Nowy system, zwany w skrócie SSD PMSW, obejmuje trzy główne elementy: stały dyżur samego prezydenta, punkty kontaktowe działające w urzędzie miasta, urzędach dzielnic oraz Urzędzie Stanu Cywilnego, a także dyżury w różnych miejskich jednostkach, które odpowiadają za realizację zadań w czasie zagrożenia bezpieczeństwa.
System Stałych Dyżurów w Warszawie
Wprowadzenie SSD PMSW to reakcja na zmieniającą się sytuację bezpieczeństwa kraju oraz gwarancja szybkiego reagowania Warszawy na zagrożenia. Nowe zarządzenie zastępuje wcześniejsze regulacje z 2010 roku i ma obowiązywać od momentu podpisania.
Całą organizacją i działaniem systemu zajmie się stołeczne Centrum Bezpieczeństwa. Jego dyrektor będzie odpowiedzialny m.in. za przygotowanie dokumentacji, zapewnienie całodobowej obsady czy utrzymanie łączności. W urzędach dzielnic i innych instytucjach zadbają o to odpowiedni dyrektorzy i burmistrzowie.
Warszawa w gotowości obronnej
System będzie aktywowany na polecenie wojewody w każdym stanie gotowości obronnej. Może też działać w trybie szkoleniowym na zlecenie prezydenta miasta, by utrzymać gotowość personelu i sprawność systemu.