Warszawski oddział GDDKiA ogłosił przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) w ciągu drogi ekspresowej S17.
Ten ok. 14-kilometrowy odcinek umożliwi domknięcie Warszawskiego Węzła Drogowego. Oznacza to, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wycofuje się z przygotowanych wcześniej projektów, o które od 2015 r. toczył się bój sądowo-administracyjny.
Reklama
„Z uwagi na skomplikowany stan formalno-prawny oraz konieczność aktualizacji dokumentacji projektowej, podjęliśmy decyzję o wycofaniu obu wniosków o uzyskanie decyzji środowiskowej i ogłoszeniu nowych przetargów wariantowego poprowadzenia S17 WOW” – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Rusza nowy przetarg na zaprojektowanie 14 kilometrów Wschodniej Obwodnicy Warszawy
Jak wyjaśnia GDDKiA, zadaniem biura projektowego wyłonionego w rozpoczynającym się przetargu będzie ponowne przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, z naciskiem na rozwiązania tunelowe. Będą brane pod uwagę nowoczesne technologie oraz dotychczasowe doświadczenia. „Konsekwencją prac będzie wskazanie najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym przebiegu trasy” – czytamy.
W trakcie prac projektowych mają być zorganizowane m.in. spotkania informacyjne. „Będzie to czas na składanie wniosków do zaproponowanych rozwiązań. Weźmiemy pod uwagę opinie społeczeństwa, a projektanci przeanalizują wszystkie zgłoszenia” – zapewnia GDDKiA Oddział Warszawa.
Ciąg dalszy postępowania będzie wyglądał następująco: „Po wykonaniu analizy wielokryterialnej złożymy do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie nowy wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej. Wydana decyzja wskaże nam wariant, dla którego opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania techniczne. Kolejnymi krokami będą wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i roboty budowlane w terenie” – czytamy. Według szacunków dyrekcji przy sprawnym przebiegu prac projektowych i uzyskiwaniu niezbędnych opinii, uzgodnień oraz decyzji szacowane lata realizacji to 2032-2035.
Reklama
Reklama
Wschodnia Obwodnica Warszawy - brakujący odcinek pierścienia Warszawskiego Węzła Drogowego
Foto: https://www.gov.pl/web/gddkia-warszawa
Dlaczego GDDKiA wycofała się z poprzednich projektów?
Dyskusje i kontrowersje związane z możliwym przebiegiem Wschodniej Obwodnicy Warszawy trwały od wielu lat, a ich ostatnia odsłona, w którą zaangażowane były już sądy, rozpoczęła się w 2015 r. „W lipcu 2015 r. do RDOŚ w Warszawie trafił wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków S17 WOW: Drewnica - Ząbki oraz Ząbki - Warszawa Wschód (pierwotnie Zakręt). W maju 2017 r. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), po uznaniu wyłączenia się z mocy prawa przez RDOŚ w Warszawie z prowadzenia sprawy, przekazała oba postępowania do RDOŚ w Białymstoku, który w listopadzie 2017 r. wydał decyzje środowiskowe dla S17 Drewnica – Ząbki, a w grudniu 2018 r. dla Ząbki – Warszawa Wschód” – przypomina GDDKiA.
W lutym 2021 r. GDOŚ uchylił w całości dwie decyzje RDOŚ w Białymstoku. Umorzył też postępowania przed RDOŚ w Białymstoku dla obu tych przedsięwzięć. To był dopiero początek batalii.
Historia budowy WOW: Zamiast drogowców do pracy ruszyli prawnicy
W ciąg dalszy postępowania o wydanie decyzji środowiskowej zaangażowane były już sądy. „Decyzje GDOŚ zostały zaskarżone przez różne podmioty i w związku z tym toczyły się postępowania w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym (WSA) w Warszawie oraz w Naczelnym Sądzie Administracyjnym (NSA). Dla fragmentu Ząbki – Warszawa Wschód procedury sądowe zostały zakończone, natomiast dla sąsiedniego, krótszego odcinka niestety nie. Na wyrok WSA wpłynęła skarga kasacyjna. GDDKiA wysłała odpowiedź na nią do sądu, wskazując jednocześnie, że złożyliśmy pismo o wycofanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej i umorzenie postępowania w tej sprawie. Czekamy na odpowiedź” – informuje GDDKiA Oddział Warszawa.
Dalej czytamy: „30 stycznia 2024 r. WSA wydał wyrok, w którym uchylił zaskarżoną decyzję GDOŚ, w której ten uchylił w całości decyzję RDOŚ w Białymstoku i umorzył prowadzone przez RDOŚ postępowanie administracyjne. Akta zostały przekazane do GDOŚ. W marcu 2025 r. GDOŚ uchylił decyzję środowiskową i umorzył postępowanie. Dotyczy to odcinka S17 Ząbki - Warszawa Wschód, czyli dłuższego z dwóch brakujących fragmentów WOW”.
Reklama
„Dla krótszego odcinka S17 WOW, Drewnica – Ząbki, 7 listopada 2024 r. NSA uchylił wyrok WSA w Warszawie z 20 października 2023 r. oraz skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia przez WSA. 21 marca 2025 r. WSA oddalił złożone w 2021 r. skargi na decyzję GDOŚ, po czym 27 marca 2025 r. GDOŚ przekazał do RDOŚ w Warszawie sprawę wycofania wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej oraz umorzenia postępowania, co jest zgodne z wyrokiem WSA” - czytamy dalej w komunikacie GDDKiA Oddział Warszawa.
O co chodziło z protestami przeciwko budowie obwodnicy?
Przyczynkiem do tych postępowań był sprzeciw mieszkańców wobec przebiegu trasy wybranego przez GDDKiA. Miała ona biec przez dzielnicę Wesoła, wzdłuż nasypu. Protestowali nie tylko mieszkańcy Wesołej, ale też m.in. podwarszawskiego Sulejówka. Wskazywano m.in., że wybrany wariant drogi jest inny niż ten, o którym mowa była wcześniej. Wskazywano, że nowa droga w proponowanym wariancie przetnie na pół dzielnicę, spowoduje też degradację cennych przyrodniczo obszarów.
Budowa 14-kilometrowego odcinka prowadzącego od Węzła Wschód w Zakręcie do Węzła Drewnica na skrzyżowaniu S8 pozwoli na domknięcie tzw. Warszawskiego Węzła Drogowego – pierścienia dróg ekspresowych prowadzących obrzeżami warszawskich dzielnic, liczącego dziś 68 kilometrów. Jak wyjaśnia GDDKiA, brak tego odcinka uniemożliwia docelowe rozłożenie ruchu na obwodnicy stolicy. „Dziś wielu kierowców z powodu braku WOW jeździ drogami wojewódzkimi nr 631, 634, 637 i 638 oraz ulicami Wesołej, by móc skorzystać z węzła Warszawa Wschód, a jeśli jadą w kierunku Krakowa, wybierają północno-zachodnią część ringu” – czytamy.
Dalej Dyrekcja przytacza dane Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021. Wynika z nich, że najbardziej obciążonym fragmentem ringu jest obecnie odcinek S8 na wysokości Powązek (ze średnim dobowym ruchem prawie 200 tys. pojazdów) oraz most Grota-Roweckiego (niemal 186 tys. pojazdów). Duży ruch jest też na Południowej Obwodnicy Warszawy (POW). „Od oddania do użytkowania tunelu pod Ursynowem w ciągu S2 POW korzysta z niego średnio dziennie ok. 77 tys. pojazdów. W październiku 2023 r. jednego dnia było ich nawet ponad 110 tys.” – czytamy.