15.7°C
1012.8 hPa
Życie Warszawy

Ratusz zbada, czy urzędnicy są uprzejmi i mówią zrozumiale

Publikacja: 25.07.2025 08:00

Audytorzy odgrywają rolę zwykłych klientów i oceniają jakość obsługi na podstawie wcześniej ustalony

Audytorzy odgrywają rolę zwykłych klientów i oceniają jakość obsługi na podstawie wcześniej ustalonych kryteriów i scenariuszy

Foto: mat. pras.

Urząd miasta planuje przeprowadzić kompleksowe badanie jakości obsługi w swoich placówkach. Odbędzie się ono w wybranych 25-30 punktach, obejmujących Wydziały Obsługi Mieszkańców, stanowiska, oraz sale obsługi Urzędu Stanu Cywilnego.

Ratusz ogłosił przetarg na wykonanie kompleksowego badania jakości obsługi w urzędzie miasta, które ma być realizowane z zastosowaniem metodyki ilościowej.

Tajemniczy klienci i tajemniczy rozmówcy w urzędzie miasta

Wykonawca jest zobowiązany do przeprowadzenia tego badania przy użyciu dwóch głównych technik. Pierwszą z nich jest Mystery Shopping, znana również jako Tajemniczy Klient. Technika ta polega na wysyłaniu specjalnie przeszkolonych osób, zwanych audytorami, do różnych punktów obsługi. Audytorzy odgrywają rolę zwykłych klientów i oceniają jakość obsługi na podstawie wcześniej ustalonych kryteriów i scenariuszy.

Drugą techniką jest Mystery Calling, czyli Tajemnicze Telefonowanie. W tym przypadku audytorzy kontaktują się z urzędem telefonicznie, udając klientów z konkretnymi zapytaniami lub sprawami, a następnie oceniają aspekty takie jak czas oczekiwania na połączenie, uprzejmość i kompetencje osoby odbierającej telefon, a także jakość udzielonych informacji.

Jak podkreślają urzędnicy, wyniki tego badania mają dostarczyć ratuszowi konkretnych informacji zwrotnych, które pozwolą na identyfikację obszarów wymagających poprawy oraz na wdrażanie działań mających na celu podniesienie standardów obsługi. Planowanych jest 470 audytów osobistych i 470 telefonicznych. Audytorzy będą przydzielani do scenariuszy na podstawie cech fizycznych i demograficznych, aby wiarygodnie odzwierciedlić sytuacje.

Badania jakości obsługi klienta w urzędzie miasta

Jak wynika z poprzedniej edycji badania, zadowolenie z obsługi mieszkańców kształtowało się na poziomie od 85 do 90 procent. Poziom uprzejmego powitania klientów przez urzędników w 2023 i 2024 roku utrzymywał się na wysokim poziomie, oscylując między 99 a 100 procent. Urzędnik podczas obsługi przedstawiał się w około 90 do 95 procent przypadków, co wskazuje na znaczną poprawę w tej kwestii w porównaniu do wcześniejszych lat.

Informacje przekazywane przez urzędników były zrozumiałe w około 95 do 98 procent przypadków, a kompetencje pracowników oceniano podobnie wysoko – również na poziomie 95 do 98 procent. Użycie zrozumiałej terminologii przez urzędników utrzymywało się w granicach od 98 do 99 procent. Średni czas oczekiwania na obsługę wynosił od 4 do 5 minut, co jest rezultatem porównywalnym z wcześniejszymi latami.

W badaniach kładziono szczególny nacisk na potwierdzanie, czy klient zrozumiał przekazane informacje, oraz na precyzyjne udzielanie wskazówek dotyczących procedur i wypełniania dokumentów.