W styczniu 2025 r. Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla lotniska CPK. W spółce trwają przygotowania do złożenia do wojewody wniosków o pozwolenie na budowę m.in. dla terminala, dworca kolejowego i dworca autobusowego oraz niektórych obiektów wspierających, m.in. budynków lotniskowej straży pożarnej.
Start budowy terminala planowany jest na 2026 r., a uruchomienie lotniska CPK przewidziane jest przed końcem 2032 r., równolegle z oddaniem do użytku odcinka Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź.
Prace projektowe na
trasie Kolei Dużych Prędkości „Y”
Trwa również realizacja kolejowego komponentu projektu – m.in. drążenie tunelu w Łodzi oraz zaawansowane prace projektowe na trasie Kolei Dużych Prędkości „Y”. W czerwcu tego roku inwestor CPK podpisał ważną umowę na drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Inwestycja jest częścią kluczowej linii nr 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 r. połączy Warszawę i lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 r. umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości również do Wrocławia i Poznania. Budowa łódzkiego tunelu dla pociągów KDP rozpocznie się od komory startowej na łódzkiej Retkini, której konstrukcja została już skończona. Jest to pierwszy realnie ukończony element budowlany kolejowego Programu CPK.
– Skalę tych projektów najlepiej obrazuje fakt, że budowa lotniska CPK pochłonie 42 mld zł, a linii kolejowych budowanych przez spółkę aż 78 mld zł. Spółka CPK jak nigdy wcześniej współpracuje w zakresie inwestycji kolejowych z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Nasz cel? W tym roku z kolei skorzysta w Polsce ok. 430 mln osób. Robimy wszystko, by już za 10 lat było to ponad 550 mln – zaznacza wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Obecnie trwają zaawansowane prace projektowe oraz uzyskiwanie niezbędnych uzgodnień i zezwoleń wzdłuż całej 480-kilometrowej linii Kolei Dużych Prędkości „Y”: Warszawa – CPK – Łódź – Poznań / Wrocław. Na odcinku między Warszawą i Łodzią, który ma zostać uruchomiony wraz z Lotniskiem CPK do końca 2032 r., spółka posiada komplet decyzji środowiskowych wydanych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) i 8 z 12 wniosków o decyzje lokalizacyjne złożonych do Wojewody Mazowieckiego i Łódzkiego.
Rekordowe wykupy
gruntów pod CPK
Dzięki zapewnieniu środków na prowadzenie inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, a także przyjęciu realistycznego zakresu i harmonogramów, program CPK jest dziś realizowany sprawniej. Spółka w rekordowym tempie nabywa kolejne grunty pod przyszłe lotnisko i prowadzi miliardowe przetargi. Dotyczą one m.in. systemu obsługi bagażu, budowy terminala pasażerskiego i prowadzących do niego dróg. Od stycznia 2024 r. spółka podpisała 175 umów na kwotę ponad 5,2 mld zł. Do końca tego roku spółka CPK zamierza ogłosić przetargi na łączną sumę około 30 mld zł. Jest to możliwe dzięki przyjęciu przez rząd Programu Wieloletniego, który do 2032 r. gwarantuje finansowanie prowadzenia prac przygotowawczych i projektowych oraz zasadniczych robót budowlanych w łącznej wysokości 131,7 mld zł.
– Przeszliśmy od planowania do budowania, a kolejne przetargi są najlepszym dowodem, że realizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie ogromnym impulsem dla rozwoju polskiej gospodarki – mówi Maciej Lasek.
Ostatnie miesiące były rekordowe pod względem liczby podpisanych umów w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN). Ponieważ mieszkańcy i właściciele nieruchomości mogą liczyć na dodatkowe korzyści, przekazali spółce 1 045 zgłoszeń, w tym obejmujących około 88 proc. powierzchni wskazanej w decyzji lokalizacyjnej dla lotniska CPK i zachodniej części węzła kolejowego. W sumie w ramach programu lotniskowego spółka CPK kupiła ponad 2,1 tys. działek o łącznej powierzchni przekraczającej 2 tys. hektarów. Sam proces wykupów znacząco przyspieszył w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy – między styczniem 2024 r. a lipcem 2025 r. spółka nabyła aż 750 ha.
W związku z sukcesem programu wykupów na terenie lotniska uruchomiony został Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć (KPDN). W pierwszej kolejności do udziału w nim zaproszeni zostali właściciele nieruchomości znajdujących się na przebiegu linii Warszawa – CPK – Łódź. W przypadku KPDN spółka nabyła do tej pory 83 działki o łącznej powierzchni 79,4 hektarów. W sumie do programu właściciele zgłosili aż 191 działek spośród 201, które zostały zakwalifikowane.