Miasto Stołeczne Warszawa rozstrzygnęło konkurs na koncepcję przebudowy ulicy Karowej wraz z Wiaduktem im. Stanisława Markiewicza. Zwycięski projekt został przygotowany przez pracownię RS Architektura Krajobrazu.
Koncepcja, która spotkała się z największą przychylnością jury zakłada stworzenie łagodnych, szerokich schodów oraz windy, co ma ułatwić komunikację pieszą i rowerową oraz umożliwić komfortowe pokonanie różnicy wysokości Skarpy Warszawskiej.
Reklama
Reklama
Ulica Karowa stanie się bardziej dostępna
Celem konkursu było usprawnienie i uatrakcyjnienie połączenia między górnym tarasem Skarpy a Powiślem, w szczególności pomiędzy Krakowskim Przedmieściem a istniejącym od niedawna mostem pieszo-rowerowym. Obecne zagospodarowanie ulicy Karowej ogranicza sprawną i bezpieczną komunikację pieszą i rowerową.
Prezydent m.st. Warszawy, Rafał Trzaskowski, wskazał, że zwycięska koncepcja jest kolejnym krokiem w ramach programu Nowe Centrum Warszawy, którego celem jest łączenie miejskich centrów aktywności i zwiększanie dostępności stolicy.
Uczestnicy konkursu stanęli przed wyzwaniem zaprojektowania funkcjonalnego i atrakcyjnego połączenia, które musiało jednocześnie uwzględniać liczne wymogi konserwatorskie, geotechniczne uwarunkowania skarpy oraz bliskość obiektów chronionych.
Reklama
Reklama
Reklama
Wyniki konkursu i nagrodzone projekty
Konkurs odbył się w dwóch etapach, a do drugiego zakwalifikowano pięć najlepszych z czternastu nadesłanych prac. Sąd konkursowy przyznał I, II i III nagrodę oraz dwa równorzędne wyróżnienia. Zwycięzca konkursu zostanie zaproszony do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki.
I Nagroda – 100 tys. zł: Zespół z pracowni RS Architektura Krajobrazu Dorota Rudawa (Konstancin Jeziorna).
Łagodne schody w dół a w górę winda. To pomysł na zniwelowanie wyoskości skarpy wiślanej
Foto: mat. pras.
II Nagroda – 80 tys. zł: Małgorzata Zmysłowska (Berlin) i Franciszek Ryczer Architekt.
Przebudowa Karowej według koncepcji Małgorzaty Zmysłowskiej i Franciszka Ryczera wprowadzała do projektu dużo zieleni i płynącą wodę
Foto: mat. pras.
III Nagroda – 50 tys. zł: EMA Studio Sp. z o.o. (Warszawa).
Reklama
Reklama
Wiodącym elementem pracy EMA Studio Sp. z o.o. jest serpentyna ścieżki rowerowej wijąca się wokół schodó prowadzących do Wisły
Foto: mat. pras.
Wyróżnienia – 25 tys. zł: Piotr Płaskowicki Architekt (Warszawa) oraz Zygmunt Borawski (Warszawa), Jan Przedpełski i Landscape Practice Marta Tomasiak.
Najmniej w dotychczasowy układ zamierzał ingerować zespół Piotra Płaskowieckiego. Jednocześnie proponował najodważniejsze rozwiązanie fenikularu
Foto: mat. pras.
Korale i pasma - to według Zygmunta Borawskiego, Jana Przedpełskiego oraz Landscape Practice Marty Tomasiak cechy dystynktywne proponowanego przez nich projektu.
Foto: mat. pras.
Koncepcja zwycięskiego projektu
Projekt pracowni RS Architektura Krajobrazu tworzy spójną wizję ulicy Karowej jako połączenia Traktu Królewskiego z Wisłą, uwydatniając jednocześnie powiązanie widokowe tych osi.
Winda i schody: Zaprojektowano windę, która ma ułatwić dostęp osobom z ograniczeniami ruchowymi do górnego i pośredniego poziomu skarpy, umożliwiając dojście do Parku Kazimierzowskiego. Winda będzie obsługiwać trzy poziomy i umożliwi przewóz rowerów. Łagodne schody mają służyć nie tylko komunikacji, ale także stanowić miejsce odpoczynku.
Elementy krajobrazowe: Wzdłuż osi schodów zaplanowano niewielki ciek wodny, który ma nawiązywać do historycznie występujących starorzeczy u podnóża skarpy. Schody zostaną wyposażone w miejsca do odpoczynku z ławkami, tworząc punkty widokowe.
Aspekty konserwatorskie i przyrodnicze: Projekt zachowuje wytyczne konserwatorskie, w tym ekspozycję nasypu wiaduktu Markiewicza, oraz chroni masyw drzew skarpy. Planuje się zachowanie niemal wszystkich istniejących drzew i nasadzenie około 200 nowych.
Komunikacja drogowa: Nie przewidziano zmian geometrycznych w obszarze wiaduktu Markiewicza. Na prowadzących do niego „ślimakach” zwiększono szerokość chodników do minimum 2,5 m oraz szerokość jezdni do minimum 8 m (jezdnia 5 m plus dwa pasy rowerowe po 1,5 m).
Sąd konkursowy sformułował również zalecenia do dalszych prac projektowych, dotyczące między innymi sąsiedztwa Biura Bezpieczeństwa Narodowego oraz nawierzchni pasów rowerowych.
Tak przedstawia się plan ogólny Karowej według koncepcji RS Architektura Krajobrazu - zdobywców I nagrody
Foto: mat. pras.
Wystawa pokonkursowa
Wszystkie nagrodzone i wyróżnione prace będzie można zobaczyć na wystawie pokonkursowej, która odbędzie się w Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego (Al. Jerozolimskie 44, poziom -1). Ekspozycja będzie dostępna od 4 do 19 grudnia (od poniedziałku do piątku) w godz. 8-16.