27.6°C
1010.8 hPa
Życie Warszawy

Korytarz rowerowy połączy dwie dzielnice Warszawy. Trzy oferty w przetargu na projekt trasy

Publikacja: 26.07.2025 08:45

Zaprojektowanie spójnej trasy będzie kosztowało blisko 1 mln złotych

Zaprojektowanie spójnej trasy będzie kosztowało blisko 1 mln złotych

Foto: ZDM Warszawa

Zarząd Dróg Miejskich otworzył przetarg na projekt nowej trasy rowerowej, która stworzy spójny, siedmiokilometrowy korytarz dla cyklistów między Wawrem a Wesołą.

Warszawscy drogowcy przygotowują się do rozbudowy infrastruktury rowerowej w Wesołej. Inwestycja, realizowana wspólnie przez Zarząd Dróg Miejskich i dzielnicę Wawer, ma na celu stworzenie niemal siedmiokilometrowego korytarza rowerowego, który połączy ratusz w Wesołej z ulicą Marsa. To kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa i komfortu rowerzystów oraz zwiększenia spójności miejskiej sieci dróg rowerowych.

Szczegóły inwestycji w Wesołej

Głównym elementem projektu ZDM jest przebudowa ulic Niemcewicza i Wspólnej, na odcinku od ulicy 1 Pułku Praskiego WP do ulicy Płatnerskiej. Całość ma zaowocować powstaniem ponad trzech kilometrów nowej infrastruktury rowerowej. Co istotne, wykonawca będzie miał również za zadanie przygotować koncepcję dla dalszego odcinka ul. Wspólnej, od ulicy Brata Alberta do Płatnerskiej.

Wpłynęły trzy oferty. Ich ceny wahają się od nieco ponad 850 tys. zł do prawie 980 tys. zł.

Początek projektowanej przez ZDM trasy znajdować się będzie przy ratuszu w Wesołej, gdzie zostanie ona połączona z już istniejącą infrastrukturą rowerową przy rondzie Bułhaka. Na pierwszym odcinku, obejmującym ul. Niemcewicza i początek ul. Wspólnej, powstanie ciąg pieszo-rowerowy po północnej stronie drogi. Projekt przewiduje także remonty lub przebudowy fragmentów chodnika po stronie południowej ulicy oraz zmiany zwiększające bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych, które zostaną poprzedzone audytem.

Dalszy fragment trasy, wzdłuż ul. Wspólnej (między ul. Niemcewicza a ul. Brata Alberta), zakłada rozdzielenie ruchu pieszego i rowerowego, co oznacza powstanie osobnej drogi dla rowerów i chodnika. W tym rejonie zaprojektowane zostaną również zatoki postojowe w celu reorganizacji parkowania. Kluczowa będzie także przebudowa skrzyżowania ulic Wspólnej i Niemcewicza, umożliwiająca połączenie projektowanej drogi rowerowej z tą już istniejącą na wschód od skrzyżowania.

Dla pozostałego odcinka ul. Wspólnej, czyli między ulicami Brata Alberta a Płatnerską, wykonawca ma przygotować koncepcję przyszłej trasy. Zakłada się, że będzie to ciąg pieszo-rowerowy, również zlokalizowany po północnej stronie ulicy. Koncepcja ta ma uwzględniać przebudowę dwóch ważnych skrzyżowań: Wspólnej z Szosową oraz obszernego skrzyżowania ulic Wspólnej, Korkowej, Płatnerskiej i Jagiellońskiej. Na obu tych węzłach rozważane są rozwiązania w postaci rond lub sygnalizacji świetlnej.

Korytarz rowerowy Wawer-Wesoła

Inwestycja ZDM zostanie zaprojektowana w nawiązaniu do już powstającego projektu dzielnicy Wawer, dotyczącego trasy wzdłuż ulic Korkowej i Rekruckiej. Budowa „dzielnicowej” drogi rowerowej ma rozpocząć się jeszcze w tym roku. Przebiegać będzie po wschodniej stronie ul. Rekruckiej i północnej stronie ul. Korkowej, łącząc skrzyżowanie ulic Wspólnej, Korkowej, Płatnerskiej i Jagiellońskiej z ulicą Marsa, gdzie zostanie dowiązana do istniejącej już infrastruktury rowerowej. Połączenie obu projektów stworzy wspomniany, spójny, siedmiokilometrowy korytarz rowerowy od ratusza w Wesołej do ul. Marsa.

Przetarg i harmonogram prac

W przetargu na projekt przebudowy ulic Niemcewicza i Wspólnej wpłynęły trzy oferty. Ich ceny wahają się od nieco ponad 850 tys. zł do prawie 980 tys. zł. Po podpisaniu umowy, wybrany wykonawca będzie miał 24 miesiące na przygotowanie kompletnej dokumentacji projektowej i koncepcji. Obecnie trwa analiza nadesłanych ofert w celu wyboru najkorzystniejszej propozycji.