czyli Stadion Narodowy (jako węzeł przesiadkowy) oraz sześć nowych: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Szacowany koszt budowy to 5 mld zł.
Głosy krytyczne płynące pod adresem linii M3 nie dotyczą sensu samej inwestycji
Docelowo linia ma mieć dwa odcinki: pierwszy, biegnący przez Pragę-Południe (nad którym prace już się toczą) oraz drugi, prowadzący z Pragi przez Wisłę na Mokotów i Ochotę (ostatnia stacja – Żwirki i Wigury). Na Mokotowie ma się łączyć z pierwszą linią na stacji Racławicka. A w dalszej kolejności ma się też krzyżować z linią M4 która będzie prowadzić z Wilanowa na Tarchomin.
Na jakim etapie są prace nad pierwszym odcinkiem M3?
W marcu 2024 r. podpisana została umowa na zaprojektowanie pierwszego odcinak M3. Zadanie to zlecono konsorcjum ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o. (lider) oraz Metroprojekt Sp. z o.o. Złożona przez nie oferta opiewała na kwotę niemal 78,2 mln zł brutto. Etap projektowania I etapu realizacji linii M3 powinien zakończyć się w 2027 roku. Jak zapowiada Metro Warszawskie, uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na budowę. „Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest również na 2027 rok – tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane” – czytamy. Warto jednak zaznaczyć, że to scenariusz który nie zakłada opóźnień związanych np. z wydawaniem pozwolenia na budowę czy tych, które mogą się zdarzyć na etapie wyboru wykonawcy.