24° Winieta pogoda
25° / 10° C
Życie Warszawy

Warszawskie teatry kończą sezon. Ale czy wszystkie?

Publikacja: 21.06.2025 10:30

W wielu stołecznych teatrach w wakacje miejsca na widowni będą świeciły pustkami

W wielu stołecznych teatrach w wakacje miejsca na widowni będą świeciły pustkami

Foto: peych_p / Adobe Stock

Dla wielu osób to ostatnia chwila, by w tym sezonie wybrać się do ulubionego teatru. Wiele warszawskich scen w wakacje będzie zamknięta.

Mimo że sezon w większości placówek skończy się w ciągu najbliższych dni, niektóre teatry przygotowały na wakacje pojedyncze wydarzenia. Wybrane sceny wcale nie zamierzają w wakacje zwalniać tempa.

Teatr Syrena

W teatrze Syrena sezon 2024/25 trwa do 6 lipca. – Tego dnia po raz ostatni, po niemal 200 spektaklach, żegnamy musical „Rodzina Addamsów” – mówi Michał Wybieralski z Teatru Syrena.

W sierpniu odbędzie się pokaz specjalny musicalu „Monty Python’s Spamalot: Young@Part”, w którym wszystkie role zagrają uczestniczki i uczestnicy warsztatów w Teatrze Syrena, dzieci i młodzież w wieku 10-18 lat. Będzie to ten sam musical „Spamalot”, który widzowie oglądali m.in. na Broadwayu, ale w wersji „junior”. To oznacza, że scenariusz i muzyka zostały zmodyfikowane, a całość skrócona tak, by spektakl mogła odegrać jedynie dziecięca i młodzieżowa obsada, a próby były zarówno nauką nowych umiejętności, jak i dobrą zabawą.

Sezon 2025/26 rozpocznie się 13 września premierą musicalu „Beetlejuice”. To musical na kanwie kultowego filmu Tima Burtona z 1988 r. z niezapomnianą rolą tytułową Michaela Keatona. W Polsce film jest bardziej znany pod przetłumaczonym tytułem „Sok z żuka”. To historia nietypowego, bo nieżyjącego już małżeństwa Maitlandów, którzy zginęli w wypadku. Nie przeszkodziło im to powrócić na świat pod postacią duchów. Maitlandowie ani myślą wyprowadzać się ze swojego domu, choć zajęła go już nowa rodzina. Próbując ją przegonić, korzystają z pomocy Beetlejuice’a – chaotycznego i ekscentrycznego ducha, który ma własne, nieco zwariowane plany.

Teatr Ateneum

W teatrze Ateneum sezon kończy się 29 czerwca, a pierwsza premiera planowana jest na 18 października. Będzie to „Grupa Krwi, w reż. Wojciecha Urbańskiego. „Jak wiadomo, każdy się rodzi z konkretną grupą krwi odziedziczoną po rodzicach. Ta grupa sama w sobie się nie zmienia przez całe życie, ale potrafi zmienić życie swojego nosiciela. Bo jeśli na przykład nie wiemy, jak tam było z naszymi rodzicami? Może ojciec nie jest naszym prawdziwym ojcem, a sąsiad z bloku naprzeciwko? A pradziadek tego sąsiada był kiedyś właścicielem paru wsi i choć miał prawowitą żonę, zbyt często lubił odwiedzać wiejskie panny? No i już grupy krwi wariują, a skutek taki, że mamy potomków z prawego i lewego łoża. W efekcie syn prawy będzie miał pieniądze i dobre życie, a syn lewy zostanie biedny i życie go sponiewiera. A jak z tym jest w dzisiejszej demokracji, w której każdy powinien mieć równe szanse? Na to wszystko przychodzi młoda gdańszczanka Anna Wakulik i pisze „Grupę krwi”, brawurowe dialogi czworga ludzi genetycznie spokrewnionych, których życie zostało nagle postawione na głowie przez testament zmarłego właśnie dziadka” – czytamy w opisie spektaklu.

W okresie letnim na kanale YouTube Teatru Ateneum będą publikowane skróty ze spotkań z wybitnymi twórcami pod hasłem „Akademia Ateneum”.

