8.3°C
1021.1 hPa
Życie Warszawy

Pięć nowych pociągów dziennie z Warszawy do Gdańska. I nie będą to połączenia PKP

Publikacja: 14.10.2025 14:26

Leo Express chce uruchomić połączenie kolejowe między Warszawą a Gdańskiem

Leo Express chce uruchomić połączenie kolejowe między Warszawą a Gdańskiem

Foto: Leo Express/materiały prasowe

Czeski przewoźnik Leo Express otrzymał zgodę Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) na uruchomienie pociągów na trasie Warszawa Wschodnia - Gdańsk Główny - Warszawa Wschodnia – poinformował Kolejowy Portal. Nowe połączenie ma ruszyć 13 grudnia 2026 r.

Wniosek o wydanie zgody na wejście na jedną z najpopularniejszych tras kolejowych w Polsce Leo Express złożył 12 czerwca br. Po uzupełnieniu „braków o charakterze merytorycznym” jawna część wniosku została opublikowana przez Urząd.

Pięć nowych par pociągów dziennie na trasie Warszawa – Gdańsk

Wynika z niej, że nowe połączenie ma ruszyć 13 grudnia 2026 r., będzie funkcjonować do 13 grudnia 2031 r. obejmując pięć rocznych rozkładów jazdy: od 2026/2027 do 2030/2031. Pociągi będą zatrzymywały się po drodze w Iławie, Malborku i Tczewie. W jedną i drugą stronę mają jeździć pięć razy dziennie. Odjazdy z Warszawy Wschodniej odbywać się mają w następujących godzinach: 9.12, 15.12, 18.12, 22.12 i 0.12. Odjazdy ze stacji Gdańsk Główny zaplanowano na godz. 22.50, 0.50, 6.50, 12.50 oraz 15.50. Trasa ma być obsługiwana składami Stadler Flirt serii 480.

Planowany rozkład jazdy Leo Express Warszawa Wschodnia - Gdańsk Główny - Warszawa Wschodnia
Pobierz

Pociągi Leo Express na trasie Praga-Kraków-Warszawa

Leo Express to prywatny czeski przewoźnik, którego współwłaścicielem są hiszpańskie koleje państwowe Renfe. Firma zapewnia kolejowe i autobusowe przewozy pasażerów w Europie Środkowej od 2012 r. Obsługuje już połączenia między Krakowem a Pragą. Już jakiś czas temu zapowiedziała, że chce zwiększyć swoją obecność na polskich torach.

1 marca 2026 r. Leo Express uruchomi nowe połączenie na trasie Warszawa - Kraków - Praga (przedłużenie dotychczasowego połączenia Kraków - Praga). Jednocześnie linia zostanie wzmocniona o dwa dodatkowe połączenia dziennie. Ponadto od 14 grudnia 2025 r. przewoźnik wprowadzi nowe dzienne połączenie kolejowe Krakowa z Pragą, które w wybrane dni będzie uzupełniane o kolejną parę kursów.

Reklama
Reklama

Pod koniec września br. firma poinformowała, że w tym roku sprzedała 70 tys. biletów na swoje połączenia w Polsce. „W związku z tym sukcesem Leo Express rozważa w przyszłości rozszerzenie działalności w ramach otwartego dostępu na kolejne kluczowe miasta, takie jak Gdańsk, Łódź, Częstochowa, Poznań czy Wrocław. Trwają również przygotowania do uruchomienia połączeń do innych destynacji w Europie Środkowej, które zostaną ogłoszone w odpowiednim czasie” – czytamy w komunikacie.

Drugi konkurent PKP Intercity: nowe pociągi z Warszawy uruchamia RegioJet

Leo Express nie jest jedynym konkurentem, jaki w ostatnim czasie wyrósł PKP. Połączenia między Warszawą a Krakowem uruchamia również RegioJet. Jazdy testowe na tej trasie odbyły się już we wrześniu. „Od 14 grudnia 2025 r. będziemy kursować według planowego rozkładu jazdy, czyli już z prędkościami porównywalnymi do pendolino. Do 31 marca 2026 r. będzie to jednak wciąż wydłużony okres jazd pilotażowych (…)” – czytamy na stronie przewoźnika.

Od grudnia br. planowane jest uruchomienie połączeń na trzech trasach:

  • Warszawa-Poznań,
  • Kraków - Warszawa - Gdynia,
  • Warszawa - Ostrawa - Praga.
Reklama
Reklama
Reklama