15°C
1023.1 hPa
Życie Warszawy

Teatr Narodowy: 82 tysiące widzów, pięć premier i jubileusze legendarnych aktorów

Publikacja: 03.07.2025 10:00

Dla Teatru Narodowego w Warszawie sezon ten był wyjątkowy pod wieloma względami, przynosząc pięć pre

Dla Teatru Narodowego w Warszawie sezon ten był wyjątkowy pod wieloma względami, przynosząc pięć premier

Foto: Teatr Narodowy w Warszawie

W sezionie 2024/25 Teatr Narodowy wystawił 420 przedstawień na trzech scenach i pochwalił się frekwencją ponad 81 tysięcy widzów. Stołeczna scena podsumowała miniony sezon.

Dla Teatru Narodowego w Warszawie sezon ten był wyjątkowy pod wieloma względami, przynosząc pięć premier, w tym „Hamleta” Williama Shakespeare’a, będącego zwieńczeniem dwudziestu ośmiu sezonów pracy artystycznej Jana Englerta w Teatrze Narodowym. Na trzech scenach zagrano 420 przedstawień, które przyciągnęły 81 905 widzów.

„Faust” i „Hamlet” w Teatrze Narodowym

Sezon 2024/2025 na Wielkiej Scenie – Sali Bogusławskiego – zdominowały dwa ikoniczne dzieła europejskiej tradycji. W październiku 2024 roku miała miejsce premiera „Fausta” Johanna Wolfganga Goethego. Dramaturgię przygotowała Julia Holewińska, a inscenizował Wojciech Faruga. Spektakl zabiera widzów w podróż u boku Mefistofelesa, którego twórcy odnaleźli w emblematycznych postaciach XX wieku, opowiadając o meandrach współczesnej historii, archiwach naszej pamięci i ludzkich dążeniach do poznania i uporządkowania bezustannie rozpadającej się rzeczywistości. Z kolei w kwietniu 2025 roku zaprezentowano „Hamleta” Williama Shakespeare’a, którym Jan Englert uroczyście zakończył dwadzieścia osiem sezonów swojej pracy artystycznej w Teatrze Narodowym. W tym spektaklu widzowie mogli zobaczyć opowieść o złudzeniach, manipulacji, piętrowych kłamstwach i ludzkim zagubieniu na elsynorskim dworze. Dodatkowo przygotowano wystawę fotografii Marty Ankiersztejn dokumentującą próby aktorskie do tego wyjątkowego przedstawienia.

Na Scenie przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego w grudniu 2024 roku odbyła się premiera „Innych rozkoszy” wg prozy Jerzego Pilcha w reżyserii Jacka Głomba, rozgrywająca się we wspólnocie ewangelików augsburskich teatralna historia o życiowych apetytach, ekscesach, nieugaszonych pożądaniach i bólu istnienia. W lutym 2025 roku na tej samej scenie zaprezentowano spektakl dla dzieci (polecany od 10. roku życia) i dorosłych – „Piekło – Niebo” Marii Wojtyszko w scenicznej interpretacji Jakuba Krofty, poruszający z wyczuciem i humorem trudne tematy utraty najbliższych, macierzyńskiej miłości i szaleńczego biegu przez zaświaty. Sezon zakończono w czerwcu na Scenie Studio polską prapremierą "Zaćmienia w dwóch aktach" Pabla Remóna w reżyserii Grzegorza Małeckiego, tragikomicznym portrecie artystów stawiającym wiele pytań o funkcjonowanie we współczesnym społeczeństwie.

Sezon 2024/2025 był również czasem świętowania wspaniałych aktorskich jubileuszy. W październiku 2024 roku 60-lecie pracy artystycznej obchodziła Anna Seniuk, a w listopadzie – Jan Englert. W styczniu 2025 roku minęło 50 lat od debiutu scenicznego Mariusza Benoit.

We wrześniu 2024 roku po raz 100. zagrano „Tchnienie” Duncana Macmillana w reżyserii Grzegorza Małeckiego, a w grudniu 2024 roku – po raz 250. „Pchłę Szachrajkę” Jana Brzechwy w reżyserii Anny Seniuk.

Teatr Narodowy upamiętniał wybitnych twórców

Dodatkowo teatr brał aktywny udział w prestiżowych wydarzeniach i festiwalach, a spektakle „Hamlet” i „Czekając na Godota” zdobyły uznanie zarówno publiczności, jak i krytyków. Mariusz Benoit i Jerzy Radziwiłowicz zostali laureatami Nagrody im. Jacka Woszczerowicza za role Estragona i Vladimira w "Czekając na Godota" na 65. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych. Mariusz Benoit za rolę Estragona został wyróżniony Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza, a Piotr Cieplak za reżyserię przedstawienia – Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida. Danuta Stenka została uhonorowana Złotym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis, a Cezary Kosiński Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. Maryla Zielińska została laureatką Nagrody „Nowych Książek” za wydaną przez Teatr Narodowy publikację To. Biografia Jerzego Grzegorzewskiego.

Teatr Narodowy upamiętniał też wybitnych twórców poprzez publikacje specjalne. Wśród nich znalazły się wspomnienie o Andrzeju Łapickim w stulecie urodzin aktora oraz wspomnienie o Jerzym Grzegorzewskim w 20. rocznicę jego śmierci. Zorganizowano również spotkanie poświęcone Konradowi Swinarskiemu, upamiętniające 50. rocznicę śmierci twórcy, z udziałem Beaty Guczalskiej, autorki nagradzanej książki „Konrad Swinarski. Biografia ukryta”.

Teatr Narodowy kontynuował również swoją misję edukacyjną, prowadząc lekcje teatralne dla młodzieży. W sezonie 2024/2025 odbyło się ponad tysiąc spotkań z uczniami w ramach programów „Za kulisami”, „Dla najmłodszych” oraz „Przed spektaklem”. Ponadto, zrealizowano 4. edycję projektu edukacyjnego KLASA TN z udziałem młodzieży z warszawskich szkół, zakończoną pokazami warsztatowymi na Scenie Studio.

We wrześniu na deskach Teatru Narodowego publiczność powita Jana Klatę, nowego dyrektora, spektaklem „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego, jednym z najważniejszych polskich przedstawień ostatniej dekady, zapożyczonym z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.