24.5°C
1012.6 hPa
Życie Warszawy

Reklamy znikają z fasady Dworca Centralnego w Warszawie. Wynik negocjacji z konserwatorem zabytków

Publikacja: 25.07.2025 16:30

Demontaż reklamy z budynku dworca „Warszawa Centralna”

Demontaż reklamy z budynku dworca „Warszawa Centralna”

Foto: WUOZ w Warszawie

Z fasady Dworca Centralnego, od strony alei Jana Pawła II, zniknęła gigantyczna reklama. To efekt negocjacji konserwatora zabytków z PKP, które kończą wieloletni spór o estetykę architektoniczną ikonicznego obiektu stolicy.

Przez lata Dworzec Centralny, jedna z wizytówek Warszawy, był obiektem kontrowersji ze względu na zasłaniające jego fasadę wielkoformatowe reklamy. Po remoncie i zmianach, jakie przeszedł obiekt w drugiej dekadzie XXI wieku, ich ilość została zredukowana, ale nie zniknęły one całkowicie. Choć PKP S.A. argumentowało ich obecność względami finansowymi – środki z reklam miały wspierać utrzymanie dworca – to architekci, urbaniści i mieszkańcy regularnie krytykowali takie praktyki, uznając je za szpecące i zasłaniające oryginalną bryłę budynku.

Dworzec Centralny – zabytek pod specjalną ochroną

Należy pamiętać, że Dworzec Centralny zaprojektowany przez Arseniusza Romanowicza, ikoniczny przykład modernizmu, został wpisany do rejestru zabytków województwa mazowieckiego w 2019 roku. Ten status nakłada szczególne wymagania dotyczące wszelkich zmian w jego wyglądzie. Każda ingerencja, w tym umieszczanie reklam, musi być ściśle uzgadniana z konserwatorem zabytków, aby nie naruszyć historycznej wartości obiektu.

Skuteczne negocjacje i decyzja PKP

Kluczową rolę w rozwiązaniu problemu odegrały działania Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Warszawie. Po intensywnych, PKP. podjęło decyzję o rozwiązaniu umowy z firmą odpowiedzialną za wielkoformatową reklamę.

Nowa era dla wizytówki stolicy

Usunięcie reklamy to znaczący krok w kierunku poprawy estetyki centrum Warszawy. Dworzec Centralny odzyska swoją pierwotną, niezakłóconą formę, ukazując w pełni swoją unikalną architekturę.