13.5°C
1013.2 hPa
Życie Warszawy

Tunel przy „PeDeCie” na Woli to już historia. Skrzyżowanie zmienia się nie do poznania

Publikacja: 29.07.2025 17:00

W ramach kompleksowej przebudowy skrzyżowania zamknięto przejście podziemne

W ramach kompleksowej przebudowy skrzyżowania zamknięto przejście podziemne

Foto: mat. pras.

Przejście podziemne przy skrzyżowaniu Wolskiej i Młynarskiej to już przeszłość. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, tunel przy dawnym "PeDeCie" został zasypany i bezpowrotnie zamknięty.

„Życie Warszawy” od początku śledzi zmiany na skrzyżowaniu ulic Wolskiej i Młynarskiej. Zapowiadana od dawna zmiana nabrała tempa. Brzydkie i całkowicie niepraktyczne przejście w tunelu zostało ostatecznie zlikwidowane, a inwestor przeniósł ruch pieszy na ulicę.

Dlaczego tunel musiał zniknąć?

Decyzja o likwidacji przejścia podziemnego wynikała z konsekwentnej polityki Warszawy, by przenosić ruch pieszych na powierzchnię. Jak wielokrotnie podkreślali miejscy urzędnicy, tunele stanowiły przestarzały relikt przeszłości, barierę architektoniczną dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców z wózkami. Dodatkowo, zaniedbane, ciemne przestrzenie z bazgrołami i nieprzyjemnym zapachem stały się problemem estetycznym. Zarząd Dróg Miejskich od dawna stawia na uspokojenie ruchu i bezpieczeństwo pieszych, preferując przejścia naziemne z sygnalizacją świetlną. To współczesne podejście do planowania urbanistycznego, które ma służyć wszystkim mieszkańcom.

Co dokładnie się zmieni?

Zgodnie z planami, które szczegółowo opisywaliśmy w maju, wszystkie zejścia do istniejących przejść podziemnych zostały zlikwidowane. Odzyskana przestrzeń zostanie wykorzystana na wyznaczenie kompletu naziemnych przejść dla pieszych wokół całego skrzyżowania. Dzięki temu, piesi, osoby na wózkach, rodzice z dziećmi oraz osoby z większym bagażem bez problemu dostaną się na wszystkie trzy przystanki tramwajowe. Przebudowane zostaną również chodniki, a co istotne, w miejscu zabetonowanych powierzchni pojawi się więcej zieleni. Dodatkowo, wzdłuż nowych przejść powstaną przejazdy rowerowe, stanowiące zalążek przyszłej trasy rowerowej w ciągu Wolska – al. „Solidarności”.

Inwestycja nie obciążyła podatnika

Co ważne, przebudowa skrzyżowania nie uderzyła w kieszeń podatnika. Całkowite finansowanie remontu leży po stronie prywatnego inwestora – Grupy Skanska, która po zakończeniu prac drogowych postawi w tej okolicy budynek. Kosztem około 10 milionów złotych firma Skanska przekształca to miejsce. Dzięki temu, jak mówił szef warszawskich drogowców, bardzo szybko zapomnimy o tym „koszmarze architektonicznym”.

Szybkie tempo prac i nowe, zielone otoczenie

Burmistrz dzielnicy Wola poinformował, że brzydkie i całkowicie niepraktyczne przejście w tunelu zostało już zamknięte. Na czas trwających prac wyznaczono tymczasowe, żółte przejścia. Dobra wiadomość jest taka, że remont ma zakończyć się jeszcze tego lata, a mieszkańcy zyskają nowe, wygodne przejścia naziemne.

Tuż obok przebudowywanego skrzyżowania, Zarząd Zieleni m.st. Warszawy finalizuje prace nad sąsiednim Skwerem Gwary Warszawskiej. Ta zielona enklawa, której koncepcja powstała we współpracy z mieszkańcami, projektantami i socjologami, zaoferuje mieszkańcom strefę parkową z alejkami, nowymi drzewami i bogatą roślinnością. Na skwerze znajdzie się polana piknikowa, plac zabaw, siłownia plenerowa oraz stoliki do gry w szachy. Nie zabraknie również ławek, stojaków na rowery, toalety miejskiej i monitoringu. Budowa Skweru Gwary Warszawskiej to inwestycja warta ponad 7 milionów złotych, dofinansowana ze środków rządowego funduszu „Polski Ład”.