23.8°C
1006.2 hPa
Życie Warszawy

Zmiany w organizacji ruchu przy Dworcu Zachodnim

Publikacja: 03.06.2025 16:15

Strop tunelu pod zamkniętą jezdnią Alej Jerozolimskich został już zasypany

Strop tunelu pod zamkniętą jezdnią Alej Jerozolimskich został już zasypany

Foto: UM Warszawa

Zakończyła się budowa stropu tunelu tramwajowego pod zamkniętą jezdnią Alej Jerozolimskich. W nocy z piątku na sobotę, z 6 na 7 czerwca, wykonawca inwestycji przełoży ruch na drugą nitkę.

Strop tunelu pod zamkniętą jezdnią Alej Jerozolimskich został już zasypany. Trwa odtwarzanie jezdni i niebawem ruch zostanie przełożony na drugą nitkę – dzięki temu będą mogły ruszyć prace przy kolejnej części tunelu, od strony Dworca Zachodniego.

W obu kierunkach Alej Jerozolimskich drugą nitką

W nocy z piątku na sobotę, z 6 na 7 czerwca, kierowcy wrócą na nitkę Alej Jerozolimskich prowadzącą do centrum, a zamknięta będzie ta w kierunku Włoch. Na otwartej jezdni zostaną wytyczone po trzy pasy w każdym kierunku – szersze niż teraz. Ogólnodostępne pasy będą miały po trzy metry, a buspasy będą szersze. Pojadą nimi autobusy, taksówki, motocykle i pojazdy MTON.

Kierowcy wrócą na nitkę Alej Jerozolimskich zazwyczaj prowadzącą do centrum, a zamknięta będzie ta w

Kierowcy wrócą na nitkę Alej Jerozolimskich zazwyczaj prowadzącą do centrum, a zamknięta będzie ta w kierunku Włoch

Foto: UM Warszawa

Zjeżdżający z ronda Zesłańców Syberyjskich w kierunku centrum na fragment przy budowanym tunelu wjadą jednym pasem, obok którego będzie buspas. Jeden pas mniej będzie także na wiadukcie nad rondem. Z kolei jadący w kierunku Włoch przejadą na drugą nitkę przy wjeździe na Dworzec Zachodni, a na właściwą wrócą przed wiaduktem.

Autobusy komunikacji miejskiej jadące z obu kierunków zatrzymają się na tymczasowych przystankach przed zwężonym fragmentem Alej Jerozolimskich. Autobusy PKS nadal będą dojeżdżały na Dworzec Zachodni, ale zmieni się dojście do peronów. Zamknięty będzie chodnik po stronie dworca. Pasażerowie przejdą przez parking.

Postęp prac na budowie przystanku przy Dworcu Zachodnim

Gotowa jest konstrukcja pierwszego w Warszawie podziemnego przystanku tramwajowego. Na poziomie -1 stacji Warszawa Zachodnia trwają prace wykończeniowe i instalacyjne. W drugiej połowie czerwca, zgodnie z harmonogramem zgłoszonym przez wykonawcę, Tramwaje Warszawskie wspólnie z PKP PLK planują zgłosić ten poziom do odbiorów. Całe przejście – od Alej Jerozolimskich do peronów kolejowych – zostanie udostępnione po zakończeniu odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie. Po odebraniu części -1 roboty będą prowadzone za wygrodzeniem – na poziomie -2.

Ogólnodostępne pasy będą miały po trzy metry, a buspasy będą szersze

Ogólnodostępne pasy będą miały po trzy metry, a buspasy będą szersze

Foto: UM Warszawa

Wykonawca kontynuuje prace przy budowie stropu tunelu w Parku Pięciu Sióstr. Tunel jest budowany metodą podstropową („od góry do dołu”). Na przełomie czerwca i lipca budowniczowie rozpoczną prace pod gotowymi fragmentami stropu.

Torowisko tramwajowe do Dworca Zachodniego jest częścią trasy, która połączy Wolę oraz Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. powstaje około 1,6-kilometrowa trasa tramwajowa z tunelem pod parkiem Pięciu Sióstr. Podziemny przystanek będzie połączony schodami ruchomymi i windami z przejściem podziemnym prowadzącym do peronów kolejowych. Dzięki temu przesiadki będą wygodniejsze i krótsze. Pasażerowie dojadą tramwajem do Grójeckiej w pięć minut, do placu Narutowicza w 10 minut, a do stacji metra Politechnika – 15 minut. Według szacunków z nowej trasy skorzysta ponad 1,2 mln pasażerów rocznie.