15.4°C
1010.4 hPa
Życie Warszawy

Sześć mazowieckich przejazdów do przebudowy. Gdzie powstaną skrzyżowania dwupoziomowe?

Publikacja: 01.08.2025 09:15

Projekt przebudowy przejazdów ma na celu realne zmniejszenie liczby wypadków oraz usprawnienie ruchu

Projekt przebudowy przejazdów ma na celu realne zmniejszenie liczby wypadków oraz usprawnienie ruchu kolejowego i drogowego

Foto: Adobe Stock

W ramach pierwszego etapu ogólnopolskiego projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”, Polskie Linie Kolejowe SA zatwierdziły listę rankingową zadań wybranych do realizacji.

Spośród 51 zgłoszeń do dalszych prac zakwalifikowało się 16 inwestycji. Zgodnie z dokumentem, na liście podstawowej z Mazowsza znajdują się Ząbki (ul. Łodygowa) oraz Ołtarzew (ul. Ceramiczna), a na liście rezerwowej znajdują się: Mińsk Mazowiecki (ul. Siennicka), Halinów (ul. Warszawska), Mrozy (ul. Armii Krajowej) oraz Cegłów (ul. Piłsudskiego).

Przejazd przy Łodygowej w Ząbkach

Przejazd kolejowy przy ulicy Łodygowej w Ząbkach to jedno z ważniejszych miejsc komunikacyjnych w tym rejonie. Znajduje się na trasie łączącej Ząbki z Warszawą, jest intensywnie użytkowany zarówno przez pojazdy, jak i pieszych. W ostatnich latach przeprowadzono tam kilka kluczowych remontów nawierzchni i infrastruktury, jednak nie brakuje tam wypadków.

Przykładem jest wypadek ze stycznia 2022 roku, gdy w pobliżu przejazdu na Łodygowej pod pociąg wtargnął 61-letni mężczyzna, który zginął na miejscu mimo szybkiej akcji ratunkowej. W przeszłości wskazywano też na problemy z brakiem odpowiednich chodników i infrastruktury dla pieszych w rejonie przejazdu, co negatywnie wpływało na ich bezpieczeństwo.

Przejazd kolejowy na ulicy Ceramicznej w Ołtarzewie

Przejazd kolejowy na ulicy Ceramicznej w Ołtarzewie, znajdujący się na drodze wojewódzkiej nr 718, to ważny punkt komunikacyjny o dużym natężeniu ruchu, zarówno drogowego, jak i kolejowego. Droga 718 łączy kluczowe trasy wylotowe z Warszawy i jest istotna dla ruchu między miejscowościami zachodniego Mazowsza, co sprawia, że przejazd ma strategiczne znaczenie dla lokalnej i regionalnej komunikacji.

W godzinach szczytu ruch pociągów jest tak intensywny, że szlabany na przejeździe otwierane są czasem tylko na 30 sekund, by przepuścić kilku pojazdów, co prowadzi do tworzenia się długich kolejek samochodów, a nawet oczekiwania do 7 minut lub dłużej na możliwość przejazdu. Ta sytuacja powoduje powstawanie korków i frustracji wśród kierowców, zwłaszcza że niedaleko przejazdu znajduje się skrzyżowanie z drogą krajową nr 92, gdzie sygnalizacja świetlna dodatkowo komplikuje sytuację, utrudniając sprawną ewakuację pojazdów z tego rejonu.

Bezpieczeństwo na przejeździe Ceramiczna to temat wyjątkowo wrażliwy z powodu licznych zdarzeń niebezpiecznych, w tym tragicznego wypadku, do którego doszło 1 lipca 2024 roku — tir zderzył się tam z pociągiem osobowym Kolei Mazowieckich, w wyniku czego zginął maszynista. Po tym zdarzeniu PKP Polskie Linie Kolejowe zadecydowały o całodobowym nadzorze przejazdu przez służby ochrony kolei, które czuwały nad ruchem i monitorowały zachowania kierowców, niestety stwierdzając wiele nieprawidłowości, w tym uszkadzanie rogatek i niebezpieczne manewry na przejeździe.

Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych

Projekt przebudowy przejazdów ma na celu realne zmniejszenie liczby wypadków oraz usprawnienie ruchu kolejowego i drogowego w całym kraju. W jego ramach powstaną nowe skrzyżowania bezkolizyjne.

- Takie rozwiązania nie tylko zapewniają maksymalne bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym, ale także przyczyniają się do zmniejszenia korków w miastach. Liczę na bardzo dobrą współpracę między zarządcą infrastruktury a samorządami przy realizacji zadań w ramach programu wiaduktowego – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Założeniem projektu jest poprawa bezpieczeństwa poprzez likwidację przejazdów kolejowo-drogowych i budowę w ich miejsce skrzyżowań dwupoziomowych na terenie całej Polski. Projekt ma charakter konkursowy i skierowany jest do jednostek samorządu terytorialnego i zarządców dróg, zainteresowanych współfinansowaniem budowy skrzyżowań wielopoziomowych.

Warunkami koniecznymi do udziału w projekcie są m.in.: likwidacja przejazdu/ów kolejowo-drogowych, włączenie obiektu w układ komunikacyjny i uzyskanie akceptacji społecznej dla planowanej inwestycji. PLK SA w ramach projektu współfinansuje część obiektu w obrębie, nad lub pod torami linii kolejowej, dokumentacji projektowej w tym samym zakresie oraz sfinansuje koszty likwidacji przejazdu/ów.

Pieniądze przeznaczone na dofinansowanie inwestycji pochodzą z budżetu państwa i wynoszą łącznie 861 mln zł. Na każdy z etapów zaplanowano środki w wysokości po 430,5 mln zł, a maksymalna wartość dofinansowania PLK SA do jednego zadania wynosi 60 mln zł.