Decyzja Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Marcina Dawidowicza, ma na celu ochronę unikalnego obiektu, który przetrwał zawieruchę wojenną i jest świadectwem historii stołecznej kolei.
Hala na fundamentach poprzednich obiektów
Budynek, wzniesiony na początku XX wieku przy ul. Chodakowskiej 100, stanowił dawniej zaplecze techniczne dla ważnej linii kolejowej, otwartej w 1866 roku. Droga Żelazna Warszawsko-Terespolska, łącząca Warszawę z Kijowem, była trzecią taką linią na terenach Królestwa Polskiego.
Mimo licznych przekształceń budynek zachował swoje pierwotne XIX-wieczne cechy
Chociaż pierwotne zabudowania warsztatowe uległy zniszczeniu w pożarze, hala, która przetrwała do dziś, została wzniesiona na fundamentach pierwszych obiektów, co czyni ją jeszcze bardziej wyjątkową. Służyła do bieżących napraw taboru kolejowego.