26° Winieta pogoda
27° / 18° C
Życie Warszawy

Jak zameldować się na pobyt stały lub czasowy w Warszawie?

Publikacja: 12.05.2025 11:14

Osoby, które chcą zameldować się w Warszawie, mogą złożyć wniosek w urzędzie dzielnicy lub przez int

Osoby, które chcą zameldować się w Warszawie, mogą złożyć wniosek w urzędzie dzielnicy lub przez internet

Foto: Adobe Stock

Każda osoba, która mieszka w Polsce, niezależnie od tego czy jest obywatelem, czy cudzoziemcem, ma obowiązek meldunkowy. Zameldować można się w miejscu pobytu stałego lub czasowego. Gdzie należy złożyć dokumenty oraz jak wygląda procedura?

Obowiązek meldunku najczęściej dotyczy osób, które zmieniają miejsce zamieszkania lub wracają z zagranicy i nie posiadają meldunku w Polsce. W przypadku dzieci oraz osób, które nie mają zdolności do czynności prawnych, obowiązek ten wykonują za nich rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni.

Jak zameldować się na pobyt stały w Warszawie?

Obywatele Polski, którzy chcą zameldować się na pobyt stały w Warszawie, mogą to zrobić osobiście lub przez internet. Jak wygląda procedura w pierwszym przypadku?

Należy pobrać i wydrukować formularz zgłoszenia pobytu stałego EL/ZPS/1. W formularzu trzeba podać swoje dane osobowe – imię, nazwisko, PESEL, a oprócz tego kraj urodzenia, kraj poprzedniego miejsca zamieszkania, datę i miejsce urodzenia, numer telefonu, adres e-mail oraz adres nowego miejsca pobytu stałego. Można również zaznaczyć pole z prośbą o wymeldowanie z miejsca pobytu czasowego. Na końcu należy złożyć podpis i oświadczenia. Opcjonalnie można wyrazić zgodę na przekazanie danych kontaktowych do rejestru.

  • Następnie z wypełnionym formularzem należy udać się do dowolnej delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy.
  • Oprócz formularza trzeba zabrać ze sobą dowód osobisty lub paszport oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, w którym osoba chce się zameldować. Może to być umowa cywilnoprawna (umowa najmu), odpis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu. Osoby, które nie są właścicielami mieszkania i nie mają tytułu prawnego do nieruchomości, w której chcą się zameldować, muszą przynieść dokument potwierdzający tytuł prawny właściciela lub innego podmiotu. W takim przypadku właściciel lub osoba mająca tytuł prawny do mieszkania musi potwierdzić w formularzu (punkt 6), że osoba składająca wniosek przebywa w tym lokalu. Składając wniosek w imieniu innej osoby, należy mieć przy sobie dokument potwierdzający prawo działania w jej imieniu (np. pełnomocnictwo lub orzeczenie sądu o ustanowieniu opieki) oraz własny dokument tożsamości.
  • Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku osoba zostanie zameldowana i będzie mogła odebrać zaświadczenie o meldunku w delegaturze, gdzie składała dokumenty.

Składając dokumenty w sprawie meldunku, należy przygotować osobny wniosek dla każdej osoby, która się melduje. Zameldowanie nie wiąże się z koniecznością wnoszenia opłaty. Osoby, które chcą osobiście złożyć wniosek, mogą zarezerwować wizytę w urzędzie poprzez miejski system rezerwacji wizyt. Wnioski są rozpatrywane niezwłocznie. W razie decyzji odmownej nie ma możliwości odwołania się.

Warto pamiętać, że od momentu przybycia do miejsca stałego meldunku, osoba ma maksymalnie 30 dni na zameldowanie się. W momencie zgłoszenia urodzenia dziecka w Urzędzie Stanu Cywilnego zostanie ono automatycznie zameldowane w miejscu pobytu stałego rodziców lub rodzica, u którego faktycznie przebywa. Jeśli urzędnicy mają wątpliwości co do zgłoszonych danych, rozstrzygną o zameldowaniu w drodze decyzji administracyjnej.

