17° Winieta pogoda
25° / 13° C
Życie Warszawy

Co łączy rowerową Trasę Łazienkowskiej i kładkę w Porcie Czerniakowskim?

Publikacja: 25.06.2025 14:00

Warszawiacy oczekują na spójne połączenie rowerowe Śródmieścia z Pragą-Południe

Warszawiacy oczekują na spójne połączenie rowerowe Śródmieścia z Pragą-Południe

Foto: UM Warszawa

Warszawa inwestuje w rozwój infrastruktury rowerowej. Fundamentalne dla spójności sieci stają się dwie inwestycje: brakujący odcinek Trasy Łazienkowskiej i niedokończona kładka w Porcie Czerniakowskim.

Wśród bieżących projektów dwie inwestycje nabierają szczególnego znaczenia, stanowiąc istotne elementy w domykaniu strategicznych ciągów komunikacyjnych: budowa brakującego fragmentu trasy rowerowej wzdłuż Trasy Łazienkowskiej oraz ukończenie kładki pieszo-rowerowej w Porcie Czerniakowskim.

Trasa rowerowa na Trasie Łazienkowskiej

Obecnie rowerzyści, którzy poruszają się wzdłuż Trasy Łazienkowskiej napotykają na przerwę w infrastrukturze rowerowej, tzw. „teleport”, pomiędzy wiaduktami na Agrykoli a ulicą Czerniakowską. Ten brak ciągłości zmusza ich do poruszania się po chodnikach lub jezdniach, co generuje zagrożenie i utrudnia płynną jazdę.

Zarząd Dróg Miejskich, aby zlikwidować tę lukę, rozstrzyga kolejne przetargi. Wykonawcą projektu na nowy fragmentu rowerowej Trasy Łazienkowskiej została firma AZET z Warszawy. Drogowcy zapłacą za prace pół miliona złotych.

Realizacja projektu ma doprowadzić do powstania drogi rowerowej do ulicy Czerniakowskiej oraz budowy przejazdów rowerowych przez Wisłostradę w okolicy skrzyżowania z ulicą Łazienkowską. Miasto w sumie przeznaczy na ten cel 5,5 miliona złotych.

Kładka w Porcie Czerniakowskim

Równolegle do przetargów ZDM, ku końcowi zmierza budowa kładki pieszo-rowerowej w Porcie Czerniakowskim. To odpowiedź na wieloletnie oczekiwania mieszkańców. Stara, drewniana kładka została rozebrana w 2007 roku, a na nową przeprawę Warszawiacy czekali ponad 17 lat.

Nowa kładka powstaje na południe od Mostu Łazienkowskiego i ma usprawnić połączenie rowerowe Mostu Łazienkowskiego z Wisłostradą oraz z istniejącymi ciągami pieszo-rowerowymi po obu stronach rzeki. Obiekt wybudowano posługując się stalową konstrukcją. Jej długość od brzegu do brzegu wynosi 60 metrów, a cała konstrukcja liczy 150 metrów. Kładka ma 7 metrów szerokości, z czego 1,5 metra przeznaczono na ciąg pieszy, 3 metry na jezdnię dla służb i obsługi portowej, a 2 metry na drogę dla rowerów. Prace budowlane są na zaawansowanym etapie; konstrukcja spięła już oba brzegi w marcu 2025 roku. Otwarcie kładki planowane jest na sierpień 2025 roku. Szacowany koszt budowy wynosi około 18,4 mln zł.

Co łączy te inwestycje?

Chociaż obie inwestycje są realizowane przez różne podmioty – brakujący fragment Trasy Łazienkowskiej przez Zarząd Dróg Miejskich, a kładka w Porcie Czerniakowskim przez Zarząd Zieleni m.st. Warszawy – stanowią one komplementarne elementy jednego, spójnego planu rozwoju miejskiej infrastruktury rowerowej.

Mapa połączenia inwestycji trasą rowerową

Mapa połączenia inwestycji trasą rowerową

Foto: UM Warszawa

Ich wspólnym celem jest stworzenie kompletnego, płynnego i bezpiecznego korytarza rowerowego na osi wschód-zachód, który połączy obszary Dworca Centralnego i Placu Politechniki z Pragą-Południe. Realizacja tych projektów ma na celu ostateczne wyeliminowanie „wąskich gardeł” i barier, które do tej pory utrudniały poruszanie się rowerem w centralnej części miasta. W efekcie, rowerzyści zyskają łatwiejszy i bezpieczniejszy dojazd do miejsc pracy, szkół oraz większy komfort podczas rekreacji.