TR Warszawa

TR Warszawa kończy sezon 6 lipca. Ostatni set będzie zagrany 4, 5 i 6 lipca gościnie w Nowym Teatrze – „Cząstki kobiety” w reż. Kornela Mundruczo, a na Marszałkowskiej – „Miasto kobiet” w reż. Emma Hutt. Również 6 lipca odbędzie się koncert i stand up Zuzanny Wrońskiej.

Z repertuarem teatr wróci w ostatnich dniach sierpnia z „Kosmicznym domem” w reż. Liny Lapelyte.  „Kosmiczny Dom” to polifoniczna opowieść o bohaterach i bohaterkach uwikłanych w relacje z innymi i ze światem zmierzającym ku destrukcji. Niepozorne spotkania i codzienne sytuacje, którym nie nadajemy znaczenia, okazują się tu istotnymi momentami w życiu, stając się dla opowiadających „kosmicznym schronem”, zaspokajającym potrzebę ukorzenienia i bezpieczeństwa. Nadanie wagi i głębszego sensu zdarzeniom z pozoru ulotnym i nieistotnym prowadzi do zbiorowych przełomów, a mikro opowieści, którymi zostajemy obradowani, otwierają w nas niepostrzeżenie horyzont transcendencji.

Mała Warszawa

Na scenie Małej Warszawy 30 czerwca odbędzie się nowa premiera Wydziału Produkcji, czyli „Erotic-Zdrój, czyli sanatorium nie wybacza” w reżyserii Wojciecha Adamczyka. To komediowy spektakl, który zabierze widzów do miejsca, gdzie leczenie emocjonalnych ran odbywa się przez śmiech i absurd! Nauczyciel Mariusz odkrywa, że sanatorium to nie tylko zdrowotne uzdrowienie, ale także pole bitwy dla serc. Jego „wujek" Witek, typowy podrywacz, wprowadzi zamieszanie, a Karolina i Magda dodadzą pikanterii do tej szalonej mieszanki. Co na to wszystko matka Mariusza, Edyta?

Teatr Wielki–Opera Narodowa

Z kolei w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej zwieńczeniem sezonu artystycznego 2024/2025 będzie wyjątkowy koncert poświęcony twórczości Wolfganga Amadeusza Mozarta – kompozytora, którego muzyka do dziś porusza słuchaczy swoją głębią, pięknem i emocjonalną siłą. W programie wieczoru znajdą się trzy dzieła, które doskonale ukazują różnorodność stylu i wrażliwości jednego z najwybitniejszych twórców w historii muzyki.

Centralnym punktem koncertu będzie Requiem d-moll KV 626, jedno z najbardziej tajemniczych i poruszających dzieł w historii muzyki sakralnej. Niedokończone przez Mozarta, a do dziś owiane legendą, Requiem stanowi dramatyczną i przejmującą wizję przemijania – utwór, w którym sakralna forma spotyka się z operową ekspresją i głęboką osobistą refleksją.

Dopełnieniem dramatycznego charakteru Requiem będzie kameralne, lecz głęboko poruszające Ave verum corpus – motet eucharystyczny skomponowany przez Mozarta na kilka miesięcy przed śmiercią. Utwór ten cechuje subtelna prostota oraz głęboki spokój, które podkreślają jego głęboki, duchowy wymiar.

Wieczór uświetni także rzadko wykonywana aria koncertowa Vorrei spiegarvi, oh Dio! (KV 418) na sopran, obój i orkiestrę – kompozycja stworzona jako popis zarówno wokalnej, jak i instrumentalnej wirtuozerii. Partię sopranową wykona Joanna Moskowicz – uznana solistka, laureatka tytułu najlepszego sopranu koloraturowego podczas 8. Konkursu Moniuszkowskiego. Artystka zachwyca publiczność zarówno w repertuarze operowym, jak i oratoryjno-kantatowym, łącząc perfekcję wykonawczą z wyjątkową wrażliwością muzyczną. Orkiestrę Teatru Wielkiego–Opery Narodowej poprowadzi Patrick Fournillier.