Adresy delegatur Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w poszczególnych dzielnicach

1. Bemowo - ul. Powstańców Śląskich 70, pok. 146, tel. 22 325 40 60.

2. Białołęka - ul. Modlińska 197, tel. 22 443 83 47.

3. Bielany - ul. Stefana Żeromskiego 29, tel. 22 443 48 49.

4. Mokotów - ul. Rakowiecka 25/27, tel. 22 443 63 80.

5. Ochota - ul. Grójecka 17a, tel. 22 443 97 19, 22 443 97 29.

6. Praga-Południe - ul. Grochowska 274, tel. 22 443 51 32.

7. Praga-Północ - ul. ks. Ignacego Kłopotowskiego 15, tel. 22 443 80 66.

8. Rembertów - al. gen. A. Chruściela "Montera" 28, tel. 22 443 38 71, 22 443 38 72.

9. Śródmieście - Wydział Ewidencji Ludności i Rejestracji Pojazdów właściwy dla Dzielnicy Śródmieście - ul. Leona Kruczkowskiego 2, tel. 22 443 91 30.

10. Targówek - ul. Ludwika Kondratowicza 20, tel. 22 443 87 62.

11. Ursus - ul. Plac Czerwca 1976 r. nr 1, tel. 22 443 60 14, 22 443 61 14.

12. Ursynów - al. Komisji Edukacji Narodowej 61, tel. 22 443 73 36.

13. Wawer - ul. Żegańska 1, tel. 22 443 69 88, 22 443 69 76.

14. Wesoła - ul. 1 Praskiego Pułku 33, tel. 22 443 40 73.

15. Wilanów - ul. Franciszka Klimczaka 2, tel. 22 443 50 83, 22 443 50 90.

16. Włochy - al. Krakowska 257, tel. 22 443 44 44.

17. Wola - al. Solidarności 90, tel. 22 443 59 50.

18. Żoliborz - ul. Juliusza Słowackiego 6/8, tel. 22 443 89 23, 22 443 89 24.

Zameldowanie na pobyt stały w Warszawie przez internet

Osoby, które chcą złożyć wniosek przez internet, muszą mieć profil zaufany, e-dowód lub certyfikat kwalifikowany. Wniosek należy złożyć przez stronę www.gov.pl.

  • Po wejściu na stronę należy kliknąć przycisk Zamelduj się.
  • Następnie należy zalogować się do usługi poprzez profil zaufany, aplikację mObywatel, bankowość elektroniczną lub e-dowód.
  • Kolejnym krokiem jest wypełnienie formularza. Konieczne jest też dołączenie w formie elektronicznej dokumentów potwierdzających tytuł prawny do lokalu (tych samych, które są wymagane przy zameldowaniu w urzędzie). Na końcu należy elektronicznie podpisać zgłoszenie.
  • Potwierdzenie wysłania zgłoszenia zostanie trafi na skrzynkę ePUAP.

Osoby, które są właścicielami lokalu, widnieją w księdze wieczystej, a wpisany adres lokalu zgadza się z danymi z księgi, zostaną zameldowane automatycznie.

Jak zameldować się na pobyt czasowy w Warszawie?

Osoby, które chcą zameldować się na pobyt czasowy w Warszawie, postępują analogicznie, jak przy zameldowaniu na pobyt stały. W ich przypadku konieczne jest wypełnienie formularza EL/ZC/1. Podaje się w nim takie same dane jak w formularzu EL/ZPS/1, a oprócz tego informację o deklarowanym okresie pobytu. Wniosek musi być wypełniony również w punkcie 6 przez właściciela lokalu. Poza tym należy dołączyć dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości. Wniosek o zameldowanie na pobyt czasowy można złożyć również przez internet, tak jak zostało to opisane przy zameldowaniu na pobyt stały.

Pobyt czasowy oznacza, że osoba spędzi ponad 3 miesiące poza miejscem swojego stałego pobytu. Osoby, które składają wniosek w urzędzie, zostaną zameldowane od razu (w przypadku pozytywnego rozpatrzenia). Istnieje możliwość złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy zarówno w urzędzie, jak i przez internet. W tym przypadku konieczne jest uiszczenie opłaty skarbowej w wysokości 17 zł. Można to zrobić w kasie urzędu dzielnicy, w opłatomacie jeśli jest dostępny lub przelewem na rachunek bankowy:

21 1030 1508 0000 0005 5000 0070

odbiorca: Urząd m.st. Warszawy, Centrum Obsługi Podatnika

tytuł: opłata za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu (imię i nazwisko osoby).