19° Winieta pogoda
27° / 15° C
Życie Warszawy

Mały rowerzysta w wielkim mieście, czyli jak dbać o bezpieczeństwo dzieci na dwóch kółkach

Publikacja: 22.05.2025 17:40

Miasteczko ruchu drogowego to idealne miejsce do nauki dobrych praktyk i bezpiecznej jazdy

Miasteczko ruchu drogowego to idealne miejsce do nauki dobrych praktyk i bezpiecznej jazdy

Foto: UM Warszawa

Jak odpowiednio dbać o młodych rowerzystów w Warszawie? Każdy rodzic chce, żeby jego dziecko czuło się bezpiecznie na dwóch kółkach, a jednocześnie mogło swobodnie odkrywać uroki miejskiej jazdy. Kluczem jest odpowiednie przygotowanie.

Prawko na jednoślad

Warszawa, ze swoimi rozległymi parkami, malowniczymi bulwarami i coraz gęstszą siecią dróg rowerowych, stwarza idealne warunki do rozwijania rowerowej pasji już od najmłodszych lat. Jednocześnie mamy jednak do czynienia z dynamicznym środowiskiem, gdzie bezpieczeństwo małych cyklistów wymaga szczególnej uwagi i odpowiedniego przygotowania. Zanim młody człowiek wyjedzie samodzielnie na ulice, musi opanować zasady ruchu drogowego. Karta rowerowa jest obowiązkowa dla dzieci w wieku od 10 do 18 lat, które poruszają się po drogach publicznych. Dla młodszych dzieci, do 10 roku życia, przepisy są łaskawsze – mogą jeździć pod opieką osoby dorosłej (czyli de facto są traktowane jako piesi pod nadzorem). Ale to właśnie karta rowerowa zmienia status dziecka z pieszego na pełnoprawnego uczestnika ruchu drogowego, dając mu świadomość i odpowiedzialność.

Nie traktujmy jej jako zbędnego papierka. To dowód na to, że dziecko zna i rozumie znaki drogowe, wie, jak zachować się na skrzyżowaniu, potrafi sygnalizować manewry i przewidywać zagrożenia. To podstawa bezpieczeństwa, która uczy szacunku do przepisów i innych uczestników ruchu.

Jak zdobyć kartę rowerową w Warszawie?

Proces zdobycia karty rowerowej w stolicy jest dość ustandaryzowany, a egzaminy odbywają się najczęściej:

• W szkołach podstawowych: To najpopularniejsza droga. W ramach zajęć technicznych uczniowie przygotowują się teoretycznie i praktycznie do egzaminu. Najczęściej nauczyciele organizują egzaminy końcowe pod okiem policjantów lub egzaminatorów ruchu drogowego.

• W Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego (WORD): Chociaż WORD-y kojarzą się głównie z prawem jazdy, oferują także możliwość zdawania egzaminu na kartę rowerową. To dobra opcja dla dzieci, które z jakiegoś powodu nie mogą zdawać egzaminu w szkole, lub dla tych, które potrzebują dodatkowego przygotowania.

• W Miasteczkach Ruchu Drogowego: Niektóre ośrodki i miasteczka ruchu drogowego (o których powiemy więcej w kolejnym artykule!) oferują specjalne kursy przygotowawcze zakończone egzaminem. Warto szukać informacji na stronach Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy lub lokalnych urzędów dzielnic, a także na stronach lokalnych fundacji i stowarzyszeń rowerowych.

Egzamin na kartę rowerową składa się z dwóch części:

  • Teoretycznej: to test ze znajomości przepisów ruchu drogowego, znaków, zasad pierwszeństwa, zachowania na przejściach dla pieszych i ścieżkach rowerowych.
  • Praktycznej: tutaj dziecko musi wykazać się umiejętnością panowania nad rowerem – jazdą po prostej, skręcaniem, hamowaniem, omijaniem i stosowaniem się do znaków drogowych

Obowiązkowe wyposażenie i najważniejsze przepisy

Poza kartą rowerową, kluczowe jest również przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa oraz zapewnienie odpowiedniego wyposażenia roweru i młodego cyklisty. Nawet jeśli kask nie jest obowiązkowy dla rowerzystów w Polsce, dla dziecka powinien być absolutnym priorytetem, zapewniając ochronę głowy w razie upadku i spokój ducha rodzicom. Równie ważne jest oświetlenie – rower musi mieć z przodu białe światło (ciągłe lub migające) oraz z tyłu czerwone światło odblaskowe i czerwone światło pozycyjne (ciągłe lub migające), co jest szczególnie istotne po zmroku i w trudnych warunkach pogodowych. Do tego dochodzi sprawny dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy, a także dwa sprawne hamulce, których stan należy regularnie sprawdzać. Dodatkowe odblaski na rowerze i ubraniu dziecka, takie jak kamizelka odblaskowa, znacznie zwiększają jego widoczność, zwłaszcza wieczorami.

W kwestii jazdy po chodniku, dziecko do 10 roku życia może poruszać się nim pod opieką osoby dorosłej. Po przekroczeniu 10 roku życia jazda po chodniku jest dozwolona jedynie w wyjątkowych sytuacjach, na przykład gdy brakuje drogi dla rowerów, a dopuszczalna prędkość samochodów jest większa niż 50 km/h, lub gdy warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty. Należy jednak zawsze pamiętać, że pieszy ma pierwszeństwo. Bezwzględnie przez przejścia dla pieszych zawsze przechodzimy pieszo, prowadząc rower – nie wolno przez nie przejeżdżać.