Teatr Roma

Po intensywnym sezonie w wakacje odpoczywa też Teatr Roma. – Wrócimy we wrześniu z kilkoma niespodziankami – zapowiada Tomasz Zawadzki z biura teatru.

Teatr Współczesny

Teatr Współczesny nie planuje żadnych wydarzeń, ponieważ już rozpoczął się remont w jego siedzibie. Odbywają się natomiast przygotowania do wrześniowej premiery „Macki miłości” w reż. Wojciecha Malajkata. To pełna humoru i muzyki komedia kryminalna nawiązująca do tradycji kabaretu literackiego w najlepszym wydaniu. Miłość, rodzinne sekrety i magia radia splatają się w zaskakującą opowieść. Zabawne dialogi, ponadczasowe piosenki i nieoczekiwane zwroty akcji sprawią, że „Macki miłości” na długo pozostaną w pamięci widzów.

Teatr Studio

W teatrze Studio do końca czerwca będą trwały próby do nowych spektakli. Sezon zacznie się 5 września. Natomiast w Galerii Studio nadal trwa wystawa. Wystawa „Asklepiejony” to współczesna reinterpretacja greckich świątyń uzdrowiskowych poświęconych Asklepiosowi, bogowi medycyny. Architektki Agata Ruchlewicz-Dzianach i Anna Wojkowska-Lipska zaprojektowały przestrzeń zanurzoną w świetle, spokoju i detalach – miejsce ciszy, wytchnienia i zmysłowego kontaktu ze sztuką. W tej wyjątkowej aranżacji spotykają się dzieła klasyków polskiej sztuki, m.in. Stefana Gierowskiego, Koji Kamojiego i Kajetana Sosnowskiego, z pracami współczesnych artystek i artystów, takich jak Dobrawa Borkała, Valentina Karga czy Antonina Nowacka. Wystawę można oglądać do 13 lipca. W sierpniu w teatrze odbędą się warsztaty dla dzieci.

Teatr Kwadrat

Teatr Kwadrat co prawda nie ma zaplanowanych premier, za to od 1 do 25 lipca zagra 11 tytułów ze swojego repertuaru. Zoabczymy m.in. „Siostrunie”, „Grę w randki”, „Szalone nożyczki” czy „Kłamstewka”. Na sierpień planowana jest przerwa urlopowa.

Polska Opera Królewska

W Polskiej Opery Królewskiej obecnie trwa VIII Letni Festiwal Polskiej Opery Królewskiej – OPERA SERIA. 22 czerwca godzinie 17.00 na platformie OperaVision.eu odbędzie się z kolei premiera online spektaklu „Sekretne życie obrazów”. Przedstawienie zostało zarejestrowane 15 maja 2025 – muzyka i malarstwo zagościły wówczas na jednej scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

W spektaklu w reżyserii Ewy Rucińskiej fragmenty oper Claudia Monteverdiego, Georga Friedricha Haendla i Antonia Vivaldiego zostały zestawione z arcydziełami malarstwa tamtych czasów. Porywające arie i ensemble zabrzmiały w interpretacji uczestników Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademia Operowa z towarzyszeniem Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona pod kierownictwem maestro Krzysztofa Garstki.

Teatr Spektaklove

Z kolei Spektaklove 28 czerwca o godz. 16.00 i 19.00 na Scenie Relax zagra „Rodzinne rewolucje”. Natomiast hit teatralny Spektaklove „Dobrze się kłamie” będzie można zobaczyć 6 lipca o godz. 16.30 i 19.00 na Scenie Relax, a także 29 sierpnia o godz. 18.00 i 20.30 w Palladium.

Teatr Klasyki Polskiej

12 lipca (sobota) będzie można zobaczyć „Śluby Panieńskie” w wykonaniu Teatru Klasyki Polskiej w Dworku w Radoniach. To sztuka, która od prawie 200 lat bawi i zachwyca kolejne pokolenia widzów. Miłość, intrygi, humor i ponadczasowe przesłanie w wyjątkowej scenerii dworku i natury. To doskonała okazja, by doświadczyć klasyki polskiego teatru w letniej, magicznej atmosferze.