26° Winieta pogoda
27° / 18° C
Życie Warszawy

Opłaty za śmieci w Warszawie. Deklaracja, stawki, zasady

Publikacja: 09.05.2025 14:08

W Warszawie obowiązuje system naliczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstw

W Warszawie obowiązuje system naliczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego

Foto: Adobe Stock

Właściciele nieruchomości, w których powstają odpady komunalne, są zobowiązani do złożenia deklaracji dotyczącej wysokości opłaty za gospodarowanie śmieciami. Jak wygląda składanie deklaracji w Warszawie oraz kogo oraz jakie opłaty i zasady obowiązują?

Osoby, które po raz pierwszy składają deklarację śmieciową, powinny to zrobić w ciągu 14 dni od dnia zamieszkania w danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub od dnia wytworzenia pierwszych odpadów komunalnych. Deklarację należy złożyć ponownie, jeśli zaistnieją jakiekolwiek zmiany mające wpływ na wysokość opłaty (np. zmiana liczby mieszkańców). W tym przypadku nowa deklaracja powinna zostać złożona do 10. dnia kolejnego miesiąca.

Obowiązek złożenia deklaracji ciąży na właścicielach nieruchomości (w tym na właścicielach nieruchomości, które są zabudowane budynkami jednorodzinnymi, nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy lub innej, która jest wykorzystywana na cele rekreacyjno-wypoczynkowe), a w przypadku spółdzielni mieszkaniowych lub wspólnot mieszkaniowych, na zarządcach lub administratorach nieruchomości. Oznacza to, że właściciele mieszkań m.in. w blokach nie składają dokumentu samodzielnie.

Opłaty za śmieci w Warszawie. Jak przekazać deklarację?

Deklarację należy przekazać do urzędu dzielnicy właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę właściciela nieruchomości. Jeśli oba te miejsca znajdują się poza Warszawą, dokument trzeba złożyć do urzędu dzielnicy właściwego ze względu na lokalizację danej nieruchomości. Osoby, które posiadają kilka nieruchomości w różnych dzielnicach, składają dokument w urzędzie właściwym ze względu na położenie jednej z nich. Można to zrobić na kilka sposobów.

  • Dokument można złożyć osobiście w Wydziale Obsługi Mieszkańców.
  • Inną opcją jest wysyłka pocztą na adres urzędu dzielnicy.
  • Dokument można również przesłać drogą elektroniczną przez platformę ePUAP.

Jeszcze inną możliwością jest skorzystanie z kreatora deklaracji. To narzędzie pozwala nie tylko wyliczyć stawkę za odpady, ale również złożyć dokument w wygodny sposób.

Osoby, które składają deklarację po raz pierwszy, muszą również pamiętać o konieczności zgłoszenia nieruchomości do systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Dopiero wtedy właściciel otrzyma pojemniki i/lub worki, a operator zacznie odbierać odpady. Budynek może zostać zgłoszony:

Podczas dokonywania zgłoszenia należy podać liczbę i lokalizację miejsc gromadzenia odpadów oraz liczbę i pojemność pojemników na śmieci. Kopię złożonej deklaracji warto zachować w razie kontroli straży miejskiej lub pracowników urzędu.

Stawki opłat za gospodarowanie odpadami w Warszawie

Od 2021 roku obowiązuje system naliczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego. Zgodnie z projektem uchwały złożonym przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego obniżone stawki miały obowiązywać od 1 października 2024 roku do 30 września 2025 roku. Rada m.st. Warszawy zdecydowała jednak o przedłużeniu obowiązywania obniżonych opłat. Niższe stawki będą zatem obowiązywać do 31 marca 2026 roku.

  • Gospodarstwo domowe w zabudowie jednorodzinnej - 91 zł (obniżka o 15 proc., ze stawki 107 zł).
  • Gospodarstwo domowe w zabudowie wielolokalowej - 60 zł (obniżka o 30 proc., ze stawki 85 zł).

Mieszkańcy zabudowy jednorodzinnej mogą skorzystać z ulgi w przypadku kompostowania bioodpadów w  przydomowym kompostowniku. Ulga wynosi 9 zł. Wspomniana zmiana wysokości stawek nie wiąże się z koniecznością składania nowej deklaracji.

