16.7°C
1010.4 hPa
Życie Warszawy

Deutsche Bahn uruchomi pociągi ICE 3neo z Berlina do Warszawy. Kiedy pierwsze kursy?

Publikacja: 16.07.2025 17:30

Deutsche Bahn uruchomi pociągi ICE 3neo z Berlina do Warszawy

Deutsche Bahn uruchomi pociągi ICE 3neo z Berlina do Warszawy

Foto: Tobias Arhelger / Adobe Stock

Deutsche Bahn ogłosił, że pociąg ICE 3neo będzie mógł połączyć Berlin i Warszawę. Konieczne jest jednak dostosowanie go do ruchu w Polsce.

Niemieckie koleje Deutsche Bahn zleciły firmie Siemens Mobility dostosowanie techniczne pociągu ICE 3neo, które pozwoli mu kursować w Polsce i we Francji. 32 składy będą mogły jeździć na trasie Berlin – Warszawa. Aktualnie pociąg ten kursuje w Niemczech i w połączeniach transgranicznych do Brukseli i Amsterdamu.

Kiedy ICE 3neo wyruszy do Warszawy?

Wszystko wskazuje na to, że produkcja i uzyskanie dopuszczeń to proces, który może zająć kilka lat. Siemens Mobility ma za zadanie dostosować pociągi ICE 3neo, by stały się kompatybilne z systemami sygnalizacji oraz całą infrastrukturą kolejową w nowych krajach. Początkowo na trasach zostaną przeprowadzane testy i jazdy homologacyjne. Jak informuje portal Rynek Kolejowy, jeden egzemplarz jest już testowany na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Pierwsze pojazdy na trasach w Polsce i Francji przewidywane są na 2031 rok.

320 km/h

może osiągnąć pociąg ICE 3neo należący do Deutsche Bahn

Deutsche Bahn chce integrować Europę za pomocą kolei

Z przytoczonej z kolei przez Kurier Kolejowy wypowiedzi dr. Michaela Petersona, członka zarządu Deutsche Bahn ds. dalekobieżnego transportu pasażerskiego wynika, że firma inwestuje 200 milionów euro, aby połączyć Berlin i Warszawę za pomocą pociągów ICE 3neo. Niemiecka kolej ma na celu integrację Europy za pomocą kolei, a zdaniem Petersona, popularność międzynarodowego transportu dalekobieżnego wskazuje, że strategia rozwoju jest słuszna.

„Transgraniczna mobilność jest kluczowym elementem dla lepiej zintegrowanej Europy. Dzięki naszym rozwiązaniom dostosowanym do specyfiki poszczególnych krajów ICE 3neo zostanie optymalnie przystosowany do systemów sygnalizacji i infrastruktury w danym państwie. W ten sposób umożliwimy w przyszłości nie tylko bezpośrednie połączenie z Berlina do Warszawy, ale także połączenia do Francji – szybko, komfortowo i przyjazne dla klimatu” – powiedział z kolei prezes Siemens Mobility, Michael Peter.

Natomiast Urlich Lange, parlamentarny sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu, stwierdził, że atrakcyjny transport kolejowy łączy ludzi i ożywia wspólny europejski rynek. Ruch transgraniczny do Paryża i Warszawy to ważny krok, by pogłębić przyjazną współpracę.

ICE 3neo. Co to za pociągi?

Do tej pory niemiecka kolej zamówiła od firmy Siemens Mobility 90 pociągów, natomiast dostarczono 29. Wyruszyły one na trasy w listopadzie 2022 roku, a od 2024 roku obsługują trasy międzynarodowe do Brukseli i Amsterdamu. 

Jak podaje na swojej stronie Deutsche Bahn, ICE 3neo posiada liczne innowacje, które dla pasażerów oznaczają większy komfort jazdy. Pociąg osiąga prędkość maksymalną do 320 km/h. Posiada fotele zaprojektowane i regulowane tak, by były jak najwygodniejsze i zapewniające wypoczynek. Cała przestrzeń jest harmonijna, design nowoczesny, a wykorzystane barwy – stonowane. Oświetlenie jest nastrojowe, co sprawia, że wnętrza są wyjątkowo przytulne. W pierwszej klasie dostępne są indukcyjne ładowarki do smartfonów. W toaletach również wprowadzono niezbędne innowacje – kosze na odpadki otwierane są bezdotykowo, znajdują się tam też foteliki dla małych dzieci, co znacznie ułatwia skorzystanie z toalety rodzicom podróżującym w pojedynkę.