19° Winieta pogoda
27° / 15° C
Życie Warszawy

Szlifowanie torów w warszawskim metrze

Publikacja: 06.06.2025 12:00

Pociąg szlifujący szyny jeździ wyłącznie w nocy, poza godzinami ruchu pasażerskiego

Pociąg szlifujący szyny jeździ wyłącznie w nocy, poza godzinami ruchu pasażerskiego

Foto: Metro Warszawskie

Specjalny pociąg, który z precyzją co do milimetrów szlifuje szyny, od kilku dni pracuje nocami w warszawskim metrze. Do końca roku poprawi stan torów na obu stołecznych liniach podziemnej kolejki.

Operacja rozpoczęła się pod koniec maja. Specjalny pociąg, obsługiwany przez wyszkoloną załogę, rozpoczął prace konserwacyjne na krańcowych odcinkach metra.

Dwie tury szlifowania torów w warszawskim metrze

W pierwszym tygodniu czerwca zaplanowano wyjazd maszyny na tory na linii M2 – na Targówku, Bemowie i Woli. Na pierwszej linii „szlifierka” do torów działa na pograniczu Bielan i Żoliborza.

W tym roku przewidziano dwie tury, podczas których odbędzie się szlifowanie torów. Pierwsza w okresie wiosenno-letnim, druga natomiast jesienią – potrwa od października do grudnia. Do końca roku prace obejmą wszystkie torty, po których pociągi jeżdżą z pasażerami na liniach M1 i M2.

Nocne kursy pociągu do szlifowania torów

Pociąg szlifujący szyny jeździ wyłącznie w nocy, poza godzinami ruchu pasażerskiego, a jego pracy towarzyszą feerie iskier. Maszyna wygładza tory co do milimetra, eliminując takie wady, jak wykruszenia czy falistość. W praktyce oznacza to odtworzenie odpowiedniego profilu główki szyny, co znacząco spowalnia zużycie kół pociągów i ma korzystny wpływ na komfort podróży, zmniejszając wibracje i hałas podczas jazdy.

Specjalistyczny pociąg do szlifowania torów jest w stanie „wygładzić” nawet dwa kilometry torów w niespełna trzy godziny.