16.3°C
1011 hPa
Życie Warszawy

Drogowcy wyremontują „Grubą Kaśkę”.Historyczny wodozbiór w Warszawie odzyska blask

Publikacja: 31.07.2025 11:30

Drogowcy planują remont słynnego zabytku

Drogowcy planują remont słynnego zabytku

Foto: ZDM Warszawa

Warszawska „Gruba Kaśka”, klasycystyczny wodozbiór z XVIII wieku, doczeka się kompleksowego remontu. Zarząd Dróg Miejskich otworzył oferty w przetargu na renowację zabytku położonego na al. Solidarności.

W samym sercu Warszawy, między ruchliwymi jezdniami alei Solidarności, znajduje się prawdziwa perła architektury – „Gruba Kaśka”. Ta okrągła rotunda, która ma już prawie 240 lat, odgrywała kluczową rolę w zaopatrywaniu miasta w wodę. Teraz, po latach intensywnej eksploatacji i narażenia na szkodliwe czynniki, ZDM podjął decyzję o jej gruntownym remoncie, który ma na celu przywrócenie jej dawnego splendoru i zabezpieczenie dla przyszłych pokoleń.

Czas na renowację. Stan techniczny wymusza interwencję

Ostatni duży remont „Gruba Kaśka” przeszła w 2004 roku. Od tego czasu, ze względu na swoje położenie w ruchliwym ciągu komunikacyjnym, obiekt jest nieustannie narażony na drgania i zanieczyszczenia emitowane przez przejeżdżające pojazdy. Na ścianach rotundy wyraźnie widać już spękania, odpryski i przetarcia tynków, a także niestety ślady wandalizmu w postaci bazgrołów.

Niepokojący jest również stan kamiennych elementów – piaskowcowy cokół i gzymsy noszą ślady wcześniejszych napraw, a fragmenty kamienia są wykruszone. Miedziane poszycie dachowe również wymaga interwencji, gdyż jest miejscami pofalowane i nieszczelne. Najbardziej alarmujący jest jednak stan belek zabezpieczających otwór studzienny – drewno jest całkowicie przegniłe i spróchniałe, co wymusza ich natychmiastową wymianę.

Burzliwa historia obiektu

„Gruba Kaśka” to nie tylko budynek, a żywa historia Warszawy. Obiekt powstał w latach 1783–1787 według projektu słynnego architekta Szymona B. Zuga. Nazwę, jak głosi legenda, nadali jej sami warszawiacy, najprawdopodobniej ze względu na jej okrągłą formę. Przez lata służyła jako ujęcie wody, z którego jeszcze w okresie międzywojennym korzystali m.in. warszawscy dorożkarze.

Podczas II wojny światowej rotunda uległa znacznemu uszkodzeniu, ale nie została zniszczona. W 1947 roku „Gruba Kaśka” doczekała się rekonstrukcji. Jednak to budowa Trasy W-Z diametralnie zmieniła jej otoczenie, umiejscawiając ją na wyspie między jezdniami nowej arterii, gdzie znajduje się do dziś.

Zakres prac i logistyka remontu

Planowany remont ma być kompleksowy. Obejmie m.in. konserwację piaskowcowego cokołu, tynków elewacyjnych i wewnętrznych, a także renowację wszystkich drewnianych elementów. Kluczowa będzie również wymiana poszycia dachowego z blachy miedzianej oraz rekonstrukcja przegniłych belek zabezpieczających otwór studzienny. Nie zabraknie również prac porządkowych, takich jak oczyszczenie granitowej kostki okalającej obiekt.

Inwestycja wymagać będzie ścisłej współpracy z Zarządem Transportu Miejskiego oraz Tramwajami Warszawskimi. Z uwagi na lokalizację obiektu na wyspie rozdzielającej torowiska tramwajowe, roboty elewacyjne będą musiały być prowadzone głównie nocą, w przerwach kursowania tramwajów, aby zminimalizować utrudnienia w ruchu.

Wartość tego remontu wynosi 550 tys. zł.