Nowa stacja PKP Grochów, zlokalizowana w pobliżu ulicy Chrzanowskiego, stanowi ważny punkt komunikacyjny dla mieszkańców wschodniej części Warszawy. Niestety, dojście do niej jest obecnie utrudnione ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury. Chodników brakuje przy ulicach Wiatracznej i Przeworskiej.
Właśnie przystąpiono do realizacji projektu, który nie tylko rozwiąże problem brakujących ciągów pieszych, ale także wyznaczy nowe standardy w zakresie ekologicznego podejścia do inwestycji miejskich. Zamiast tradycyjnego stawiania na nowe materiały, inicjatywa ta stawia na przemyślany recykling i ponowne wykorzystanie zasobów.
Innowacyjne podejście do miejskiej infrastruktury
W projekcie zastosowana zostanie koncepcja budownictwa zero waste. Zamiast produkować nowe płyty betonowe, co wiązałoby się z zużyciem surowców, energii i emisją dwutlenku węgla, zdecydowano się na wykorzystanie już istniejących materiałów. Chodniki, które powstaną przy stacji PKP Grochów, zostaną wykonane z płyt betonowych odzyskanych z innych obszarów dzielnicy. Mowa tu o ponad 300 metrach kwadratowych nieużywanego betonu z ulic takich jak Kobielska, Czapelska czy Szaserów, gdzie płyty zajmują przestrzeń na rogach skrzyżowań lub w miejscach o znikomym ruchu pieszym.
Gdzie powstaną nowe ciągi piesze?
Nowa infrastruktura koncentruje się na dwóch kluczowych odcinkach, które zapewnią wygodny dostęp do stacji PKP Grochów. Pierwszy z nich, o długości 50 metrów, powstanie na przedłużeniu ulicy Przeworskiej. Drugi, mierzący 100 metrów, zlokalizowany będzie na przedłużeniu ulicy Wiatracznej. Nowe chodniki piesze mają poprawić bezpieczeństwo i komfort pieszych, którzy dotychczas musieli poruszać się po poboczach lub nieutwardzonych terenach. Co więcej, inwestycja uwzględnia przyszłe, długoterminowe plany budowy trasy szybkiego ruchu wzdłuż ulicy Wiatracznej. Decyzja o wykorzystaniu odzyskanych płyt gwarantuje, że obecna inwestycja nie będzie kolidować z przyszłymi, większymi projektami infrastrukturalnymi.