27.1°C
1019.5 hPa
Życie Warszawy

Ustawa metropolitalna dla metropolii warszawskiej. Nadzieja dla komunikacji

Publikacja: 13.08.2025 08:30

Jak podkreśla ZDG Tor, postulowana ustawa metropolitalna umożliwiłaby utworzenie związku metropolita

Jak podkreśla ZDG Tor, postulowana ustawa metropolitalna umożliwiłaby utworzenie związku metropolitalnego jako organizatora transportu, wprowadzenie biletu metropolitalnego, uspójnienie działań inwestycyjnych i lepsze zarządzanie środkami publicznymi w skali metropolii

Foto: UM Warszawa

Warszawie i okolicznym gminom potrzebna jest ustawa metropolitalna dla metropolii warszawskiej. Takie przepisy - jak tłumaczą eksperci - umożliwiłyby powołanie wspólnego organizatora transportu, integrację taryf i połączeń oraz bardziej sprawiedliwy system finansowania usług przewozowych.

Metropolia warszawska liczy ponad 3,3 mln mieszkańców i obejmuje 70 gmin oraz 9 powiatów. Codziennie do Warszawy dojeżdża ponad 390 tys. osób. To ruch, który bez efektywnego i zintegrowanego systemu transportu publicznego prowadzi do wzrostu liczby samochodów, korków i zanieczyszczenia powietrza.

Samorządy zwracają uwagę, że obecne rozwiązania ustawowe nie pozwalają na prowadzenie spójnej polityki taryfowej, efektywne finansowanie transportu, koordynację inwestycji infrastrukturalnych z udziałem PKP PLK, GDDKiA czy samorządów czy planowanie przestrzenne powiązane z siecią transportu.

Petycja o ustawę metropolitalną dla Warszawy

Zespół Doradców Gospodarczych TOR skierował petycję do Ministerstwa Infrastruktury i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, apelując o rozpoczęcie prac legislacyjnych nad ustawą metropolitalną dla metropolii warszawskiej. 

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że petycja została rozpatrzona pozytywnie, a resort deklaruje gotowość do współpracy z MSWiA, jeżeli zapadnie decyzja o przygotowaniu projektu ustawy.

W odpowiedzi wskazano również na trwającą rewizję przepisów dot. transportu zbiorowego, obejmującą m.in. ustawę o publicznym transporcie zbiorowym oraz Fundusz rozwoju przewozów autobusowych. Celem tych działań jest wzmocnienie roli marszałków województw jako integratorów przewozów i ustanowienie minimalnych standardów dostępności usług.

Z kolei MSWiA przypomniało, że trwają obecnie prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim oraz nad projektem ustawy dla województwa pomorskiego. Równolegle działa grupa robocza ds. uregulowań prawnych dla obszarów metropolitalnych, która planuje opracowanie przepisów zarówno dla metropolii monocentrycznych (jak warszawska), jak i policentrycznych. Resort zadeklarował otwartość na współpracę z samorządami w tym zakresie.

Pierwszy krok do zmiany

Jak podkreśla ZDG Tor, postulowana ustawa metropolitalna umożliwiłaby utworzenie związku metropolitalnego jako organizatora transportu, wprowadzenie biletu metropolitalnego, uspójnienie działań inwestycyjnych i lepsze zarządzanie środkami publicznymi w skali metropolii.

Choć resorty nie wskazały konkretnych terminów, złożone deklaracje mogą być pierwszym krokiem do zmiany, na którą samorządy czekają od lat.