22.9°C
1013 hPa
Życie Warszawy

Tramwaj na Gocław. Wybrano projektanta trasy. Powstanie most tramwajowo-pieszo-rowerowy

Publikacja: 25.07.2025 13:45

Wizualizacja wiaduktu nad al. Stanów Zjednoczonych

Wizualizacja wiaduktu nad al. Stanów Zjednoczonych

Foto: mat. pras.

Wybrano projektanta długo wyczekiwanej linii tramwajowej na Gocław, co otwiera drogę do budowy bezpośredniego połączenia dzielnicy z centrum. Mieszkańcy zyskają szybki dojazd i nowe, zielone przestrzenie.

Inwestycja „Tramwaj na Gocław” to jedno z najbardziej oczekiwanych przedsięwzięć komunikacyjnych w stolicy. Jej celem jest zapewnienie mieszkańcom Gocławia komfortowego, bezprzesiadkowego dojazdu tramwajem do centrum Warszawy w około 20 minut. Projekt ma nie tylko usprawnić transport, ale również wprowadzić szereg udogodnień dla pieszych i rowerzystów, a także wzbogacić miejską zieleń.

Wybór projektanta

Jak poinformował Prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski, przetarg na opracowanie dokumentacji wykonawczej dla nowej trasy tramwajowej na Pradze-Południe wygrała firma Databout. Jest to moment przełomowy dla projektu. Zadaniem projektanta będzie stworzenie szczegółowej dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia prac budowlanych, a także pozyskanie wszelkich wymaganych zgód i pozwoleń. To posunięcie przybliża rozpoczęcie budowy, która od lat pozostaje w sferze planów i oczekiwań mieszkańców.

Charakterystyka nowej trasy

Nowa linia tramwajowa będzie miała około 3,6 kilometra długości. Jej przebieg zaplanowano od istniejącej trasy w al. Waszyngtona, w rejonie Kanału Wystawowego, a następnie wzdłuż kanału. Tramwaj pokona al. Stanów Zjednoczonych specjalnym wiaduktem i poprowadzi w rezerwie terenu tzw. Trasy Tysiąclecia. Finalnie trasa włączy się w ciąg ulicy generała Bora-Komorowskiego, prowadząc do zintegrowanej pętli tramwajowo-autobusowej Gocław, zlokalizowanej w rejonie Trasy Siekierkowskiej. Wzdłuż trasy powstanie 7 nowych zespołów przystankowych, co przełoży się na 14 nowych platform dla pasażerów.

Istotnym aspektem inwestycji jest jej ekologiczny wymiar. Około 2,6 kilometra trasy będzie stanowić zielone torowisko, czyli tory pokryte roślinnością. W ramach projektu zaplanowano również znaczące nasadzenia – powstanie ponad 300 nowych drzew oraz prawie 7 tysięcy krzewów ozdobnych, co przyczyni się do poprawy jakości powietrza i estetyki otoczenia.

Wizualizacja pętli Gocław

Wizualizacja pętli Gocław

Foto: mat. pras.

Nowoczesne obiekty

W ramach inwestycji powstanie nowoczesny most tramwajowo-pieszo-rowerowy nad Kanałem Wystawowym, który połączy różne formy transportu. Dodatkowo zaplanowano budowę trzech kładek pieszo-rowerowych również nad Kanałem Wystawowym. Ponadto, tramwaj pokona al. Stanów Zjednoczonych specjalnie zaprojektowanym wiaduktem.

Harmonogram prac

Zgodnie z obecnymi planami, Tramwaje Warszawskie zamierzają uzyskać wszystkie decyzje administracyjne umożliwiające rozpoczęcie robót budowlanych w 2027 roku. Po zabezpieczeniu niezbędnych środków finansowych możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót. Przewiduje się, że same prace budowlane potrwają około trzech lat, co oznacza, że linia tramwajowa na Gocław mogłaby zostać oddana do użytku około 2030 roku. Inwestycja ma być współfinansowana ze środków unijnych – miasto uzyskało już 62 miliony euro dofinansowania, a także rozważa się pozyskanie wsparcia z Krajowego Planu Odbudowy w ramach programu Zielona Transformacja Miast. Projekt jest również koordynowany z modernizacją trasy tramwajowej w al. Waszyngtona oraz budową III linii metra (M3) Stadion Narodowy – Gocław, której punkt styku z tramwajem znajdzie się na skrzyżowaniu ulic.

Przebieg planowanej trasy

Przebieg planowanej trasy

Foto: mat. pras.

Oczekiwana inwestycja

Budowa tramwaju na Gocław jest niezwykle ważna dla lokalnej społeczności. Po wielu latach oczekiwań, perspektywa bezpośredniego, szybkiego połączenia z centrum miasta staje się coraz bardziej realna. Inwestycja znacząco poprawi dostępność komunikacyjną Gocławia, odciążając ruch samochodowy.