  • Właściciele nieruchomości, na których znajduje się domek letniskowy są zobowiązani do uiszczania rocznej opłaty w wysokości 181,90 zł (od każdego domku).
  • Jeśli na obszarze nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe nie stoi żaden domek, właściciel jest zobowiązany do uiszczania opłaty w wysokości 181,90 zł na rok za nieruchomość.

Jak wyglądają opłaty w przypadku nieruchomości, którą częściowo zajmują mieszkańcy, a częściowo pomieszczenia są przeznaczone np. do prowadzenia działalności gospodarczej?

  • Aby obliczyć wysokość stawki dla części zamieszkiwanej przez mieszkańców, należy pomnożyć liczbę gospodarstw domowych oraz stawkę opłat 91 zł (dla domu jednorodzinnego) lub 60 zł (dla zabudowy wielolokalowej).
  • Aby obliczyć stawkę dla części niezamieszkanej, w której powstają odpady, należy pomnożyć liczbę pojemników, liczbę ich opróżnień oraz stawkę dotyczącą konkretnej pojemności pojemnika.

Opłatę za gospodarowanie odpadami należy uiścić do 28. dnia każdego miesiąca. Po złożeniu deklaracji w urzędzie dzielnicy każda osoba otrzymuje przypisany numer konta, na który powinna robić przelewy. W razie braku przypisanego numeru konta (przy pierwszym składaniu deklaracji), przelew można wykonać na numer właściwy dla danego urzędu dzielnicy. W tytule przelewu wpisujemy OZGOK (opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi), a oprócz tego podajemy swoje dane osobowe oraz miejsce zamieszkania lub siedzibę. Opłatę można uiścić również w kasie urzędu dzielnicy lub na poczcie.

Osoby, które nie segregują śmieci lub robią to w nieprawidłowy sposób, zapłacą dwa razy więcej za wywóz odpadów.

Stawki za pojemniki na odpady w Warszawie

Właściciele nieruchomości lub części nieruchomości, które obejmuje miejski system gospodarki odpadami, w których powstają śmieci komunalne, ale nie zamieszkują tam mieszkańcy, są zobowiązani do pokrycia kosztów pojemników na odpady. Poniższe stawki dotyczą osób, które segregują śmieci. W razie unikania segregacji lub wykonywania jej nieprawidłowo, opłaty są dwukrotnie wyższe.

  • 120 litrów – 18,44 zł.
  • 240 litrów – 36,88 zł.
  • 660 litrów – 101,42 zł.
  • 770 litrów – 118,32 zł.
  • 1100 litrów – 169,03 zł.
  • 2500 litrów – 384,16 zł.
  • 3500 litrów – 537,83 zł.
  • 4000 litrów – 614,66 zł.
  • 5000 litrów – 768,33 zł.
  • 7000 litrów – 1075,66 zł.
  • 10 000 litrów – 1536,66 zł.
  • 12 000 litrów – 1844,00 zł.
  • 14 000 litrów – 2151,33 zł.
  • 16 000 litrów – 2458,66 zł.
  • 20 000 litrów – 3073,33 zł.
  • 36 000 litrów – 5532,00 zł.

Dodatkowe informacje na temat zasad gospodarowania odpadami w Warszawie można znaleźć w tym miejscu.

Pomoc osłonowa dla mieszkańców Warszawy

Od stycznia 2022 roku w Warszawie obowiązuje program osłonowy skierowany do osób prowadzących jednoosobowe gospodarstwo domowe, których dochód nie przekracza 1940 zł netto miesięcznie. Pomoc wynosi minimum 50 proc. ponoszonych miesięcznych kosztów opłat za gospodarowanie odpadami.

Aby otrzymać wsparcie, należy zgłosić się do ośrodka pomocy społecznej w swojej dzielnicy zamieszkania. Wysokość wsparcia zostanie ustalona przez pracownika socjalnego po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego oraz ustaleniu sytuacji finansowej.

Pomoc ma formę zasiłku celowego, który ma zostać przeznaczony na pokrycie bieżących kosztów utrzymania budynku lub lokalu. Pomoc może być przekazana bezpośrednio na konto administratora obiektu, jeśli osoba zamieszkuje w budynku wielorodzinnym. Świadczenie jest przyznawane na konkretny okres, w zależności od decyzji OPS. Po upływie tego czasu należy złożyć nowy wniosek.