19.9°C
1013.8 hPa
Życie Warszawy

Dłuższe buspasy i ścieżki rowerowe, więcej przystanków i parkingów

Publikacja: 22.09.2025 07:40

Dzień bez Samochodu to czas darmowej komunikacji miejskiej

Dzień bez Samochodu

Dzień bez Samochodu to czas darmowej komunikacji miejskiej

Foto: Kara

Dziś tj. 22 września przypada Europejski Dzień Bez Samochodu – proekologiczna kampania, która zachęca do rezygnacji z pojazdów na rzecz komunikacji zbiorowej i rowerów. Jak w Warszawie i województwie mazowieckim rozbudowywano infrastrukturę, mającej na celu ułatwić podróżowania bez auta.

Dane dotyczące zmian w infrastrukturze zaprezentował Urząd Statystyczny w Warszawie.

Rośnie popularność transportu publicznego

Podróżowanie komunikacją miejską w 2024 roku stało się wygodniejsze dzięki wydłużeniu buspasów. W Warszawie ich długość wzrosła o 0,3 km, osiągając 73,1 km. W całym województwie mazowieckim ich łączna długość wyniosła 75,9 km, co również stanowiło wzrost o 0,3 km w porównaniu z 2023 rokiem.

Poprawił się także komfort pasażerów dzięki nowym przystankom. W Warszawie przybyły 92 przystanki autobusowe i tramwajowe, zwiększając ich liczbę do 4,4 tys. W całym województwie mazowieckim dostępnych było 25 tys. przystanków, czyli o 773 więcej niż rok wcześniej.

Dodatkowo na Mazowszu kierowcy mieli do dyspozycji 92 parkingi „Parkuj i jedź”, co oznacza wzrost o 3 nowe lokalizacje. W samej Warszawie liczba 17 takich parkingów pozostała bez zmian.

Reklama
Reklama

Rowerem przez Mazowsze

Rower to jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu. W 2024 roku sieć tras rowerowych w województwie mazowieckim powiększyła się o 189,7 km. Na terenie Warszawy sieć wzrosła o 40,3 km.

Systemy rowerów publicznych również odnotowały rozwój. W całym województwie funkcjonowało 18 systemów (o 2 więcej niż w 2023 r.), dysponujących 472 stacjami (wzrost o 22). W Warszawie działał jeden system z 332 stacjami (o 4 więcej).

Do dyspozycji rowerzystów na Mazowszu było 4,5 tys. rowerów (o 142 więcej), które wypożyczono ponad 5 mln razy (spadek o 63 tys.). Wypożyczenia na 1000 mieszkańców spadły o 12, do 922. W Warszawie dostępnych było 3,3 tys. rowerów (o 49 więcej), które wypożyczono 4,8 mln razy (spadek o 119,8 tys.). Wypożyczenia na 1000 mieszkańców wyniosły 2,6 tys., co oznacza spadek o 66 w porównaniu z 2023 rokiem.

Reklama
Reklama
Reklama