25.1°C
1004.1 hPa
Życie Warszawy

Warszawa Gdańska z nowym tunelem i odnowionymi peronami

Publikacja: 21.07.2025 18:15

Nowy łącznik prowadzący od istniejącego do nowego tunelu pod torami na stacji Warszawa Gdańska

Nowy łącznik prowadzący od istniejącego do nowego tunelu pod torami na stacji Warszawa Gdańska

Foto: Anna Znajewska-Pawluk

Na stacji Warszawa Gdańska dobiegają końca prace konstrukcyjne nad nowym, 180-metrowym tunelem podziemnym. Inwestycja warta 80 mln zł netto znacząco ułatwi podróżnym korzystanie ze stacji, teraz i w trakcie remontu linii średnicowej i Warszawy Wschodniej.

Jak czytamy w informacji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: „Nowy tunel po oddaniu do użytku w drugim kwartale przyszłego roku, ma znacząco poprawić dostęp do peronów, ułatwić przesiadki na inne środki transportu oraz zwiększyć komfort i bezpieczeństwo podróżnych. W sierpniu tego roku pasażerowie będą mogli już korzystać z odnowionych peronów 4 i 5”.

Na peronie trzecim Dworca Gdańskiego także trwają intensywne prace

Na peronie trzecim Dworca Gdańskiego także trwają intensywne prace

Foto: Anna Znajewska-Pawluk

Kluczowa zmiana na stacji Warszawa Gdańska

– Przy budowie drugiego tunelu podziemnego na stacji Warszawa Gdańska wciąż jeszcze trwają intensywne prace – informują kolejarze. Wykonawca, firma PORR S.A., zakończył już główną część nowego przejścia oraz połączył je z istniejącym tunelem. Obecnie montowane są schody ruchome na peron 4 i przygotowywane miejsca pod windy. Nowy tunel, o długości 180 metrów, będzie gotowy w drugim kwartale 2026 roku – tyle wiadomo z informacji PKP PLK. Po ukończeniu nowego łącznika podróżni zyskają znacznie lepszy dostęp do peronów, a przesiadki na metro, autobusy i tramwaje staną się znacznie bardziej komfortowe.

Nowoczesna informacja pasażerska na odnowionych peronach 4 i 5

Z informacji PKP PLK dowiadujemy się, że już w sierpniu tego roku pociągi ponownie zatrzymają się przy peronach 4 i 5. Oba zostały kompleksowo zmodernizowane, zyskując nowe zadaszenia chroniące przed deszczem i wiatrem. Ponadto na peronach zamontowano nowoczesny system informacji pasażerskiej, obejmujący wyświetlacze, nagłośnienie i monitoring. W kolejnej fazie prac modernizacja obejmie perony 3 i 2, co zapewni spójny standard na całej stacji.

Mural i ułatwienia dla osób z ograniczoną mobilnością

Widok z góry na stację Warszawa Gdańska – na zdjęciu nowe przejście i przebudowywany peron

Widok z góry na stację Warszawa Gdańska – na zdjęciu nowe przejście i przebudowywany peron

Foto: A. Lewandowski, P. Mieszkowski

Nowy tunel na stacji Warszawa Gdańska zostanie wykończony szaro-beżowymi płytkami, a jego ściany ozdobi mural przedstawiający historię kolei i Warszawy, łącząc funkcjonalność z estetyką – zapewniają przedstawiciele PKP PLK. Wejście od strony Żoliborza, zlokalizowane przy ul. Ks. Romana Indrzejczyka, będzie wyposażone w schody oraz windę. Po drugiej stronie tunel połączy się z istniejącym przejściem do budynku dworca i metra. Co istotne, na perony 2, 3 i 4 będzie można dostać się zarówno schodami ruchomymi, tradycyjnymi, jak i windami, co znacząco ułatwi poruszanie się osobom z ograniczoną mobilnością.

Finansowanie i wyzwania – rozwój transportu w Warszawie 

Rozbudowa stacji Warszawa Gdańska to strategiczna część szerszego planu inwestycyjnego w stolicy – przypominają PKP PLK – uwzględniającego między innymi planowaną przebudowę linii średnicowej i stacji Warszawa Wschodnia. Dodatkowe przejście pod torami oraz nowe wyjścia z peronów przyczynią się do równomiernego rozłożenia ruchu pasażerów, zwiększając komfort i bezpieczeństwo podróży.

Prace, realizowane przez firmę PORR S.A., są finansowane ze środków budżetowych, a ich koszt wynosi około 80 mln zł netto. Początkowo planowane zakończenie zasadniczych prac oraz udostępnienie wszystkich peronów miało nastąpić w pierwszym kwartale 2026 roku. Harmonogram uległ jednak modyfikacji ze względu na napotkane trudności, takie jak nieoznaczone wcześniej kable, nieprzewidziane warunki geo- i hydrologiczne, a także zalegający pod ziemią gruz i fragmenty betonu. Te niespodziewane przeszkody wymagały dodatkowych prac i dostosowania planu budowy. Stąd przesunięcie terminu zakończenia prac na drugi kwartał 2026 roku.