31.5°C
1006.5 hPa
Życie Warszawy

Kariera na szynach: SKM w Warszawie szkoli na maszynistów. Jak zdobyć licencję?

Publikacja: 06.07.2025 09:30

Jakie wymagania trzeba spełnić, aby zasiąść w kabinie maszynisty?

Jakie wymagania trzeba spełnić, aby zasiąść w kabinie maszynisty?

Foto: SKM Warszawa

Warszawska SKM ogłosiła nabór na kurs na licencję maszynisty. Na chętnych czeka niewielka ilość miejsc. Jak zostać maszynistą i jakie warunki trzeba spełnić?

Szybka Kolej Miejska w Warszawie uruchamia kurs na licencję maszynisty, który odbędzie się w terminie od 30 sierpnia do 14 grudnia 2025 roku. Szkolenie zaplanowano na 15 kolejnych weekendów, z wyłączeniem dni świątecznych (1-2 listopada 2025 r.), co pozwoli na pogodzenie nauki z dotychczasowymi obowiązkami. Zajęcia będą prowadzone na bocznicy kolejowej SKM przy ul. Potrzebnej 54 w Warszawie. Program kursu obejmuje zarówno wykłady teoretyczne, jak i zajęcia praktyczne prowadzone na różnych typach pojazdów kolejowych.

SKM Warszawa zaprasza na kurs maszynisty

Liczba miejsc na kursie jest ograniczona – zostanie uruchomiony dla minimum 15, a maksymalnie 25 uczestników. Koszt udziału wynosi 4 900 zł, z możliwością rozłożenia płatności na dwie równe raty po 2 450 zł. O przyjęciu na kurs decyduje kolejność dokonania przelewu na wskazane konto oraz przesłanie wszystkich wymaganych dokumentów.

Droga do zawodu maszynisty

Zawód maszynisty jest regulowany prawnie i wymaga zdobycia dwóch kluczowych dokumentów. Pierwszym jest licencja maszynisty, którą można uzyskać na kursach takich jak ten oferowany przez SKM. Jest to podstawowy dokument uprawniający do ubiegania się o kolejne szkolenie. Drugim, nadrzędnym dokumentem, jest świadectwo maszynisty, które faktycznie uprawnia do samodzielnego prowadzenia pojazdów kolejowych. Kurs SKM stanowi zatem kluczowy, pierwszy krok na drodze do kariery za nastawnikiem.

Licencja maszynisty – wymagania i egzamin

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 listopada 2022 roku w sprawie licencji maszynisty, kandydaci muszą spełnić szereg wymagań:

• Ukończone 18 lat.

• Posiadanie co najmniej zasadniczego wykształcenia zawodowego lub branżowego.

• Niekaralność za umyślne przestępstwa.

• Spełnienie restrykcyjnych wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, które są weryfikowane na podstawie specjalistycznych badań.

Szkolenie na licencję, zgodnie z wytycznymi Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), obejmuje 298 godzin zajęć teoretycznych. Warto zaznaczyć, że oferta SKM wykracza poza ten minimalny zakres, oferując również praktyczne zajęcia na pojazdach kolejowych. Po ukończeniu kursu, kandydat przystępuje do egzaminu państwowego, przeprowadzanego przez w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów w Warszawie. Egzamin to 100 pytań jednokrotnego wyboru, a na jego rozwiązanie przeznaczone jest 200 minut. Aby zdać, należy uzyskać co najmniej 75 proc. poprawnych odpowiedzi ogółem, minimum 50 proc. z każdego bloku tematycznego oraz obligatoryjnie 100 proc. z bloku dotyczącego sygnalizacji kolejowej. Uzyskana licencja jest ważna przez 10 lat, a jej ważność jest podtrzymywana przez regularne badania lekarskie i psychologiczne.

Świadectwo maszynisty – klucz do pracy na kolei

Posiadanie licencji maszynisty otwiera drogę do kolejnego, bardziej zaawansowanego etapu – zdobycia świadectwa maszynisty. To właśnie ten dokument jest niezbędny do samodzielnego prowadzenia pojazdów kolejowych. Kluczową różnicą jest to, że szkolenie na świadectwo maszynisty realizowane jest w ramach zatrudnienia u przewoźnika kolejowego lub zarządcy infrastruktury. SKM informuje, że w spółce uruchamiany jest proces rekrutacji na kurs na świadectwo maszynisty, co daje szansę na kontynuację kariery w tej firmie.

Szkolenie na świadectwo jest znacznie dłuższe, może trwać do kilkunastu miesięcy i obejmuje zarówno staż stanowiskowy, pogłębioną teorię, jak i intensywne, praktyczne prowadzenie pojazdu pod nadzorem. W ramach tego etapu wykorzystuje się również zaawansowane symulatory kolejowe. Egzamin na świadectwo maszynisty, również państwowy i przeprowadzany przez w CEMM, składa się z części teoretycznej (test elektroniczny i zadania na symulatorze) oraz części praktycznej, polegającej na prowadzeniu pojazdu po infrastrukturze. Świadectwo maszynisty jest wydawane przez pracodawcę i wygasa z dniem rozwiązania umowy o pracę. Jest to dokument o charakterze międzynarodowym, który po rozszerzeniu uprawnień (np. o znajomość języka obcego czy specyfiki danej infrastruktury) pozwala na pracę w całej Unii Europejskiej.