Przez lata Dworzec Centralny, jedna z wizytówek Warszawy, był obiektem kontrowersji ze względu na zasłaniające jego fasadę wielkoformatowe reklamy. Po remoncie i zmianach, jakie przeszedł obiekt w drugiej dekadzie XXI wieku, ich ilość została zredukowana, ale nie zniknęły one całkowicie. Choć PKP S.A. argumentowało ich obecność względami finansowymi – środki z reklam miały wspierać utrzymanie dworca – to architekci, urbaniści i mieszkańcy regularnie krytykowali takie praktyki, uznając je za szpecące i zasłaniające oryginalną bryłę budynku.
Dworzec Centralny – zabytek pod specjalną ochroną
Należy pamiętać, że Dworzec Centralny zaprojektowany przez Arseniusza Romanowicza, ikoniczny przykład modernizmu, został wpisany do rejestru zabytków województwa mazowieckiego w 2019 roku. Ten status nakłada szczególne wymagania dotyczące wszelkich zmian w jego wyglądzie. Każda ingerencja, w tym umieszczanie reklam, musi być ściśle uzgadniana z konserwatorem zabytków, aby nie naruszyć historycznej wartości obiektu.
Skuteczne negocjacje i decyzja PKP
Kluczową rolę w rozwiązaniu problemu odegrały działania Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Warszawie. Po intensywnych, PKP. podjęło decyzję o rozwiązaniu umowy z firmą odpowiedzialną za wielkoformatową reklamę.