22° Winieta pogoda
33° / 17° C
Życie Warszawy

Przebudowa Marszałkowskiej. Pierwszy szczyt komunikacyjny po zmianach

Publikacja: 16.06.2025 11:15

Kolejka samochodów na Marszałkowskiej

Foto: Kacper Komaiszko

W poniedziałek, 16 czerwca, po wprowadzeniu zmian w organizacji ruchu na ulicy Marszałkowskiej, kierowcy i pasażerowie ZTM stawiają czoło nowym wyzwaniom komunikacyjnym. Rozpoczęte prace znacząco wpłynęły na przepustowość głównych arterii Śródmieścia.

Przebudowa Marszałkowskiej rozpoczęła się w piątek wieczorem, 13 czerwca, od wygrodzenia pasów przy torowisku. Docelowo na tym odcinku powstanie zielone torowisko ze szpalerem drzew, dodatkowymi przejściami dla pieszych i przejazdami dla kierowców. Kluczową zmianą, która weszła w życie w ten weekend, jest wyłączenie ruchu tramwajowego na ulicy Marszałkowskiej.

Przebudowa Marszałkowskiej. Poranny szczyt na zwężonej ulicy

Podczas pierwszego porannego szczytu po wprowadzonych zmianach na Marszałkowskiej, trudno było nie zauważyć wzmożonej czujności zarówno wśród kierowców, jak i pasażerów. Wszyscy starali się dostosować do nowego kształtu infrastruktury.

Codzienny chaos warszawskich ulic przybrał nową formę. Poranne natężenie ruchu było wyraźnie inne niż zazwyczaj – samochody, zamiast płynąć w szerszych strumieniach, gromadziły się na zwężonych do dwóch pasów jezdniach, tworząc w wielu miejscach zatory. Kierowcy próbują odnaleźć się w nowym układzie, często przemieszczając się wolniej i ostrożniej, co jest typowe dla pierwszych dni po tak znaczących modyfikacjach.

Informacje o zmianach w komunikacji publicznej były widoczne na przystankach, co ułatwiało orientację pieszym i pasażerom komunikacji miejskiej, którzy gromadzili się głównie na przystankach obsługujących linie objazdowe. Na Marszałkowskiej nie słychać też nadmiernego używania klaksonów, co świadczy o wstrzemięźliwości stołecznych kierowców i skupieniu nowej organizacji ruchu.

Przebudowa Marszałkowskiej. Nowa organizacja ruchu

Od poniedziałkowego poranka kierowcy na Marszałkowskiej mają do dyspozycji po dwa pasy w każdym kierunku. Na odcinku od Królewskiej do Świętokrzyskiej, na obu jezdniach, wygrodzone są pasy wzdłuż torowiska. Jadący w kierunku placu Bankowego przed Królewską odzyskują trzy pasy, z których kontynuują jazdę normalnie. W przeciwnym kierunku prosto przez skrzyżowanie prowadzą dwa pasy, przy czym z prawego pasa kierowcy mogą skręcić w Królewską w stronę placu Grzybowskiego.

Między ulicami Widok a Świętokrzyską, na jezdni w kierunku placu Bankowego, zamknięte są dwa lewe pasy przy torowisku. Na szerokim, prawym pasie wyznaczono dwa pasy ruchu. Na nitce w stronę Alej Jerozolimskich roboty zajmują raz prawy, raz lewy pas. Kierowcy jadący z obu kierunków na skrzyżowaniu ze Świętokrzyską mają po dwa pasy do jazdy prosto, z możliwością skrętu w prawo w Świętokrzyską.

Węższa jest również Marszałkowska pomiędzy Wspólną a Nowogrodzką. Na jezdni w kierunku Alej Jerozolimskich zamknięty jest skrajny lewy pas. Na rondzie Dmowskiego kierowcy jadą dwoma pasami w lewo w Aleje Jerozolimskie w kierunku Dworca Centralnego. Jeden pas jest do jazdy prosto, a kolejny do jazdy prosto lub w prawo. Z Marszałkowskiej w stronę placu Konstytucji nie można skręcić w Żurawią.

Przebudowa Marszałkowskiej. Zmiany w komunikacji miejskiej

Od dzisiejszego poranka, 16 czerwca, przejezdne jest torowisko Placu Bankowego łączące Wolę z Pragą, dzięki czemu tramwaje powróciły na Trasę W-Z. Na ulicy Marszałkowskiej, po południowej stronie ronda Dmowskiego, uruchomiony został rozjazd nakładkowy. Dojeżdżają do niego tramwaje linii 16 z Miasteczka Wilanów. Linia 4 kursuje objazdem ulicami: Nowowiejską, aleją Niepodległości, aleją Jana Pawła II, a następnie skręca w aleję „Solidarności” w kierunku Pragi. Tramwaje linii 18 nadal jeżdżą na plac Narutowicza. Z Marymontu do stacji metra Ratusz-Arsenał dojeżdża linia 15. Linie 14 i 25 zostały zawieszone. Na tory wyjechały składy linii uzupełniającej 68 (Żerań FSO – plac Starynkiewicza), które zastępują linię 18 na Żeraniu oraz częściowo 25 w Śródmieściu. Do placu Bankowego dojeżdżają autobusy linii 151 i 520.

Pierwsze godziny szczytu wskazują na zwiększoną czujność kierowców i pasażerów w dostosowywaniu się do zmienionej infrastruktury. Utrudnienia są zauważalne, jednak ich skala będzie można zauważyć dopiero w nadchodzących dniach. „Życie Warszawy” będzie się uważnie przyglądać komunikacji w tym rejonie Warszawy podczas trwania remontu.