20° Winieta pogoda
24° / 12° C
Życie Warszawy

Konkurs na Karową. Urząd chce naprawić to, co wcześniej zepsuł

Publikacja: 24.06.2025 08:45

Kładka pieszo-rowerowa miała łączyć ul. Krakowskie Przedmieśie z ul. Targową

Kładka pieszo-rowerowa miała łączyć ul. Krakowskie Przedmieśie z ul. Targową

Foto: materiały prasowe

Urząd miasta ogłosił konkurs architektoniczny na koncepcję przebudowy ulicy Karowej od Wisłostrady do Traktu Królewskiego. Ulica miała być przebudowana przy budowie kładki pieszo-rowerowej.

„To kolejna inwestycja w ramach Nowego Centrum Warszawy” – twierdzą urzędnicy miejscy, informując o konkursie. Problem w tym, że ulica Karowa miała być przebudowana już podczas budowy kładki przez Wisłę, a sama kładka miała łączyć ul. Krakowskie Przedmieście z ul. Targową, a nie tylko dwa brzegi, jak teraz.

Gdy urzędnicy postanowili „obciąć” projekt kładki, protestował m.in. były wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz. „Kiedy postanowiliśmy, że powinno powstać połączenie pieszo-rowerowe w śladzie ul. Karowej/Okrzei, to istotnym elementem było to by planowana kładka zaczynała się jakieś 200 metrów od Krakowskiego Przedmieścia. By idąc Krakowskim można było skręcić w Karową i po kilku minutach spaceru znaleźć się na starej Pradze” – napisał na Facebooku.

Dodał, że wybrany projekt i rozwiązanie techniczne ogranicza się praktycznie do połączenia wyłącznie brzegów Wisły a nie Starego Miasta z Pragą. „W praktyce oznacza to zero funkcjonalnego połączenia Starówki i Pragi (żeby dojść z Krakowskiego do kładki trzeba przebyć kilkaset metrów po schodach przez trzy skrzyżowania ze światłami). I świetnie, że w ogóle będzie kładka. Tyle, że zmarnowano szansę na rozwiązanie, które bardzo by zbliżyło obie części miasta oraz mogło stać się nową architektoniczną ikoną” – skomentował. „Wiele miast wykorzystuje tego typu sytuacje by zrealizować nietuzinkowe projekty. Szkoda, że zwyciężyły względy finansowe i takie pójście trochę na łatwiznę… Drugiego takiego świetnego miejsca na tego typu rozwiązanie w Warszawie nie ma” – dodał.

Urzędnicy naprawiają popsuty projekt kładki pieszo-rowerowej

Po 8 latach urzędnicy chcą naprawić ten błąd. Przedmiotem ogłoszonego konkursu jest przebudowa ulicy Karowej od Krakowskiego Przedmieścia do Wybrzeża Kościuszkowskiego wraz z wiaduktem im. Stanisława Markiewicza.

– Chcemy, by ranga i zagospodarowanie ulicy Karowej były odpowiednie do roli łącznika między Traktem Królewskim a Wisłą i zachęcały do spaceru. Dlatego ogłaszamy konkurs architektoniczny na koncepcję połączenia dolnego i górnego tarasu skarpy przy ul. Karowej. Zależy nam, aby wyeksponować walory widokowe, jakie daje Skarpa Warszawska, przy tym zniwelować barierę, jaką ona stanowi dla osób o ograniczonej mobilności. To będzie kolejna ważna zmiana w ramach programu Nowe Centrum Warszawy – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Ważnym elementem planowanego założenia będzie też wykonanie promenady ze schodami terenowymi, która poza funkcją komunikacyjną, stworzy przestrzeń do odpoczynku i spotkań

Uczestnicy konkursu mają zaproponować windę lub alternatywne rozwiązanie służące pokonaniu różnic poziomów terenu na wysokości Skarpy Warszawskiej, w szczególności przez osoby o ograniczonej mobilności. Ważnym elementem planowanego założenia będzie też wykonanie promenady ze schodami terenowymi, która poza funkcją komunikacyjną, stworzy przestrzeń do odpoczynku i spotkań.

– To będzie wyjątkowo trudny konkurs. Uczestnicy zmierzą się z licznymi wyzwaniami projektowymi wynikającymi z: ochrony konserwatorskiej, bliskości obiektów chronionych oraz geotechnicznych uwarunkowań skarpy. Spośród nadesłanych propozycji sąd konkursowy wybierze tę najlepszą pod względem architektonicznym, funkcjonalnym i użytkowym do realizacji – zapowiada Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.

100 tysięcy złotych za wygraną w konkursie

Na nagrody w konkursie przeznaczono łącznie 280 tysięcy złotych. Zespół, który zajmie pierwsze miejsce, otrzyma 100 tys. zł. Druga nagroda wyniesie 80 tys. zł., a trzecia – 50 tys. zł. Pula na wyróżnienia wynosi 50 tys. zł. Autor zwycięskiej pracy zostanie zaproszony do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki w celu wykonania usługi na podstawie wybranej pracy konkursowej.

W skład jury konkursowego wchodzi dziewięć osób. Głównie są to przedstawiciele jednostek publicznych: Marcin Dawidowicz - Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków, Monika Konrad - architektka, zastępczyni dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego (BAiPP), Łukasz Puchalski – dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, Tamás Dombi – dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym, Anna Paź – naczelniczka Wydziału Kształtowania Przestrzeni Publicznej Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, Marcin Duda – architekt, Wydział Architektury i Budownictwa dla Dzielnicy Śródmieście.

Konkurs jest rekomendowany przez Stowarzyszenie Architektów Polskich i dlatego w sądzie zasiadają też architekt Jakub Krzysztofik z Oddziału Łódź, który pełni funkcję przewodniczącego sądu konkursowego oraz architektki z Oddziału Warszawskiego SARP: Dorota Bagińska i Małgorzata Dembowska, która ponadto objęła funkcję sędziego referenta. Prace jury wspierać będą eksperci z zakresu dostępności architektonicznej, architektury krajobrazu, ochrony zabytków oraz przygotowania i realizacji inwestycji.