20.2°C
1013.3 hPa
Życie Warszawy

Waszyngtona dopiero za 3 lata, Grochowska bez planów. Inwestycje rowerowe na Pradze-Południe rozczarowaniem?

Publikacja: 02.08.2025 12:23

Kluczowe inwestycje rowerowe na Pradze-Południe stoją pod znakiem zapytania

Kluczowe inwestycje rowerowe na Pradze-Południe stoją pod znakiem zapytania

Foto: mat. pras.

Zarząd Dróg Miejskich przedstawił plany dotyczące rozwoju infrastruktury rowerowej po prawej stronie Wisły. Choć niektóre projekty mają ruszyć wkrótce, radni alarmują, że kluczowe inwestycje są odkładane w czasie, a ich realizacja wciąż stoi pod znakiem zapytania.

Na Pradze-Południe widać już pierwsze efekty planowanych działań. Mieszkańcy mogą spodziewać się, że w najbliższym czasie poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróży rowerem na kilku kluczowych odcinkach. Wciąż jest jednak wiele do poprawy.

Inwestycje w realizacji

Obecnie trwa budowa kładki na Przyczółku Grochowskim, która ułatwi komunikację pieszo-rowerową. Od ulicy Kinowej do wiaduktu prowadzić będą wyremontowany chodnik oraz nowa droga dla rowerów, która zostanie połączona z istniejącymi ścieżkami i przejazdami rowerowymi w rejonie ulicy Rozłuckiej. Wzdłuż ulicy Ostrobramskiej nowy ciąg pieszo-rowerowy zostanie rozdzielony na chodnik i drogę dla rowerów, która zakończy się przejazdem przez ulicę Międzyborską. To kompleksowe rozwiązanie, które znacznie ułatwi poruszanie się zarówno pieszym, jak i rowerzystom.

W planach są także pasy rowerowe na ulicy Grenadierów oraz przebudowa drogi dla rowerów na ulicy Fieldorfa (na odcinku od Wału Miedzeszyńskiego do ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego).

Niemal gotowa jest także kładka w ciągu Trasy Łazienkowskiej, która ma ułatwić dojazd do centrum. Nową przeprawę zbudowano na południe od Mostu Łazienkowskiego i ma usprawnić połączenie rowerowe mostu z Wisłostradą oraz z istniejącymi ciągami pieszo-rowerowymi po obu stronach rzeki. Kładka ma 7 metrów szerokości, z czego 1,5 metra przeznaczono na ciąg pieszy, 3 metry na jezdnię dla służb i obsługi portowej, a 2 metry na drogę dla rowerów. Inwestycja ma zostać oddana do użytku w tym miesiącu (sierpień 2025). Koszt tej inwestycji wyniósł około 18,4 mln zł.

Wkrótce ma się rozpocząć również remont zaniedbanych odcinków przy Trasie Siekierkowskiej i Wale Miedzeszyńskim.

Wieloletnie oczekiwanie na kluczowe trasy

Mimo tych zapowiedzi, Robert Migas, radny Pragi-Południe wyraża głębokie rozczarowanie tempem realizacji największych inwestycji. Najbardziej jaskrawym przykładem jest aleja Waszyngtona. Chociaż dyrektor ZDM pozyskał fundusze UE na realizację tej inwestycji, budowa drogi rowerowej w tym miejscu ma się zakończyć dopiero w... 2028 roku.

Sytuacja jest jeszcze gorsza w przypadku ulicy Grochowskiej, która choć jest uwzględniona w docelowej sieci ZDM, nie ma żadnej konkretnej daty realizacji ani harmonogramu. To oznacza, że nie wiadomo, kiedy mieszkańcy będą mogli liczyć na modernizację tej ważnej arterii.

Brak koordynacji i „niewiadoma” na moście Poniatowskiego

Szczególnie niepokojący jest brak koordynacji prac. Radny Migas zwraca uwagę na most Poniatowskiego, który jest „jedną wielką niewiadomą”. Aby uniknąć ponownego rozkopywania terenu, apeluje o powiązanie budowy trasy rowerowej na moście z oddaniem DDR na al. Waszyngtona (do 2028–2029 roku) oraz z końcowym etapem budowy tramwaju na Gocław. Jego zdaniem, wszystkie te inwestycje powinny być realizowane w jednym, spójnym harmonogramie.

Radny podkreśla również, że w planach ZDM brakuje dwóch kluczowych ciągów komunikacyjnych: bezkolizyjnej „Grochostrady” (wzdłuż torów kolejowych od Gocławka do Mostu Średnicowego) oraz ciągu łączącego ulice Chłopickiego, Zamieniecką i Fieldorfa.

Co dalej z Grochowską?

Na koniec radny Migas odnosi się do problemu braku zasobów, na które powołuje się ZDM w kontekście remontu Grochowskiej. Zasugerował, że miasto powinno szukać alternatywnych rozwiązań, włączając w to zaangażowanie innych jednostek lub samej dzielnicy. Pokazuje to, że mimo gotowych planów i potrzeb mieszkańców, realizacja kluczowych inwestycji często zależy od poszukiwania dodatkowych funduszy i sił roboczych.